Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Vos geen Orbea dealer meer

-divo-
Forum-lid

-divo- 13 dec 2008 14:41

Het is niet ongewoon dat een dealer of importeur eisen stelt aan de minimum verkoopprijzen. je kunt wel schrijven dat er vrijwillig is ondertekent maar dat is onzin. Zonder deze handtekening te zetten zou de firma 'Vos' natuurlijk gewoon geen dealer meer kunnen zijn. Lap dat woord vrijwillig maar aan je laars dus.

In Nederland leveren bepaalde importeurs van fietsonderdelen bepaalde onderdelen voor een bepalde prijs. Die prijzen zijn zeker gekeken naar omringende landen belachelijk duur. Fietsenmakers mogen die goederen die ze verkregen hebben bij de importeur niet verkopen onder door de importeur gestelde prijzen. Doen ze dat toch dan levert dat problemen op.

Denkt een handelaar onderdelen door grijze import te verkrijgen door zelf in te kopen in het buitenland om de importeur heen, dan zet de importeur deze handelaar op de zwarte lijst en krijg die gewoon niets meer geleverd via de importeur.

Dat is dan de reden waarom in Nederland de prijzen bij gewone fietsenmakers veel hoger zijn. Hun inkoopprijzen liggen per definitie al veel hoger dan de inkoopprijzen van anderen, die niet aan een importeur gebonden zijn.
De verkoopprijzen van ongebonden handelaren zijn de inkoopprijzen van degene die via de importeurs kopen.

Natuurlijk heeft contacten en inkoop via de importeur voor veel FM ook voordelen.
Maar de prijzen worden hier veel te hoog gehouden en ontneemt kansen voor kleine FM's.

Overigens is Orbea helemaal niet de enige die prijzen tracht te reguleren. Cervélo heeft z'n prijzen ook vast gezet op wereldniveau zodat mensen niet in een ander land gaan shoppen. Prijzen zijn overal gelijk.

Daarnaast stelt Cérvelo dat als je niet via een dealer een Cérvelo koopt kun je geen enkele aanspraak maken op welke garantie dan ook. Als dat geen pressie naar de klant is . . .

En natuurlijk zijn er zo meer fabrikanten en importeurs die zo werken.

Prijzen worden kunstmatig op peil gehouden. Zeker in Nederland.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 13 dec 2008 15:28

Heb je enig idee van de prijzen in het buitenland? In Nederland is alles heel goedkoop te krijgen. In België en Duitsland is het vaak wel wat goedkoper te vinden, maar ook niet bij de FM op de hoek. Daar betaal je namelijk gewoon ook de adviesprijs.

Niet dat ik het geen kwalijke zaak vind dat er prijzen opgedwongen worden. Zoals Specialized die z'n dealers gewoon controleerd op de prijzen. In het schaatsen doet bijv Viking dat ook. Wordt er met lagere prijzen geadverteerd dan ben je geen dealer meer.

Maar goed we zijn niets voor niets Nederlanders.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

jsparie
Forum-lid

jsparie 14 dec 2008 12:21

Dat Vos geen dealer meer is wil niet zeggen dat hij niets meer kan leveren. Zal alleen wat lastiger worden. Moet je eens opletten als importeurs/verdelers ergens in Europa met overjarige voorraad blijven zitten. Wedden dat ze bijna iedereen die met een vrachtwagen en contant geld langskomt wel willen helpen.

Volgens mij heeft VOS zo ook een partijtje Pinarellos uit Duitsland en/of Italie gehaald. Heb je niet altijd de nieuwste modellen natuurlijk, maar wel een lage prijs en gewoon goed spul.

Begrijp Orbea wel een beetje, maar zal toch moeilijk zijn het helemaal tegen te houden.

whs
Forum-lid

whs 19 dec 2008 13:12

Wat Divo zegt
Ach, wat maar eens temeer weer eens opvalt is de dramatische gebrekkige communicatie van fietsfabrikanten naar klanten toe. Wat een blamage zo'n mail.

Tis wat dat betreft bedroevend gesteld in de fietswereld. Hoe kun je nu verwachten dat consumenten je serieus nemen?

klopt, amateurisme is er in overmaat in de fietsenbranche. Ik ben recent (na ruim een jaar voorbereiding/overweging) gestart met het maken/samenstellen (ik las zelf (nog) niet, maar laat onderdelen op maat maken naar mijn specificaties) van fietsen met als doel bijna onderhoudsvrije en bijna onverslijtbare fietsen te maken (en ook verkopen natuurlijk!). Wat ik hierbij ben tegengekomen bij fabrikanten en groothandels, het is niet te filmen.

Ik zal straks in het 'Deelnemers forum" wat over vertellen met wat voorbeelden.

stokie
Forum-lid

stokie 28 dec 2008 22:37

Onlangs heb ik de Nederlandse importeur van Orbea gesproken. Officieel (via registratie van orbea) ben ik de enige renner in Nederland die zowel op de Ordu als de Orca rijdt.
Orbea levert WEL fietsen aan De Vos.

Het probleem zat hem inderdaad in de prijsafspraken. Orbea wilde dat Vos de prijzen van de fietsen ging verhogen. Gezien Vos' voordelige inkoop, omdat hij per tientallen stuks koopt, kan hij ook een lagere verkoopprijs hanteren.

Komend jaar dus ook gewoon bij Vos fietsen Orbea's te koop.

diogenes
Forum-lid

diogenes 30 dec 2008 14:36

Even off-topic, maar belangrijk voor mij: heeft iemand het directe email adres van Vos? (ik weet dat je via het web formulier kan mailen) ?

Diogenes
Velgenfluisteraar

Florezido

Plaats reactie