@TS/de zwarten: +1 voor Zonda's. Zijn die niet ook een tijdje in zilver leverbaar geweest. Check de Duitse prijsvechters even.
@fdegrove: Da's toch ook wetenschappelijk?

Inertie is niets anders dan traagheid, oftewel de 'weerstand' tegen verandering van snelheid. Of het nou om draaiende dan wel om rechtlijnige bewegingen gaan maakt eigenlijk niet zoveel uit. In alle gevallen gaat het om veranderingen van kinetische energie.
(Bio)mechanisch gezien is er geen enkel verschil op constante snelheid. En ja, ik weet dat je als fietser niet altijd met een constante snelheid fietst.
Toch heb ik zeer m'n twijfels of de verschillende in inertie wel zo waarneembaar zijn. Als je wat gaat rekenen kom je toch al snel tot de conclusie dat de verschillen in traagheid in het niet vallen bij de traagheid van het hele systeem fiets+fietser.
Ik voel heel duidelijk het verschil tussen m'n Cosmics en m'n Neutron Ultra's. Maar voel ik het gewicht? De stijfheid? De luchtwrijving? Word ik beinvloed door het geluid? Waarschijnlijk baseer ik mijn oordeel op een integraal van al deze waarnemingen, maar ik zou niet durven stellen dat ik de inertia voel.