RemkoIJ schreef:Experts,
Ik ben van plan een Specialized Tarmac Pro SL Frameset 2009 aan te schaffen in maat 61cm (balhoofd 23cm). Stuurpen wordt een 11cm met +10graden en 2cm aan spacers. Gebruik: amateur B criteriums. Lengte: 197cm, gewicht: 85kg.
Stom toevallig heb ik net hetzelfde frame gekocht, met Ultegra SL erop. Ook de 61 cm versie (in het wit/zwart, onwaarschijnlijk mooi!). Ik ben zelf 1m95, voor de fietszit die ik zoek blijk ik dan net wel/ net niet een tussenmaat te hebben bij Specialized: op het 58 cm frame zou ik heel veel spacers + een erg lange stuurpen nodig hebben, maar nu met het 61 cm frame heb ik helemaal geen spacers en toch zit het stuur een fractie hoger dan op mijn oude koersfiets. De stuurpen die de FM erop heeft gezet, heeft al een iets negatieve hoek (naar beneden dus). Ik denk dat het echter geen probleem zal zijn dat ik iets (misschien 1-2 mm) hoger zit met het stuur, omdat ik overstap van Campa naar Shimano. Een zeer bewuste keuze voor het veel fijnere gevoel van de schakel/rempgrepen, ik verwacht daardoor veel minder met de handen in de beugel te zitten terwijl ik wel voldoende "aero"-verantwoord zit.
De maten van Specialized blijken flink anders te zijn dan de "normale" maten, waarschijnlijk ook omdat het slooping-frames zijn. Ik kan me dan ook haast niet voorstellen dat jij met 1m97 nog 2 spacers nodig hebt + een omhoog gerichte stuurpen, maar je zal ongetwijfeld voldoende research hebben gedaan om tot deze conclusie te komen.
De tip om voor een Specialized Roubaix te gaan zou ik dan zeker overwegen, die balhoofdbuis is langer dan die van een Tarmac.