Aangereden door SUV
Er komt altijd een expert van de tegenpartij. In de regel hebben die geen verstand van fietsen en krijg je wat de FM opgeeft. Heb je er een die er wel verstand van heeft dan krijg je de dagwaarde volgens de door jou aan te tonen leeftijd van de onderdelen (aantoonbaar middels bon als je die hebt, ik heb die nooit) en verlies je er enorm op omdat de gebruikswaarde altijd veel hoger is dan de dagwaarde.
Denk maar over een King balhoofdstel. Gaat 10 jaar mee, maar is na 2 jaar voor de verzekering geen cent meer waard.
Denk maar over een King balhoofdstel. Gaat 10 jaar mee, maar is na 2 jaar voor de verzekering geen cent meer waard.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40205
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Als eerste uiteraard blij dat je zelf gezond bent!
Maar, persoonlijk nootje: waarom specifiek verwijzen naar een SUV? Dat is toch gewoon een auto....
Maar, persoonlijk nootje: waarom specifiek verwijzen naar een SUV? Dat is toch gewoon een auto....
Less is bore
Aangereden door een SUVverd!
Ik vrees Auke dat wanneer je de helft vergoed krijgt, je in je handen mag knijpen. Zeker bij zo'n oud frame.
Ik heb de zelf ooit aan de hand gehad. Het is dat m'n verzekering er een prestige kwestie van maakte ( de vrouw die me aanreed d'r man, die overigens naast haar zat, was een verzekeringsman die bij hun concurrent werkt(e)), anders was het wellicht minder.
Succes!
Ik vrees Auke dat wanneer je de helft vergoed krijgt, je in je handen mag knijpen. Zeker bij zo'n oud frame.
Ik heb de zelf ooit aan de hand gehad. Het is dat m'n verzekering er een prestige kwestie van maakte ( de vrouw die me aanreed d'r man, die overigens naast haar zat, was een verzekeringsman die bij hun concurrent werkt(e)), anders was het wellicht minder.
Succes!
Niets is wat het lijkt..
-
- Forum-lid
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 20 nov 2008 21:21
Eerst en vooral wanneer er enige twijfel is en de andere partij moeilijk begint te doen, onmiddellijk de politie bellen. Want er rijden een hoop pipo's rond zonder verzekering. Dit was zo in mijn geval en gelukkig dat de verzekeringsmaatschappij vergeten was om de eigenaar af te schrijven. Oef......
Als alles in orde is, een uitgemaakte zaak qua oorzaak en er geen gekwetsten zijn, is het beter dat het met het Europees aanrijdingsformulier wordt geregeld. Jouw familiale polis zal tussenbeide komen.
Voet bij stuk houden en desnods zelf een onderhoud met de expert aangaan. Alles aantonen met foto's en in principe alle onderdelen die stuk zijn en ernstig beschadigd zijn, dienen te worden vervangen en heb nog nooit meegemaakt dat er rekening wordt gehouden met de afschrijving voor onderdelen. 1300 Euro is de kost natuurlijk ook niet voor de verzekering indien de zaak voor de rechtbank zou het hen een veelvoud kosten.
Besef wel dat een typisch Belgisch spelletje kan worden en dat er wordt voorgesteld om een aantal onderdelen niet te vervangen. Het is ook daarom dat de FM's een maximumbedrag op het schadebestek zetten.
Je er zeker van gewissen of alle schade op het bestek is weerhouden.
Als alles in orde is, een uitgemaakte zaak qua oorzaak en er geen gekwetsten zijn, is het beter dat het met het Europees aanrijdingsformulier wordt geregeld. Jouw familiale polis zal tussenbeide komen.
Voet bij stuk houden en desnods zelf een onderhoud met de expert aangaan. Alles aantonen met foto's en in principe alle onderdelen die stuk zijn en ernstig beschadigd zijn, dienen te worden vervangen en heb nog nooit meegemaakt dat er rekening wordt gehouden met de afschrijving voor onderdelen. 1300 Euro is de kost natuurlijk ook niet voor de verzekering indien de zaak voor de rechtbank zou het hen een veelvoud kosten.
Besef wel dat een typisch Belgisch spelletje kan worden en dat er wordt voorgesteld om een aantal onderdelen niet te vervangen. Het is ook daarom dat de FM's een maximumbedrag op het schadebestek zetten.
Je er zeker van gewissen of alle schade op het bestek is weerhouden.
Ik heb zelf geen ervaring met dit soort verzekeringskwesties, de keer dat mijn fietsje plat gereden was hebben we het cash afgehandeld, maar ik zou zeker geen genoegen nemen met minder dan €1300,- ! Hij rijd jouw fietsje toch plat, moet jij er dan nog voor opdraaien ook?
Je hebt de gegevens van de automobilist?
Eerst schadebestek laten opmaken door fietsenmaker (die geldt op dat moment als expert).
Aangifte doen bij politie (kopietje van schadebestek + eventueel doktersattest indienen).
Eigen verzekering op de hoogte brengen.
