Alles over vakanties op én met de fiets

Marmotte 2009

freekw
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 feb 2009 10:49

freekw 06 jul 2009 16:03

Ik heb bij de inschrijving van de Marmotte ook videobeelden besteld, weet iemand hoe je die kan krijgen? Ik kan het namelijk nergens op de site van de Marmotte vinden.
Cube Agree GTC Pro

blaffy10
Forum-lid
Berichten: 571
Lid geworden op: 04 feb 2006 21:21

blaffy10 06 jul 2009 20:27


Heeft niemand een (heroisch) verhaal over de afgelopen Marmotte? Doelen gehaald, mee of tegen gevallen, eindtijd etc? Deel je ervaringen zou ik zeggen.
Alstublaft.

prjz
Forum-lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:41

prjz 06 jul 2009 22:20

[quote="FreekW"]Ik heb bij de inschrijving van de Marmotte ook videobeelden besteld, weet iemand hoe je die kan krijgen? Ik kan het namelijk nergens op de site van de Marmotte vinden.[/quote]

De mail over dit aanbod verwees naar: www.smartvideotouch.com

Succes.
prj

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 07 jul 2009 00:51

[quote="b l a f f y"]
Heeft niemand een (heroisch) verhaal over de afgelopen Marmotte? Doelen gehaald, mee of tegen gevallen, eindtijd etc? Deel je ervaringen zou ik zeggen. [/quote]

Bij deze dan:

Mijn doel heb ik niet gehaald: Ik wilde Zilver en droomde een beetje van Goud. Naderhand ben ik toch blij dat ik heb uitgereden.
Mijn verhaal:

In de voorbereiding heb ik me een Powertap naaf aangeschaft om met de hulp van de eindtijdvoorspeller op zitvlees.nl aan de hand van mijn omslag vermogen te kunne voorspellen wat voor een tijd ik kan rijden. Volgens deze website kon ik iets van 8:39 rijden (laat me niet lachen zeg ik nu) en voor mijn leeftijd is 9:15 de limiet voor goud.
Wij arriveerden donderdag avond bij ons hotel in La Grave en op vrijdag wilde ik slechts heel kort lostrappen om me niet te vermoeien. Op vrijdagochtend werd ik door een vriend met de auto naar de top van de Galibier gereden. Ik ben van daaruit afgedaald naar de ingang van de tunnel. Ik wilde de laatste km van de Gallibier beklimmen en dan 15 a 20 km afdalen naar la Grave. Dan kon ik en lostrappen en ook nog eens testen of ik met mijn Hoge Carbon velgen wel fatsoenlijk de afdaling kon rijden. De laatste KM van de Galibier viel enorm tegen, zonder enige opwarming heb je dan de neiging om eens flink aan te zetten want het is toch maar een kilometertje. Nou de Galibier en de ijle lucht weten daar wel raad mee. Binnen enkele seconden moest ik heel rap terugschakelen naar het kleinste verzet en zat ik compleet zonder lucht.
De afdaling ging wel goed, dus besloot ik om met carbon velgen te rijden, met name omdat mijn Powertap ook in een carbon velg zit.

Vrijdag's middag hebben we met de auto de hele route verkend en gezien we daar meer als 5 uur voor nodig hadden groeide bij enorm het respect voor al die toppers. Waar ik het meeste schrik van kreeg tijdens de verkenning was de afdaling van de Glandon: die is smal, heel steil en blijft maar draaien.
Ik kreeg een aantal medelanders nog aan het lachen toen ik hun zei: "Ik denk dat ik in de afdaling van de Glandon tijd ga verliezen"

De dag daarna was het zover: omstreeks 7:30 begon ik te rijden en ondanks dat iedereen vooraf zei laat je niet opjagen bij de start werd ik met een gangetje van 40km/u richting Allemond gezogen. Een beetje op en neer rond dat eerste stuwmeer totdat plots de eerste echte meters van de Glandon voor je verschijnen. Een Engelsman naast me riep nog: "Here we go!, Have Fun".
Die eerste klim viel me tegen, in het begin is de Glandon behoorlijk steil en uitgezonderd een kleine vlak stuk en afdaling bij het dorpje gaat dat zo door tot aan het stuwmeer. De laatste paar km zijn echter heel goed te doen waardoor je alweer hersteld bent voordat je de top bereikt.
Tot mijn eigen verbazing kwam ik op de minuut nauwkeurig boven zoals voospeld door zitvlees.nl.... dit was da laatste keer dat ik aan een schema heb gedacht.

