Tubes verwisselen
Hoi,
Tenzij er een misverstand is tussen ons beiden...
Nu, het is eenvoudig te testen.
Tubes opblazen tot zo'n 2 bar, ventiel sluiten en tube bij het ventiel onderdompelen in een emmer water.
Als je bij een gesloten ventiel nu het ventiel links- en rechtsom beweegt en je ziet luchtbelletjes onstnappen dan is er duidelijk wat fout.
Succes,
Tenzij er een misverstand is tussen ons beiden...
Nu, het is eenvoudig te testen.
Tubes opblazen tot zo'n 2 bar, ventiel sluiten en tube bij het ventiel onderdompelen in een emmer water.
Als je bij een gesloten ventiel nu het ventiel links- en rechtsom beweegt en je ziet luchtbelletjes onstnappen dan is er duidelijk wat fout.
Succes,
Snobisme is een dure hobby...
dat is eigenlijk niet eens nodig, omdat het ontsnappende lucht aardig wat geluid maakt en de tube voelbaar zachter wordt. Het rare vind ik alleen, dat de tubes na een nachtje om de velg te hebben gelegen, geen druk verloren hebben, en dat er alleen lucht uit ontspant als ik het ventiel naar links beweeg (de andere kant op dus niet).
koga kimera road 1k
van tuyl schreef:dat is eigenlijk niet eens nodig, omdat het ontsnappende lucht aardig wat geluid maakt en de tube voelbaar zachter wordt. Het rare vind ik alleen, dat de tubes na een nachtje om de velg te hebben gelegen, geen druk verloren hebben, en dat er alleen lucht uit ontspant als ik het ventiel naar links beweeg (de andere kant op dus niet).
hoi,
ik heb dit ook gehad dit blijkt wel vaker voor te komen bij handgemaakte tubes.
telefoontje was voldoende volgende dag nieuwe tubes in huis.
ik verwacht alleen niet dat ze dat zullen doen als de tube gelijmd is.
tegenwoordig pomp ik de tube eerst op en laat ik hem een dag liggen voor dat ik hem plak dan kan ik gelijk kijken of hij goed is.
om ook nog even terug te komen op het plakken,
ik rijd op de weg met corima velgen met een plaklint geen problemen.
dit ook in het veld geprobeerd, had geen idee dat de plak methode daar anders moest zijn.
dus tube er af gereden daarna tube maar laag op de velg laag op de band. weer geen suc6
wat ik nu doe is eerst de velg lijmen en de band lijmen 24 laten drogen. daarna weer band en velg lijmen 15-20 laten drogen dan de laatste laag op de band lijmen. spul er op leggen en binnen op kamertemp laten drogen.
niet zeuren maar trappen
- r.hilferink
- Forum-lid
- Berichten: 311
- Lid geworden op: 13 apr 2004 14:54
Even een aantal vraagjes over het lijmen van een crosstube.
Afgelopen zondag tijdens een tourtocht kwam er in een keer een hoogteslag in de band te zitten. Waarschijnlijk doordat de lijm/tape op die plaats geen houvast meer had.
Even later liep op een wortel (door zijdelingse krachten) de hele band eraf. Ik heb de band er weer op kunnen leggen en de tocht rustig af kunnen maken.
Middels de onderstaande foto's wil ik jullie de volgende vragen stellen:
Zou deze band met een stuk tape zijn vastgeplakt?
(Op de velg is geen of nauwelijks lijmresten te vinden)
Of is de tape die ik van de band heb getrokken juist het stootlint?
Kan ik de band zonder verder stootlint aan de velg verlijmen?
Of moet ik een nieuw stootlint plaatsen? (Plak je die dan aan de band?)
Welke lijm kan ik het beste gebruiken?
Alvast bedankt voor de tips.....
[img=http://img264.imageshack.us/img264/2825 ... px2.th.jpg]
[img=http://img502.imageshack.us/img502/6404 ... ng2.th.jpg]
Afgelopen zondag tijdens een tourtocht kwam er in een keer een hoogteslag in de band te zitten. Waarschijnlijk doordat de lijm/tape op die plaats geen houvast meer had.
Even later liep op een wortel (door zijdelingse krachten) de hele band eraf. Ik heb de band er weer op kunnen leggen en de tocht rustig af kunnen maken.
Middels de onderstaande foto's wil ik jullie de volgende vragen stellen:
Zou deze band met een stuk tape zijn vastgeplakt?
(Op de velg is geen of nauwelijks lijmresten te vinden)
Of is de tape die ik van de band heb getrokken juist het stootlint?
Kan ik de band zonder verder stootlint aan de velg verlijmen?
Of moet ik een nieuw stootlint plaatsen? (Plak je die dan aan de band?)
Welke lijm kan ik het beste gebruiken?
Alvast bedankt voor de tips.....
[img=http://img264.imageshack.us/img264/2825 ... px2.th.jpg]
[img=http://img502.imageshack.us/img502/6404 ... ng2.th.jpg]
Red Bull Pro SL 3000
Gazelle Cyclocross
Trainingsblog op http://www.bikeplanner.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Gazelle Cyclocross
Trainingsblog op http://www.bikeplanner.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Hoi,
Tja, het ziet er naar uit alsof die tube absoluut geen lijm heeft gezien als je het velgbed bekijkt.
Wat je hebt weggetrokken is je stootlint en dat had je beter niet gedaan.
Dit weer helemaal netjes verlijmen is een rotklus en bovendien heb je daar ook nog eens tapijtlijm voor nodig die je minimaal in potten van 500g vindt.
