Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Bianchi of Canyon

dario
Forum-lid

dario 01 dec 2008 18:52

adroit schreef:Gelukkig speelt emotie wel degelijk een grote rol bij racefietsen anders zou iedereen op een Duitse fiets rijden.

Volledig akkoord: naast het puur functionele is er ook nog zoiets als romantiek - arm zijn zij die hier ongevoelig voor zijn!
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

foosho
Forum-lid

foosho 01 dec 2008 21:00

Puur technisch Canyon natuurlijk, die is wel 1,5+kg lichter, betere afmontage, wielen etc.

Framestijfheid is bij deze Bianchi gewoon prima.
(zolang je maar van de 'goedkope' carbon frames van Bianchi (en wel bij meer merken) afblijft, deze alu is bijv. prima).
De wielen van deze Bianchi zijn slecht, die moet je dus sowieso vervangen als je voor de Bianchi gaat.

Maar goed, als je emotie bij Bianchi ligt is dat misschien wel 'de betere fiets' (relatief begrip) voor je, puur technisch gezien is 't absoluut de Canyon.

jackbrown
Forum-lid

Gebruikersavatar jackbrown 02 dec 2008 10:39

Frame
Technisch: Canyon
Esthetisch: Bianchi

Afmontage
Technisch: Canyon
Esthetisch: Canyon
"Sometimes when you win, you really lose. And sometimes when you lose, you really win. And sometimes when you win or lose, you actually tie and sometimes when you tie, you actually win or lose."

perik
Forum-lid

perik 02 dec 2008 11:15

Waarom zou je, als je op je gevoel afgaat, altijd bij Bianchi of een andere Italiaan uitkomen? Wat dat betreft hebben de marketing van deze merken en verkooppraatjes bij de duurdere fietsenmakers hun werk op dit forum goed gedaan.
Aan die Via Nerone zie je gelijk dat het ook gewoon een standaard alu frame is, met een redelijke afmontage. Dan liever die Canyon, waar tenminste goed is nagedacht over het ontwerp. Daar krijg ik meer "gevoel" bij dan alleen een merknaam en het kleurtje.
Je vraag is welke de beste is. Dat is duidelijk de Canyon. Als je bij één van beide een beter gevoel hebt moet je daar voor gaan, maar laat je niet aanpraten/wijsmaken dat je wat mist als je niet voor de zogenoemde emotie-merken kiest.

dario
Forum-lid

dario 02 dec 2008 11:21

Euh, over het technische vallen objectieve uitspraken te doen, maar is dat esthetische niet een kwestie van persoonlijke smaak? Zelf vind ik dat huidige Via Nirone-model bijvoorbeeld helemaal niet zo mooi (maar is dat Canyon-kader ècht zoveel beter?)

(Eigenlijk wel een beetje dat Bianchi dat soort erg matig afgemonteerde modellen verkoopt: is toch niet goed voor het imago van zo'n merk?)
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

corniel
Forum-lid HC

corniel 02 dec 2008 11:38

perik schreef:Waarom zou je, als je op je gevoel afgaat, altijd bij Bianchi of een andere Italiaan uitkomen? (..)

Je vraag is welke de beste is. Dat is duidelijk de Canyon. Als je bij één van beide een beter gevoel hebt moet je daar voor gaan (..)
+1

En als ik je reactie zo lees heb je zelf al lang beslist. Veel plezier met je Canyon dus. ;)

erik_son
Forum-lid

erik_son 02 dec 2008 12:23

Foosho schreef:Puur technisch Canyon natuurlijk, die is wel 1,5+kg lichter, betere afmontage, wielen etc.

Framestijfheid is bij deze Bianchi gewoon prima.
(zolang je maar van de 'goedkope' carbon frames van Bianchi (en wel bij meer merken) afblijft, deze alu is bijv. prima).
De wielen van deze Bianchi zijn slecht, die moet je dus sowieso vervangen als je voor de Bianchi gaat.

Maar goed, als je emotie bij Bianchi ligt is dat misschien wel 'de betere fiets' (relatief begrip) voor je, puur technisch gezien is 't absoluut de Canyon.

Hoezo moet je van de goedkope carbon frames van Bianchi afblijven. Ik heb hier nog nooit iets slechts over gelezen. Dus verklaar je nader.
Erikson

foosho
Forum-lid

foosho 02 dec 2008 12:33

Dat zijn vrij slappe frames..

Lees hier maar bijv, de goedkope 928 versie is een beetje hetzelfde.

'afblijven' is misschien wat overdreven.. maar hoogstaand carbon kan ik 't niet noemen ('t frame is ook zwaar), ik zou dan eerder een alu Bianchi 1885 halen
(en dan van 't uitgespaarde geld er een paar fatsoenlijke wielen inzetten).

edit: zelfs 't 2009 paradepaardje van Bianchi valt wat door de mand qua stijfheid, klik. Wat die Orbea Orca voor waarden+mankementen heeft is echt belachelijk trouwens!

cubemeister
Forum-lid

cubemeister 02 dec 2008 13:40

de canyon qua afmontage, maar blijft de vraag of je er lekker op zit. ik ben ook geen fan van mix groepen zoals bianchi altijd pleegt te doen. maar het zal allemaal prima functioneren. ik heb een cube met full 105 en die functioneerd prima een aantal ultegra onderdelen zullen daar geen afbreuk aan doen. bianchi heeft wel wat meer naam en ik vind hem mooier. de wielen staan alleen niet als geweldig bekend
tarmac expert sram force
venge pro race sram force 22
BMC TE02 xt/xtr

fabian
Forum-lid

fabian 02 dec 2008 14:35

Een Canyon kan best mooi zijn net als een Audi maar je koopt ze ook uit rationeel oogpunt. Een Italiaan koopje meer met gevoel. Een Duitser mag niks fout doen, bij een Italiaan vergeef je dat ie fouten heeft.

dario
Forum-lid

dario 02 dec 2008 16:06

Waarom zou je van een Italiaan fouten moeten accepteren? Als mijn Bianchi niet goed was, zou ik hem ook niet moeten. Dat 'gevoel' komt er natuurlijk bovenop, maar als dat het enige was waarmee ze hun fietsen moesten slijten, dan zou het maar magertjes zijn...

adroit
Forum-lid
Contact

adroit 02 dec 2008 17:06

perik schreef:Waarom zou je, als je op je gevoel afgaat, altijd bij Bianchi of een andere Italiaan uitkomen? Wat dat betreft hebben de marketing van deze merken en verkooppraatjes bij de duurdere fietsenmakers hun werk op dit forum goed gedaan.
Aan die Via Nerone zie je gelijk dat het ook gewoon een standaard alu frame is, met een redelijke afmontage. Dan liever die Canyon, waar tenminste goed is nagedacht over het ontwerp. Daar krijg ik meer "gevoel" bij dan alleen een merknaam en het kleurtje.
Je vraag is welke de beste is. Dat is duidelijk de Canyon. Als je bij één van beide een beter gevoel hebt moet je daar voor gaan, maar laat je niet aanpraten/wijsmaken dat je wat mist als je niet voor de zogenoemde emotie-merken kiest.

Ik neem aan, nu ik je verhaal zo lees, dat je zelf in een Skoda rijdt en vind dat iedereen dat zou moeten doen.;)

Plaats reactie