Na een bidon te hebben bijgevuld begon ik aan de afdaling. Nu vind ik me zelf geen langzame daler maar met tussen de 60 en de 0 op de teller werd ik links en rechts voorbijgeschoten.
Na 3 bochten stond iemand zijn fiets in de berm te inspecteren, een paar honderd meter verder stond een ambulance. Bij de volgende bocht hoorde ik naast me "oh shit" en reden 2 renners op elkaar het prikkeldraad in. Nog een ambulance met sterk waarschuwende hulpverleners, weer iemand bebloed langs de weg. Ik was nog geen 5 minuten aan het dalen en had al meer valpartijen gezien dan in de rest van mijn leven. Maar toen mij iemand passeerde en in de volgende bocht de berm in reed waarbij zijn fiets wel 20 meter over de weg doorschoot was bij mij toch echt de schrik in mijn benen (en handen) geschoten. Het daaltempo was er helemaal uit en ik besloot het zekere voor het onzekere te nemen.

Maar dit was helaas niet zonder gevolgen, op een gegeven moment dacht ik dat ik brand rook en constateerde dat mijn Splinternieuw BBB carbon remblokje links voor vrijwel geheel verdwenen was ik hoorde ook een shurend geluid. Dus besloot ik zoveel mogelijk rechtop te gaan zitten en pompend met de achterrem te remmen, alleen als het echt nodig was nog de voorrem gebruiken. met 88kg zoet zo een carbon achterrem echter niet veel meer dan de banden heet maken en pang daar ging mijn latex achter biba eraan. (hoevaak ben ik hiervoor niet gewaarschuwd hier op het forum) Gelukkig zonder valpartij parkeerde ik de fiets in de berm. Ik verloor ongeveer 15 minuten met repareren (zo een Topeak Micro Rocket is lekker klein maar je pompt je te barsten) Ik ook moest constateren dat mijn voorrem toch echt niet meer geschikt was om nog te dalen en dat ik de rit niet zou kunnen gaan uitrijden. Een geluk was echter dat ik het ergste van de afdaling achter de rug had en dus wel aan de voet van de Glandon kon komen. Eenmaal onder ging ik met behulp van de GSM regelen dat tegen de avond zou worden opgehaald op te top vna de Galibier, dat was namelijk alleen maar klimmen en daar heb je geen remmen voor nodig.

Dit wetende ben ik rustig naar de voet van de Telegraph gereden en heb me op mijn gemak daar wat gegeten. De Telegraph is in theorie de gemakkelijkste van de 4 cols maar theorie en praktijk zijn verschillend, ik vind de Telegraph ook behoorlijk steil dus ook dat viel me weer niet mee maar het ergste was de hitte ik heb liters water verloren in deze klim. Met verder genieten van de tocht en de entourage ben ik naar Valoire gereden, ik zag ineens wat andere renners met een wiel in de handen bij een Mavic busje staan en dacht: "Hé een reparatie stand, wars van enige realiteitszin tijdens voor de start had ik echter geen geld bij me. Maar wie niet waagt die niet wint, dus heb ik een tijdje in de rij gestaan en warempel de medewerker van Mavic gaf mij gratis een paar Carbon remblokken voor Campagnolo passing. Thuis maak ik die normaal glad met vaatwas middel en schuif ik nieuwe blokken in de houder met de bankschroef. Maar dat is niet het soort gereedschap wat ik meeneem naar een cyclo. Dus dat heeft me behoorlijk wat tijd gekost maar ik was wel weer in staat om een afdaling te rijden en kon dus de tocht uitrijden. De GSM maar weer uitgehaald en mijn ophaaldienst verteld dat ik toch ging uitrijden. Net toen ik weer op de fiets stapte brak een hels onweer uit, de beken water stroomden van de Galibier af, ik zag een hutje en besloot maar te gaan schuilen. Na 15 minuten werd het minder en begon ik weer te fietsen, helaas was dat minder ook van tijdelijke aard dus werd ik uiteindelijk gewoon zeiknat, pas bij Plan Lachat was de regen verdwenen. Ik denk echter dat me dat goed heeft gedaan want de Galibier reed ik, weliswaar langzaam maar vrij gemakkelijk op.
In de Afdaling van die daarop volgde stond een harde wind, eenmaal over de Lautaret stond die wind pal tegen. Desondanks kon ik op dat stuk behoorlijk de vaart erin houden en was ik ondanks alle gedwongen en ongedwongen pauzes voor 5 uur in Bourg D'oissans. Na een goede etenspauze ben ik binnen 1.5 uur Alpe D'Huez opgefietst en dat was eigenlijk sneller dan ik oorspronkelijk had gedacht.
Maar met al die perikelen heeft me de hele tocht toch bijna 12uur gekost, dus kom er volgend jaar een vervolg.