Je kan politie erbuiten laten en zaak in der minne regelen: dat gaat sneller wegens minder administratieve rompslomp, maar dan ben je afhankelijker van de goede wil van de tegenpartij (en diens verzekeringsmaatschappij), die het hard kan spelen.
Komt normaal wel goed (is mijn ervaring).
Eerst schadebestek laten opmaken door fietsenmaker (die geldt op dat moment als expert).
Aangifte doen bij politie (kopietje van schadebestek + eventueel doktersattest indienen).
Eigen verzekering op de hoogte brengen.
Je kan politie erbuiten laten en zaak in der minne regelen: dat gaat sneller wegens minder administratieve rompslomp, maar dan ben je afhankelijker van de goede wil van de tegenpartij (en diens verzekeringsmaatschappij), die het hard kan spelen.
Komt normaal wel goed (is mijn ervaring).
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
Gewoon buiten de verzekering om regelen. Handje contantje ter plaatse. Dat is het best voor beide partijen.
(edit: enkel voor gevallen met beperkte materiaalschade!)
(edit: enkel voor gevallen met beperkte materiaalschade!)
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
Goed dat je zelf nog heel bent. Wat ik hier niet lees is dat je de berijder van de suv schriftelijk aansprakelijk moet stellen zodat hij er mee naar zijn verzekeraar kan. Je geeft weer wat er is gebeurd, welke schade je hebt en waarom je denkt dat de schade het gevolg is van het onzorgvuldig handelen van de berijder. Je kunt altijd nog beslissen of je het in der minne wil afhandelen. Dat je van de verzekeraar slechts op basis van dagwaarde wordt vergoed speelt daarbij een rol. Succes.
op de site: Nationaal Platform Personenschade
www.npp.nl
vind je van alles over schade in alle vormen ten gevolge van een verkeersongeluk, maar ook zaken als "shokschade", "letselschade", je had toch een gekneusde vinger??, ed.
Ikzelf zou niet voor een cash/handje contantje regeling gaan, want mocht er zich bijvoorbeeld nog lichamelijke klachten op een later tijdstip voordoen als gevolg van dit ongeluk, dan heb je geen poot om op te staan.
Succes..
www.npp.nl
vind je van alles over schade in alle vormen ten gevolge van een verkeersongeluk, maar ook zaken als "shokschade", "letselschade", je had toch een gekneusde vinger??, ed.
Ikzelf zou niet voor een cash/handje contantje regeling gaan, want mocht er zich bijvoorbeeld nog lichamelijke klachten op een later tijdstip voordoen als gevolg van dit ongeluk, dan heb je geen poot om op te staan.
Succes..
Soms moet je eerst de wind van voren krijgen voordat je de wind in de rug hebt.
[quote="Daniel1975"]Als eerste uiteraard blij dat je zelf gezond bent!
Maar, persoonlijk nootje: waarom specifiek verwijzen naar een SUV? Dat is toch gewoon een auto....[/quote]
Een SUV is niet bepaald een gewone auto, en al helemaal niet als ie je aanrijdt. Die oelewapper van een bestuurder nam de binnenbocht van een afslag, en hij zag ook al niks door een laagstaande zon (zijn woorden). Ik kwam gewoon langzaam aanrijden richting de haaietanden, stond practisch stil. Draait die auto opeens de bocht in, recht op me af. Mijn fietsmaatje kon nog net rechts ontwijken, en ik kon nog ietsje pietsje links ontwijken, maar hij raakte mijn fiets alsnog volop. Dus ik nog een beetje wegduiken voor ie me helemaal ramde. En dan merk je dus lijfelijk dat een SUV wel een grotere, zwaardere en botsonvriendelijke auto is.
Ik heb zowieso al een hekel aan SUV's, al helemaal omdat die gasten vaak dergelijke auto's kopen zodat ze zelf lekker veilig zitten. Gevolg is dus dat ze meer risico's nemen, met alle gevolgen vandien.
Maar de bestuurder was een beste vent hoor, hij deed het absoluut niet met opzet natuurlijk, maar ja, hij is wel 100% schuldig. Ik heb nu echter wel spijt dat ik niet de politie heb gebeld, dan heb je inderdaad een rapport achter de hand. Dat doe ik dus wel de volgende keer, mits ik het dan weer overleef natuurlijk.
Enfin, vanochtend belde al zijn verzekeringsagent, en hij stuurt een schadeformulier naar zijn verzekerde toe, waarna deze (de bestuurder) het weer naar mij stuurt. Ben benieuwd of hij alle schuld inderdaad naar zich toetrekt, zoals ie wel mondeling verklaart. Als ie een beetje vent is dan doet ie dat. En anders zal mijn fietsmaatje ook wel een verklaring tekenen, iets wat ik zowieso erbij doe.
Die verzekeringsagent kwam ook al meteen met het begrip dagwaarde op de proppen. Dus ik verwacht al niet eens meer die 1300 euro....
