fdegrove schreef:Hoi,
@53X11:
Het punt is, doe je liever tien spurtjes met lichte wielen (all else kept equal) of met zware wielen?
Rekenen is mijn sterkste kant niet maar vaak heb ik het gevoel dat wetenschap net als politiek is. Geen gevoel met de realiteit.
Enfin, je begrijpt beslist wel wat ik bedoel.
Ciao,
Nou ja, hier komt ie dan. Vast al vaker gedaan. En het kan best dat ik er nog ergens naast zit ook. Rekenen is ook niet mijn sterkste punt, ik fiets liever.
Uit Tour 2010/7 wieltest. Voor een verschil in snelheid van 30 kmh wordt de Beschleunigungsenergie gegeven.
Het verschil tussen het beste wiel en een slechte (lightweight Obermayer 3 en Mavic Cosmic Carbone SLR) is 129-81= 48 Joule (voor toename in snelheid van 30 kmh). Het verschil in gewicht van de set is een 731 gram!
Nu ga ik in 10 minuten tien keer een sprintje doen waarbij de snelheid met 30 kmh toeneemt.
Het verschil is dan 480 Joule. Je moet dan wel elke keer in de remmen met een snelheidsafname van 30 kmh om de extra energie in de slechte wielen meteen in warmte om te zetten.
Stel dat je gedurende die 10 minuten een gemiddeld vermogen van 300 Watt levert. (1 Watt was toch 1Joule per seconde?) Dan heb je 300 *60*10 = 180000 joule geleverd. Dan is bij de foute wielen van die hoeveelheid energie 0,27 % meer in de wielen gestopt.
Anders gezegd met de foute wielen moet je in dit (extreme voorbeeld! Want meteen weer remmen na sprint!) in die 10 minuten gemiddeld 0,8 Watt vermogen meer leveren.
Ik denk dat ik dat verschil niet ga merken. Maar goed, ik kan natuurlijk de realiteit (of wereld van magie?) van een andere persoon niet beoordelen.
Begrijp me goed hoor een magisch wereldbeeld is vaak het meest aangenaam hoor. Ik vind die lichte sets ook grappig hoor.
Groet GJ
Redelijk snel fietsen is best grappig.