De grootste schrik kreeg ik echter na de aankomst, tijdens de tocht bleef mijn voorrem maar schuurgeluiden maken en ik dacht dat dat kwam omdat er rubber van de blokjes op de velg was blijven plakken. Bij beter kijken zagen wij dat de gehele voorvelg vervormt en verfrongeld was en en het remvlak over grote lengtes was weggesmolten. Als ik dat gezien had in de afdaling van de Glandon dan was ik waarschijnlijk nooit meer opgestapt.

Dus de volgende keer weer maar dan met gewone alu wielen en butyl binnen bandjes. Nu zit ik thuis en heb ik zojuist de sudocreme van mijn Jongste dochter gebruikt. Volgend jaar zorg ik er ook voor dat ik in het voorjaar een aantal keer een tocht rij van over de 200km.
Afbeelding

bikerarno
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 29 jan 2009 17:52

bikerarno 07 jul 2009 01:35

Weet iemand sites met foto's?
Ik heb gezien:
- photobreton.com
- griffephotos.com
Maar heb er meer gezien die ik niet meer weet, waaronder volgens mij ook de organisatie..

Greets Arno
categorie D
1e keer
GOUD
8 uur 28 minuten en 55 minuten
hoe heet zou het op de alpe , 80 graden ?:-)

sandercok
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 jun 2009 15:20

sandercok 07 jul 2009 09:13

Doel gehaald. Onder de 9 uur. 8:59:03 haha. Volgend jaar kom ik terug om goud op te halen! Tijdrit alpe d huez op woensdag 59:17. Kortom heerlijke week, nu weer werken :( Verhaal volgt later vandaag!
Koga Team edition, Fulcrum racing 1, Shimano Ultegra SL, Conti 4000S

blaffy10
Forum-lid
Berichten: 571
Lid geworden op: 04 feb 2006 21:21

blaffy10 07 jul 2009 12:02


@eric peters

Mag ik vragen waarom je dan wel met carbonvelgen bent gaan rijden + latex binnenbandjes?

Verder "leuk" stuk.
Alstublaft.

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4227
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 07 jul 2009 12:20

@ Eric peters:
tochten van 200km en meer is overkill. Het is gewoon beter om goed op te bouwen, hoge trapfrequentie te verzorgen, af en toe interval- en krachttraining. Tenslotte kort voor de Marmotte een weekje bergop rijden (Vogezen o.i.d.)

Als ik dit hoor van de remblokken, heb je waarschijnlijk ten eerste slechte blokken/remrand werking, vervolgens ga je te lang te hard blokken op de velg laten, waardoor de boel opwarmt en nog minder goed begint te werken. Goeie remblokken á la Swisstop, of gewoon een alu velg met standaard campa blokken zou het wellicht een stuk beter hebben gedaan.

Al bij al moedig om nog uit te rijden ;-)

Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 07 jul 2009 12:47

[quote="b l a f f y"]
@eric peters

Mag ik vragen waarom je dan wel met carbonvelgen bent gaan rijden + latex binnenbandjes?

Verder "leuk" stuk.[/quote]

Uhh, ik heb mezelf verteld dat het is omdat mijn powertap ook in dezelfde carbon velg zit, ik wilde perse met de powertap rijden om mezelf te bewaken en niet op te blazen in de eerste klim.
Ik denk dat de werkelijke reden is dat ik gewoon stronteigenwijs ben en dat ik die carbon velg nu eenmaal cooler vind uitzien.

@de Zwarten: Allemaal mee eens, die 200km ritjes zijn eigenlijk om meer om de lange zit te trainen. 125 tot 150 km rij ik wel vaker maar dat gaat hier toch een stuk sneller als in de echte bergen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Arjan
Forum-lid
Berichten: 777
Lid geworden op: 09 apr 2004 19:55