Is eigenlijk toch niet normaal, je wordt bijna vermoord door een idioot die geen goed zicht heeft door die tegenzon en dan ook nog eens de binnenbocht neemt. Hij een dikke motorkap deuk in zijn auto (die kwa uitdeuken meer kosten met zich meebrengen dan mijn fiets), maar vervolgens wordt het onschuldige slachtoffer afgepingeld met dagwaardes en bewijslast hoe oud zijn dure en relatief nieuwe onderdelen zijn (alles onderdelen max 2 jaar oud). Okay het frame is al 20 jaar oud, maar vol nostalgie en herinneringen (ooit nog een ploegentijdritje met ene M.Boogerd bijvoorbeeld), ik bedoel maar, zo'n oud frame oppimpen met mooi verzorgde onderdelen, maar als puntje bij paaltje komt gaan ze je afschepen met een fooi. Wat dat betreft zijn verzekeringsmaatschappijen allemaal conjo's natuurlijk.
Enfin, bovenstaande is natuurlijk worst-case scenario.... tot die tijd even afwachten en hopen op het beste. Hopelijk wordt de afhandeling een schoolvoorbeeld zoals het wel moet. Wordt vervolgd....
Maar, persoonlijk nootje: waarom specifiek verwijzen naar een SUV? Dat is toch gewoon een auto....[/quote]
Een SUV is niet bepaald een gewone auto, en al helemaal niet als ie je aanrijdt. Die oelewapper van een bestuurder nam de binnenbocht van een afslag, en hij zag ook al niks door een laagstaande zon (zijn woorden). Ik kwam gewoon langzaam aanrijden richting de haaietanden, stond practisch stil. Draait die auto opeens de bocht in, recht op me af. Mijn fietsmaatje kon nog net rechts ontwijken, en ik kon nog ietsje pietsje links ontwijken, maar hij raakte mijn fiets alsnog volop. Dus ik nog een beetje wegduiken voor ie me helemaal ramde. En dan merk je dus lijfelijk dat een SUV wel een grotere, zwaardere en botsonvriendelijke auto is.
Ik heb zowieso al een hekel aan SUV's, al helemaal omdat die gasten vaak dergelijke auto's kopen zodat ze zelf lekker veilig zitten. Gevolg is dus dat ze meer risico's nemen, met alle gevolgen vandien.
Maar de bestuurder was een beste vent hoor, hij deed het absoluut niet met opzet natuurlijk, maar ja, hij is wel 100% schuldig. Ik heb nu echter wel spijt dat ik niet de politie heb gebeld, dan heb je inderdaad een rapport achter de hand. Dat doe ik dus wel de volgende keer, mits ik het dan weer overleef natuurlijk.
Enfin, vanochtend belde al zijn verzekeringsagent, en hij stuurt een schadeformulier naar zijn verzekerde toe, waarna deze (de bestuurder) het weer naar mij stuurt. Ben benieuwd of hij alle schuld inderdaad naar zich toetrekt, zoals ie wel mondeling verklaart. Als ie een beetje vent is dan doet ie dat. En anders zal mijn fietsmaatje ook wel een verklaring tekenen, iets wat ik zowieso erbij doe.
Die verzekeringsagent kwam ook al meteen met het begrip dagwaarde op de proppen. Dus ik verwacht al niet eens meer die 1300 euro....
Is eigenlijk toch niet normaal, je wordt bijna vermoord door een idioot die geen goed zicht heeft door die tegenzon en dan ook nog eens de binnenbocht neemt. Hij een dikke motorkap deuk in zijn auto (die kwa uitdeuken meer kosten met zich meebrengen dan mijn fiets), maar vervolgens wordt het onschuldige slachtoffer afgepingeld met dagwaardes en bewijslast hoe oud zijn dure en relatief nieuwe onderdelen zijn (alles onderdelen max 2 jaar oud). Okay het frame is al 20 jaar oud, maar vol nostalgie en herinneringen (ooit nog een ploegentijdritje met ene M.Boogerd bijvoorbeeld), ik bedoel maar, zo'n oud frame oppimpen met mooi verzorgde onderdelen, maar als puntje bij paaltje komt gaan ze je afschepen met een fooi. Wat dat betreft zijn verzekeringsmaatschappijen allemaal conjo's natuurlijk.
Enfin, bovenstaande is natuurlijk worst-case scenario.... tot die tijd even afwachten en hopen op het beste. Hopelijk wordt de afhandeling een schoolvoorbeeld zoals het wel moet. Wordt vervolgd....
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
Kan je dan niet achteraf aangifte doen bij de politie indien het nodig blijkt te zijn?
Trouwens, als je adviesprijzen aangeeft, en de zooi ergens goedkoper op de kop tikt, en je FM een hoog uurtarief laat in rekening brengen (of een uurtje meer), heb je misschien wel enigszins compensatie voor die dagwaardeprijzen. bvb. een gripnut kost hier minder dan 100 euro...
Trouwens, als je adviesprijzen aangeeft, en de zooi ergens goedkoper op de kop tikt, en je FM een hoog uurtarief laat in rekening brengen (of een uurtje meer), heb je misschien wel enigszins compensatie voor die dagwaardeprijzen. bvb. een gripnut kost hier minder dan 100 euro...
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®