Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Full carbon of Alu-carbon

depiespaal
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 07 jul 2009 22:36

depiespaal 23 mei 2011 11:17

Hallo,

Ik ben van plan om hoge velgen te kopen (50mm; clinchers); nu heb ik mavic ksyriums en dus gewone remblokken. Deze zou ik bij slecht weer nog willen gebruiken of bij slechte wegen.

Als ik full-carbon koop dan dien ik andere remblokken te steken. Full carbon oogt mooier, keuze valt al op Kuipers (blijkbaar goede kwaliteit en simpel/mooi)

De grote vraag is; als ik dan van wielen verander (door parcours, door regen) moet ik dan ook altijd van remblokken veranderen?

Thx voor uitleg...

hm2694
Forum-lid
Berichten: 751
Lid geworden op: 16 jun 2007 09:38
Locatie: Westland

hm2694 23 mei 2011 11:19

goede vraag maar zoek eens op kuiper of carbon bij wielen. Staat al heel veel over geschreven

Ja je moet remblokken wisselen bij alu-carbon versus ful carbon. Dus een alu setje als backup betekend alu-carbon velgen ivm verschillende remblokken (advies)

Veel succes met zoeken en lezen.
Ik fiets dus ik besta!
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd!
Waar een berg is een weg omhoog te fietsen!
Race: Jan Janssen Blade met Sram Force.
MTB: Jan Janssen Jan Fenix met Decore SLX

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27878
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 23 mei 2011 11:20

Bij alu-carbon kun je altijd met dezelfde remblokken rijden, ongeacht regen of niet.

Alu-carbon velgen zijn naar mijn mening gewoon lelijk, overigens.

marchisiocorsa
Forum-lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 15 feb 2009 12:51

marchisiocorsa 23 mei 2011 13:28

havana schreef:Bij alu-carbon kun je altijd met dezelfde remblokken rijden, ongeacht regen of niet.

Alu-carbon velgen zijn naar mijn mening gewoon lelijk, overigens.


+1

Alles wat je voornamelijk koopt vanwege het uiterlijk moet je achter glas in de huiskamer zetten. Wielen koop je om te gebruiken, dus als je ze daadwerkelijk wil gebruiken om mee te fietsen, dan moet je kopen op basis van functionaliteit.

Full carbon clincher:
+ looks
+ gewicht (maginaaL voordeel)
- remvermogen onder natte omstandiheden
- warmteopbouw bij veel en langdurig remmen (in lange afdalingen)
- remblokken dien je te wisselen als je ook gebruik maakt van wielen met alu
remrand. Remblokken die je gebruikt voor alu velgen bevatten metaal
splinters. Deze zouden je carbon velg onherstelbaar beschadigen.
- niet alle remblokken kan en mag je gebruiken bij een carbon velg. Slechte
remwerking of structurele schade an velg zou hierdoor het resultaat kunnen zijn.
- relatief hogere prijs carbon clincher
- maximale bandenspanning veelel lager dan bij alu remrand (ook bij veel carbon
wielen met alu remrand is er trouwens een beperking)
Gazelle SPR Gazelle FCC pro Gazelle R531 Team Gazelle Silhouet Marchisio Campagnolo Look

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27878
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 23 mei 2011 13:36

Waarbij opgemerkt dient te worden dat de max. bandenspanning eigenlijk niet zo relevant is. 8 bar is voor geen enkele carbon clincher een probleem; harder wil je toch niet.

De warmteontwikkeling bij lange afdalingen is een feit, maar wordt alleen problematisch als je daalt als een krant (slepend remmen).

Elk wiel is een compromis, de één hecht meer waarde aan functionaliteit, de ander aan uiterlijk, gewicht of prijs. De juiste keuze bestaat dus IMHO niet.

Voor mijn nieuwe fiets heb ik gekozen voor full carbon clinchers. Ik heb nog een 2e fiets (met alu wielen) die ik gebruik bij natte wegen of nat weer. Wisselen van remblokken is dus vrijwel nooit nodig.

ilpirato
Forum-lid
Berichten: 202
Lid geworden op: 30 jun 2008 18:04

ilpirato 23 mei 2011 13:46

Ik wissel gewoon remblokken, zo gepiept...
Bianchi SL3, Pantani Vive!!
Colnago CX-1

jasperr
Forum-lid
Berichten: 1078
Lid geworden op: 26 okt 2009 20:51

jasperr 23 mei 2011 14:40

Il Pirato schreef:Ik wissel gewoon remblokken, zo gepiept...


+1

fietsernl
Forum-lid
Berichten: 601
Lid geworden op: 29 apr 2004 13:35

fietsernl 23 mei 2011 16:18

Ik heb alu-carbonclinclinchers, en geen zin in dat gewissel van remblokken, tussen trainings- en wedstrijdwielen. het uiterlijk is belangrijk, zeker, maar maakt voor mij weinig uit met dat (kleine) randje.

Plaats reactie