Gebruikersavatar Arjan 07 jul 2009 15:57

Voor de zesde keer de Marmotte gereden. De eerste keer was in 1995 en de laatste keer in 2004. Dat was het laatste jaar van de oude route over de Croix de Fer. 2004 was tevens mijn record van 9 uur 23 min. De andere keren waren dus langzamer.
Eigenlijk wilde ik geen Martmotte meer doen omdat ik de dag voor de Marmotte mij de hele dag op loop te vreten van de zenuwen maar na een mooi resultaat in Le Trois Ballons vorig jaar begon het voor de Marmotte toch weer te kriebelen.
Vooraf een flink aantal kilometers gemaakt, naar de Ardennen en het Sauerland geweest, ik was er gereed voor.
Een week vooraf ben ik afgereisd en heb tot en met woensdag nog een aantal goede en leuke tochten gemaakt.
De start was voor mij om 07:00 uur franse tijd wat 07:13 uur werkelijke tijd inhield.
In aanmerking genomen dat ik een echte slow starter ben en vaak lange tijd nodig heb om goed te gaan draaien liep het eigenlijk wel gelijk goed. De Glandon is niet echt mijn col, die is mij te onregelmatig, het is een col die niet weet wat hij wil, maar zo na de badkuip begon het toch echt goed te lopen.
Voor de afdaling van de Glandon had ik wat angst maar zonder ongelukken vrij snel kunnen dalen.
Helaas kwam ik in het tussen stuk in een hele vervelende groep terecht. Echt niemand wilde op kop. Als ik omkeek grepen mensen spontaan naar hun bidon en het maken van draaigebaren hielp ook niet. Dat begonnen de mensen achter mij weer na te doen naar de mensen daarachter. Alleen het op een gegeven moment remmen tot een snelheid van nog geen 22 km/h hielp. Enfin, aan de Telegraph begonnen met de Galibier daarachter. Met de Galibier heb ik altijd al een speciale band gehad, om één of andere reden fiets ik daar altijd goed. Ook nu weer. Het is dan ook een prachtige col door een ruig landschap.
De afdaling naar Bourg d'Oisans ging geweldig. In de stukken met veel tegenwind vormden zich mooie groepen.
Ja, en dan de Alpe op. Dat word dan toch harken naar boven. De hitte en de benen zeggen dat het zo langzamerhand genoeg is. Het hoofd wil door. De laatste wint.
Ik besef dat ik goud ga halen. Bij het naderen van de finish steek ik mijn armen in de lucht.
Met gebalde vuist sla ik een oerkreet. 8 uur en 2 minuten, ik ben gelukkig!


prjz
Forum-lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:41

prjz 07 jul 2009 16:29

Door mijn werk kwam de Marmotte nooit goed uit. Als vutter moest het dus nu maars eens gebeuren.
Veel gefietst, enkele lang toertochten gemaakt (Steven Rooks e.d.) en woensdag gearriveerd in Oz (geboekt bij Sportura, maar dat kan beter).
Donderdag de Glandon opgereden. Ik dacht dat dat een opwarmwertje zou zijn, maar ik vond hem vrij lastig. Ik geef de voorkeur aan een regelmatige col.
Zaterdag gestart in de derde groep en verbaasd over het feit, dat iedereen er gelijk in vloog. De Glandon ging niet lekker, de afdaling wel (wat wordt er schijterig gedaald). Naar de Telegraph toe lekker in een grote groep meegereden en de Telegraph op ging ook niet slecht. Naar de Galibier toe lekker in de stortregen gereden, ik begon gelijk beter te fietsen. De laatste kilomters van de Galibier vond ik wel heftig en demoraliserend. Je ziet ze hoog voor je rijden en denkt voortdurend: ik ben er nog lang niet. Helaas geen jack meegenomen, dus boven een stuk karton gepakt en onder mijn shirt gestopt.
De Lauteret af tot de voet van Alpe d'Huez weer lekker in een groepje meegereden en toen de Alp op. Ja dat was alleen nog maar proberen om de pedalen rond te krijgen.
Uiteindelijk toch gehaald in 10 uur 50. Waarmee ik gelukkig ook weer thuis kon komen, want daar heeft men toch verwachtingen over de afloop.
Ik heb in het verleden drie keer deel genomen aan de triathlon van Almere, maar dit komt qua afzien dicht in de buurt.
Volgend jaar nog een keer???
prj

pinarello
Forum-lid
Berichten: 2671
Lid geworden op: 13 sep 2005 22:09

pinarello 07 jul 2009 22:51

[quote="prjz"][quote="FreekW"]Ik heb bij de inschrijving van de Marmotte ook videobeelden besteld, weet iemand hoe je die kan krijgen? Ik kan het namelijk nergens op de site van de Marmotte vinden.[/quote]

De mail over dit aanbod verwees naar: www.smartvideotouch.com

Succes.[/quote]

Video's staan er nu op

Plaats reactie