Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Bergverzet, hoe groot kan ik achter?

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 30 nov 2008 20:15

Amclassic-fan schreef: Een ingrijpender oplossing zou zijn om het een "compact-triple" op te zetten, dan kan je bijv aan bladen rijden met 26-36-48. Er zijn alleen maar een paar merken die dit soort cranks verkopen, TA maakt ze bijv. Ze zijn alleen akelig duur.


Sugino XD 600, ruimschoots <$100
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 30 nov 2008 22:39

Daar heb ik aan 't begin van 't jaar ook naar gekeken voor iemand (m'n moeder ;)), maar dat ding was dergens daadwerkelijk te leveren in 165 mm die ik toen zocht. Overal staan ze wel in alle maten in webshops, maar ze moeten er nog maar aan zien te kunnen komen.

Ik weet niet of die oude crank bladen wel goed gaan met een 10 speed ketting. 3 nieuwe bladen zou het alsnog prijzig maken.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 30 nov 2008 22:48

Is een MTB crank niet handiger en goedkoper in dit geval? Vrij goedkoop te krijgen (bijvoorbeeld 48/36/26 Deore voor 55 Euri)
Afbeelding

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 30 nov 2008 23:05

Maar de Q-factor is absurd groot, de kettinglijn is slecht en het schakelt ook slecht (met een weg-derailleur).
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 01 dec 2008 01:45

Amclassic-fan schreef:Daar heb ik aan 't begin van 't jaar ook naar gekeken voor iemand (m'n moeder ;)), maar dat ding was dergens daadwerkelijk te leveren in 165 mm die ik toen zocht. Overal staan ze wel in alle maten in webshops, maar ze moeten er nog maar aan zien te kunnen komen.


Jammer, jammer, jammer....

(Als ze die XD 600 nou ook eens in 180 en 185 gingen maken....)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 01 dec 2008 15:23

Amclassic-fan schreef:Maar de Q-factor is absurd groot, de kettinglijn is slecht en het schakelt ook slecht (met een weg-derailleur).


Als je de hele tijd op het kleinste blad zit valt de ketting lijn wel mee en hoef je niet te schakelen. Voor de Qfactor kun je misschien de pedalen aan de binnenkant monteren, of is dat onhandig?
Afbeelding

wervelwind
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 13 apr 2005 21:47

wervelwind 01 dec 2008 15:42

bedoel je nu de schoenplaatjes aan de binnenkant van de schoen monteren, anders zou het een apart gezicht zijn, pedalen aan de binnenkant.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 01 dec 2008 15:56

ericpeters schreef:
Amclassic-fan schreef:Maar de Q-factor is absurd groot, de kettinglijn is slecht en het schakelt ook slecht (met een weg-derailleur).


Als je de hele tijd op het kleinste blad zit valt de ketting lijn wel mee en hoef je niet te schakelen. Voor de Qfactor kun je misschien de pedalen aan de binnenkant monteren, of is dat onhandig?


Maar die andere bladen zitten niets voor niets op de fiets. Voor of na die steile klim heb je wel last van de slechte kettinglijn. Het Deore cranksel is ongeveer 3-3,5 cm breder dan een wegtriple, schuiven met de plaatjes scheelt niet meer dan een paar mm.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 01 dec 2008 23:06

Het is 26mm breder en mijn opmerkingen waren eigenlijk sarcastisch bedoeld.
Ik snap trouwens niet wat de reden/achterliggende gedachte is dat die MTB cranks zo breed zijn.
Afbeelding

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 01 dec 2008 23:39

Triple, kettinglijn (door 135 mm achtervork vs 130 bij racefiets staat cassette ook meer naar buiten), buitenboordlagers, breedte achtervork...

Maar dan nog, dat Shimano mtb cranks een Q-factor van 175mm ofzo hebben is nergens voor nodig, 160 moet makkelijk haalbaar zijn.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 01 dec 2008 23:51

HT2 weg triple crankstel heeft een Q-factor van 152 mm, de MTB cranks zitten op 175 tot 182 mm muv de XTR die 168 mm is. Dat is dus een verschil van 16-30 mm. Dat lijkt misschien weinig, maar procentueel is dat 10-20%. Zet je zadel eens 10% hoger, dat fiets denk ik voor geen meter. ;)
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

remkoij
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 mar 2007 10:51

remkoij 03 dec 2008 16:16

de monsternaar schreef:op campa over stappen of een atb derrailleur plaatsen als dit lukt

met een midium cage van campa kan je een 29 monteren
met een short cage gaat dit weer niet dan is dit ook max 27 tanden


Campa Centaur 39x29 met short cage gaat prima! Ik heb in de Alpen, Ardennen en Limburg nog nooit probelemen ondervonden met schakelen.
Ulle

Plaats reactie