cassette versleten ?
gisteren heb ik mijn versleten ketting (campa veloce 10-speed) vervangen. op de gehele lengte van de ketting liep de oude ketting bijna een volledige schakel weg, dus die was wel aan vervanging toe.
In mijn montagestandaard liep alles soepel, maar toen ik vanmorgen wilde wegfietsen gleed de ketting steeds over de cassette (hij sloeg als het ware steeds een stukje over).
Betekent dit nu dat ook mijn cassette aan vervanging toe is (er is inmiddels zo'n 20.000 km mee gefietst, of kan het zijn dat ik iets verkeerd heb gedaan bij de montage van de ketting ?
In mijn montagestandaard liep alles soepel, maar toen ik vanmorgen wilde wegfietsen gleed de ketting steeds over de cassette (hij sloeg als het ware steeds een stukje over).
Betekent dit nu dat ook mijn cassette aan vervanging toe is (er is inmiddels zo'n 20.000 km mee gefietst, of kan het zijn dat ik iets verkeerd heb gedaan bij de montage van de ketting ?
CINELLI - WE BIKE HARDER
Valt me nog mee dat de cassette uberhaupt nog tandjes heeft... Mijn cassette (om maar iets te noemen) blijft het zo'n 3500 a 4000 km uitstekend doen. Ik vervang hem bijv. na 5000 a 6000 km. Campa zal het iets langer uithouden, maar 20 k is wel overdreven.
Niet meer mee fietsen. Gelijk nieuwe cassette. Anders gaat je nieuwe ketting er ook versneld aan.
Niet meer mee fietsen. Gelijk nieuwe cassette. Anders gaat je nieuwe ketting er ook versneld aan.
duidelijk, voortaan iets eerder vervangen dus.....
Ik heb de fiets nu twee jaar, mijn vorige fiets was een peugeot uit 1989 waarbij de shimano-onderdelen praktisch onverslijtbaar leken
moet met al dat mooie lichte spul dus even mijn verwachtingspatroon qua slijtage bijstellen.
Ik heb de fiets nu twee jaar, mijn vorige fiets was een peugeot uit 1989 waarbij de shimano-onderdelen praktisch onverslijtbaar leken
moet met al dat mooie lichte spul dus even mijn verwachtingspatroon qua slijtage bijstellen.
CINELLI - WE BIKE HARDER
-
- Forum-lid
- Berichten: 80
- Lid geworden op: 22 nov 2010 16:46
- Contact
Had je de ketting eerder vervangen (20.000 km is wel erg veel), dan had je cassette het misschien overleeft.
Zelf hanteer ik ongeveer 3 kettingen per cassette, waarbij ik de ketting na ongeveer 5.000 km vervang.
Rij je te lang door met een versleten ketting, dan gaat dit namelijk in de cassette inslijten, waardoor deze harder slijt dan nodig.
Zelf hanteer ik ongeveer 3 kettingen per cassette, waarbij ik de ketting na ongeveer 5.000 km vervang.
Rij je te lang door met een versleten ketting, dan gaat dit namelijk in de cassette inslijten, waardoor deze harder slijt dan nodig.
fiets,fiets,fiets en verder niets.
- arnoudrace
- Forum-lid
- Berichten: 875
- Lid geworden op: 30 mei 2009 01:11
- Locatie: Delft
en je voorbladen? al een alpen profiel (spitse top van de tand?) of niet?
Canyon ultimate CFSL '16 Rotor/DA 9001 mix, Reynolds Assault + Strike
Canyon Inflite CF
Canyon Inflite CF
- arnoudrace
- Forum-lid
- Berichten: 875
- Lid geworden op: 30 mei 2009 01:11
- Locatie: Delft
zou ik doen. If yes, vervangen, slijt je mooie nieuwe ketting ook weer minder van. Bij mij gaat het grote blad altijd veel harder dan de 36 omdat ik vaak iets te schuine kettinglijn rij (compact).
Canyon ultimate CFSL '16 Rotor/DA 9001 mix, Reynolds Assault + Strike
Canyon Inflite CF
Canyon Inflite CF
fietspraat schreef:Had je de ketting eerder vervangen (20.000 km is wel erg veel), dan had je cassette het misschien overleeft.
Zelf hanteer ik ongeveer 3 kettingen per cassette, waarbij ik de ketting na ongeveer 5.000 km vervang.
Rij je te lang door met een versleten ketting, dan gaat dit namelijk in de cassette inslijten, waardoor deze harder slijt dan nodig.
Lees ik nu goed?
3 x 5000 km is nog maar 15.000
Ik haal ook 15.000 km en vervang ketting en cassette samen.
Alleen ben ik slechts 1 ketting kwijt en u 3...