Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

crankset 10 speed bladen 11 speed

morti
Forum-lid
Berichten: 201
Lid geworden op: 29 aug 2008 12:24

morti 25 dec 2008 10:41

hallo
het was om te vragen als ik mijn crankset 10 speed kon gebruiken om 11 speed bladen te monteren zou dit lukken of zou de afstand tussen de 2 bladen te groot zijn ?ps aan ieder prettige feesten en een goed 2009 fiets jaar met weinig pech

jaapie91
Forum-lid
Berichten: 628
Lid geworden op: 13 jun 2007 22:56

jaapie91 25 dec 2008 11:43

Ik heb ergens gelezen/gehoord dat dit niet gaat werken.

Ik zou als ik jou was het topic over campa 2009 maar eens goed doorlezen, volgens mij is het daar al eens voorbij gekomen.
Disclaimer: deze post is met de grootst mogelijke zorg opgesteld, taal en spelfouten onder voorbehoud.

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 25 dec 2008 17:00

Hoi,

Als je 11S bladen op een 10S trapstel monteert werkt dit gewoon perfect.
Het verschil in afstand tussen beide bladen wordt bepaald door de breedte van de bevestigingspunten.

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 25 dec 2008 17:54

Voor 10 speed werkt het dus, maar volgens mij niet ideaal voor 11 speed. Bij 11 speed zitten de bladen 0,6 mm dichter bij elkaar dan bij 10 speed.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 25 dec 2008 18:53

Hoi,

De bladen worden dichter bij elkaar gebracht door de dunnere bevestigingspunten van de bladen zelf, niet van de crank.
Dus, als je naar 11S wil overstappen kan je je 10S crankstel gebruiken en daar dan 11S bladen op monteren.
Mits de achterderailleur, ketting en shifters dan ook 11S zijn zie ik geen enkel verschil in functionaliteit t.o.v. een volledig nieuwe 11S groep.

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 25 dec 2008 19:27

Ah zo, ik had begrepen dat juist de bevestingspunten op de crank smaller waren, maar dit klinkt wel logischer. Die punten op de crank dunner maken zou niet zo'n goed idee zijn voor de duurzaamheid denk ik zo.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

janjr
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 jan 2006 20:25

janjr 27 dec 2008 01:08

Het is zelfs niet nodig 11s bladen te monteren. Een 10s crank en bladen werkt perfect met de 11 s groep. Deze week heb ik mijn eerste ritten gedaan met deze combinatie (alles 11s behalve de crank en bladen) en dit werkt feilloos.

roger
Forum-lid
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 mei 2004 20:17

roger 27 dec 2008 10:32

Ja idd de 10speed bladen zouden gewoon moeten werken volgens mijn fietsenmaker,omdat ik voor een 50er voorblad kies en en 34er(11speed) hier in limburg eigenlijk niet nodig heb koop ik een 38er(10speed) erbij en dat zou gewoon moeten werken
Zo kan ik alle terreinen wel aan ga ik naar Italie of Frankrijk steek ik een 34 en hier in het heuvelland een 38er.
I live to ride,I ride Passoni

morti
Forum-lid
Berichten: 201
Lid geworden op: 29 aug 2008 12:24

morti 27 dec 2008 19:05

maar zijn die bladen dan niet te dik en staan ze dan niet te ver uiteen op vlot te kunnen schakelen?

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 27 dec 2008 21:05

Hoi,

Zolang je niet extreem gaat cross-chainen (bij 11S met 10S crank) mag het geen probleem zijn.

Ciao,
Snobisme is een dure hobby...

speedskater
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 23 apr 2004 00:16

speedskater 23 jan 2009 19:19

fdegrove schreef:Hoi,

De bladen worden dichter bij elkaar gebracht door de dunnere bevestigingspunten van de bladen zelf, niet van de crank.
Dus, als je naar 11S wil overstappen kan je je 10S crankstel gebruiken en daar dan 11S bladen op monteren.
Mits de achterderailleur, ketting en shifters dan ook 11S zijn zie ik geen enkel verschil in functionaliteit t.o.v. een volledig nieuwe 11S groep.

Ciao, ;)

Is het nodig om ook de 10S achterderailleur te vervangen? Alleen shifters, cassette en ketting zou misschien voldoende zijn? Heeft iemand hier al ervaring mee?

Speedskater
Colnago, Campagnol Super Record 11 sp, Zipp, Hammerhead Karoo en PowerPod :winkthumb:

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 24 jan 2009 11:13

10 speed derailleur werkte niet optimaal, crankstel ging prima, ketting werkte niet (goed, net als de 10 speed links), derailleur voor werkte redelijk/goed.

Plaats reactie