Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Beginnersvragen klikpedalen

ellenfiets
Forum-lid

ellenfiets 01 mei 2009 00:20

Wat mij heeft geholpen bij het leren rijden met klikpedalen: schoenen niet te los doen! Ik ben gewend om met losse sneakers te lopen en moet de fietsschoenen voor mijn gevoel idioot hard aantrekken (natuurlijk niet zo hard dat je slapende tenen krijgt). Met lekkere vast aangetrokken schoenen gaat het klikken veel makkelijker.

-divo-
Forum-lid

-divo- 01 mei 2009 01:30

EllenFiets schreef:Wat mij heeft geholpen bij het leren rijden met klikpedalen: schoenen niet te los doen! Ik ben gewend om met losse sneakers te lopen en moet de fietsschoenen voor mijn gevoel idioot hard aantrekken (natuurlijk niet zo hard dat je slapende tenen krijgt). Met lekkere vast aangetrokken schoenen gaat het klikken veel makkelijker.

Het is wel van het ene uiterste naar het andere met jou . . .
De meeste beginners doen wielerschoenen lekker strak. Resultaat is inderdaad allerlei klachten van slapende voeten ed. Als je wat langer fietst ga je meestal de schoenen juist losser doen. Het 'grote' geheim van uitklikken is dat je voldoende kracht in de beweging legt.

martinovibes
Forum-lid

Gebruikersavatar martinovibes 08 mei 2009 21:31

HAHA
Ik ben in het begin echt wel een paar op mijn plaat gegaan maar bij mij was het dubbel erg.
Ben meteen op de ATB gestapt met spd terwijl ik een fiets met terugtrap rem gewend was.
Vooral bij stoplichten kon dat nog weleens wat voor anderen vermakelijke situaties opleveren.

Tsja , hoe leer je het snel.
Heb ik eigenlijk niet echt snel een antwoord op , het is eigenlijk automatisme geworden.
Uitklikken doe je trouwens niet geleidelijk , een kort rukje werkt beter en vooral sneller en dus veiliger.

( die nieuwe mavic pedaaltjes zijn trouwens echt super relaxt )

Plaats reactie