Grote fiets
Ik ben op zoek naar een grote carbon fiets. Liefst monocoque. Wie heeft goede suggesties, want het aanbod lijkt mij erg beperkt te zijn. Fietsenmakers hebben tegenwoordig mooie verhalen over slooping frames met enorme zadelpennen, maar ik twijfel toch erg aan de sterkte en stijfheid ervan. Bovendien zien de verhoudingen er niet mooi uit. Beenlengte 100 cm, budget maximaal rond 3.000 Euro.
De Canyon Ultimate CF is beschikbaar in een maat 64. Deze heeft een 63cm zitbuis en 60,5cm bovenbuis. Dan kom je volgens mij een heel eind, toch? Maar dat is inderdaad de enige die ik zo snel kan bedenken; bij de meeste merken vind je een sloping geometrie, of het houdt op bij 60cm.
http://www.canyon.com/_nl/racefietsen/specs.html?b=879
http://www.canyon.com/_nl/racefietsen/specs.html?b=879
-
- Forum-lid
- Berichten: 590
- Lid geworden op: 29 apr 2007 00:27
RemkoIJ schreef:Scott CR1 maatje XXL....
Is ook (licht) sloping en levert al een flink lange zadelpen op. Je zal ook wel een paar spacers nodig hebben wil je niet heel sportief komen te zitten.
Dank voor jullie reacties tot dusverre. Mijn huidige klassieke frame (Colnago) is 65 cm. Correspondeert dat dan met een slooping frame (zoals de gesuggereerde Scott of Moozes) van 61 cm? De gesuggereerde Canyon is 64 cm en ziet er op het plaatje ook nog slooping uit. Of vervalt de slooping geometrie bij grotere maten (zoals bij Colnago)?
Om sloping frames te vergelijken met een klassiek frame is de term "virtuele bovenbuis" in het leven geroepen. Dit is de bovenbuislengte gemeten alsof deze horizontaal loopt, zoals bij een klassiek frame. Als je een fiets met een zelfde maat zoekt als je Colnago moet je dus kijken naar de lengte van de balhoofdbuis en de virtuele (ook wel horizontale) bovenbuislengte.
Die Canyon heeft een sloping bovenbuis. Van de Canyon racefietsen heeft alleen het model Roadlite (van aluminium) een horizontale bovenbuis.Jeroen 40 schreef:De gesuggereerde Canyon is 64 cm en ziet er op het plaatje ook nog slooping uit.
Jeroen 40 schreef:Of vervalt de slooping geometrie bij grotere maten (zoals bij Colnago)?
Bij Canyon i.i.g. niet. Het enige wat zou kunnen is dat bij de grotere maten de bovenbuis minder sloping is dan bij de kleinere, maar het blijft sloping.
"Sometimes when you win, you really lose. And sometimes when you lose, you really win. And sometimes when you win or lose, you actually tie and sometimes when you tie, you actually win or lose."
Jeroen.
Het voordeel van een slooping frame is dat je niet een (dranghek fiets) krijgt.
Een 61 slooping van Moozes en Scott komen toch al overeen met een 65-66 normaal frame.
Aan dat kan het niet liggen.
Laat je eens voorlichten door de mensen die met Moozes of Scott werken en ga daar eens heen om je op te laten meten.
Vaak zijn er wel fietsen in de grote maten aanwezig.
Ben je met advies , meten en passen zo een heel stuk verder.
Groeten; Touran
Het voordeel van een slooping frame is dat je niet een (dranghek fiets) krijgt.
Een 61 slooping van Moozes en Scott komen toch al overeen met een 65-66 normaal frame.
Aan dat kan het niet liggen.
Laat je eens voorlichten door de mensen die met Moozes of Scott werken en ga daar eens heen om je op te laten meten.
Vaak zijn er wel fietsen in de grote maten aanwezig.
Ben je met advies , meten en passen zo een heel stuk verder.
Groeten; Touran
http://www.rtcbuitenlust.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
je kan misschien ook kijken naar de carbon frames van ridley
bij de XL is de traditionele maat C-C 60 CM, maar de bovenbuis is 60 cm met een balhoofdbuis van 23 cm hier moet je lijkt me wel mee uit de voeten komen
(ik ben zelf bb 102 cm bij lengte 1.98 en heb een alu (om budget reden) frame c-c 62, bovenb 59cm met stuurpen 13 cm en balhoofdb 23cm )
bij de XL is de traditionele maat C-C 60 CM, maar de bovenbuis is 60 cm met een balhoofdbuis van 23 cm hier moet je lijkt me wel mee uit de voeten komen
(ik ben zelf bb 102 cm bij lengte 1.98 en heb een alu (om budget reden) frame c-c 62, bovenb 59cm met stuurpen 13 cm en balhoofdb 23cm )
De één is een stylist, de ander knakt gewoon z'n fiets in tweeën
LRTV Swift
LRTV Swift