Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Recht stuur monteren

eric.
Forum-lid

eric. 03 jun 2011 17:45

Ik wil misschien een recht stuur op mijn fiets omdat ik over het huidige stuur niet tevreden ben, ook kan ik niet wennen aan de 'lage' remhendels. Ik ben beginnend rijder.

Wie kan mij meer info geven over het monteren van een recht stuur? Wat komt er allemaal bij kijken?

Alvast bedankt.

remmiedepemmie
Forum-lid

remmiedepemmie 03 jun 2011 20:28

Wat voor remhendels zitten erop?

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 03 jun 2011 21:08

Een recht stuur is diameter 25,4mm ipv 26,0 van krom stuur. Dus ook andere stuurpen en uiteraard andere shifter/remgreep combinatie. Kan de versie zijn voor zg. flatbar, of die voor atb, zoals Deore enz. Als je dual pivot velgremmen hebt, kies dan de versie voor flatbar. Tiagra heeft er ook in de groep dacht ik.

pacoaw
Forum-lid

pacoaw 04 jun 2011 01:28

Ik kan geen antwoord geven op je vraag, maar veel mensen krijgen last als het stuur niet in de juiste positie maakt. Een paar centimeter omhoog, omlaag, naarachter of naarvoren kan een wereld van verschil zijn voor een confortabel gevoel, of heb je al geprobeerd je stuur te verplaatsen?

eric.
Forum-lid

eric. 04 jun 2011 21:05

Het probleem is dat de remhendels eigenlijk te laag zitten als je het vergelijkt met fietsen van andere merken. Hierdoor heb ik het gevoel dat ik geen controle over het stuur en de remmen heb. Ook wil ik meer recht op zitten.

Het gaat om deze fiets: http://www.bikekatalog.pl/2009/rowery/7 ... s.Peloton/

Je ziet dat de hele greep anders zit als je het vergelijkt met bijvoorbeeld deze:

http://www.bcebikes.nl/collectie/2ehand ... ant-ocr-3/

zou ik niet die grepen kunnen verstellen? of is dat een heel gedoe?

woutre
Forum-lid

woutre 04 jun 2011 23:29

De grepen zijn wel aardig laag gemonteerd, vraag is dan ook of het kantelen van het stuur afdoende is. Als je de boutjes aan de voorkant van je stuurpen los draait kan je het stuur voor- en achterover kantelen. Zo krijg je wel een idee of het beter aanvoelt.
Wat jij (of een fietsenmaker) dan ook nog kan proberen is je stuurlint tot aan de grepen los te halen en de grepen verder naar boven monteren.

Mocht je nog steeds niet tevreden zijn, kan je altijd nog verder kijken naar een andere stuurpen, stuur en andere oplossingen.

pacoaw
Forum-lid

pacoaw 09 jun 2011 21:46

De remmen hier staan wel heel vreemd. Lijkt me ook lastig remmen als je onder in de beugel zit. Misschien heeft iemand een heel goedkoop of gratis stuur over dat beter bevalt.
Deze fiets is wel een stereotype voorbeeld van goedkoop is duurkoop. Ik zou er zelf geen geld meer in stoppen, maar sparen voor een degelijke tweedehands fiets.

Plaats reactie