Je tube is trouwens al eens hersteld geweest rond het ventiel, niet echt mooi gedaan maar soit.
Als je tube al met tape was verkleefd, waar is die dan naar toe?
Ik gebruik indien mogelijk altijd Vittoria Mastik One, die heeft de beste reputatie.
Zoniet vind je ook nog makkelijk Continental (voor alu velgen) of Tubasti. Als je vaak tubes wisselt is ook Jantex tape best handig.
Ciao,
Tja, het ziet er naar uit alsof die tube absoluut geen lijm heeft gezien als je het velgbed bekijkt.
Wat je hebt weggetrokken is je stootlint en dat had je beter niet gedaan.
Dit weer helemaal netjes verlijmen is een rotklus en bovendien heb je daar ook nog eens tapijtlijm voor nodig die je minimaal in potten van 500g vindt.
Je tube is trouwens al eens hersteld geweest rond het ventiel, niet echt mooi gedaan maar soit.
Als je tube al met tape was verkleefd, waar is die dan naar toe?
Ik gebruik indien mogelijk altijd Vittoria Mastik One, die heeft de beste reputatie.
Zoniet vind je ook nog makkelijk Continental (voor alu velgen) of Tubasti. Als je vaak tubes wisselt is ook Jantex tape best handig.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
- r.hilferink
- Forum-lid
- Berichten: 311
- Lid geworden op: 13 apr 2004 14:54
Dan is er denk maar minimaal met lijm omgesprongen, denk ik..... De lijm die ik terugvond zat eigenlijk alleen maar op het stootlint (vandaar dat ik dacht dat het tape was...)
Dus voor nu:
nieuwe stootlint aanschaffen en vastlijmen met tapijtlijm en dan het geheel met Vittoria, Continental of Tubasti op de velg lijmen??
PS:
Zit even in de catalogus van Rose te bladeren. Hierin staat naast de genoemde Continental tubenkit een Velox velglint Jantex voor tuben. Dit is een dubbelzijdig klevende lint.
Kan ik dit lint ook gebruiken in plaats van een stootlint met tapijtlijm te moeten vastzetten?
Dus voor nu:
nieuwe stootlint aanschaffen en vastlijmen met tapijtlijm en dan het geheel met Vittoria, Continental of Tubasti op de velg lijmen??
PS:
Zit even in de catalogus van Rose te bladeren. Hierin staat naast de genoemde Continental tubenkit een Velox velglint Jantex voor tuben. Dit is een dubbelzijdig klevende lint.
Kan ik dit lint ook gebruiken in plaats van een stootlint met tapijtlijm te moeten vastzetten?
Red Bull Pro SL 3000
Gazelle Cyclocross
Trainingsblog op http://www.bikeplanner.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Gazelle Cyclocross
Trainingsblog op http://www.bikeplanner.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Hoi,
Nieuw stootlint ga je heel moeilijk vinden.
Ik ken een adres maar da's in the States en of bestellen van een lintje loont betwijfel ik, kan je net zo goed je tube de vuilbak in kieperen.
Jantex is een tape waarbij op een lint van katoen (vermoed ik) aan beide zijden lijm is aangebracht met een isolerend papiertje wat je wegtrekt eens je tube om je velg ligt.
Tufo tape werkt op dezelfde wijze alleen is de lijm anders en is het papier vervangen door een polyester strip.
Dit vervangt dus geenszins je stootlint wat dient om het stiksel van je tube tegen beschadigingen te beschermen.
Was ik jou dan stopte ik die tube in een karton en als je later zin hebt om de latex binnenband er uit te halen kan je dat. Kan je gebruiken om patches uit te snijden e.d.
Best is gewoon even slikken en een nieuwe tube aan te schaffen, wat lijm, de nieuwe tube vakkundig monteren en rijden maar.
Ciao,
Nieuw stootlint ga je heel moeilijk vinden.
Ik ken een adres maar da's in the States en of bestellen van een lintje loont betwijfel ik, kan je net zo goed je tube de vuilbak in kieperen.
Jantex is een tape waarbij op een lint van katoen (vermoed ik) aan beide zijden lijm is aangebracht met een isolerend papiertje wat je wegtrekt eens je tube om je velg ligt.
Tufo tape werkt op dezelfde wijze alleen is de lijm anders en is het papier vervangen door een polyester strip.
Dit vervangt dus geenszins je stootlint wat dient om het stiksel van je tube tegen beschadigingen te beschermen.
Was ik jou dan stopte ik die tube in een karton en als je later zin hebt om de latex binnenband er uit te halen kan je dat. Kan je gebruiken om patches uit te snijden e.d.
Best is gewoon even slikken en een nieuwe tube aan te schaffen, wat lijm, de nieuwe tube vakkundig monteren en rijden maar.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
-
- Forum-lid
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 04 jun 2004 23:26
Hoi Frank, ik gebruik ook tubes om te koersen, zowel Veloflex carbon's (Hutchinson) als vredestein fortezza..., en vroeger Continental comp.
Ik heb me zopas eens beziggehouden met alles over tubes te lezen wat je hier al neergepent hebt, en "chapeau" ik heb toch nog veel bijgeleerd.
Nu lees ik hierboven dat Continental lijm goed is voor alu velgen. Ik gebruik deze ook voor mijn carbonvelgen, is dit af te raden? Ik vind wel dat de tubes prima gelijmd zijn en blijven. Of welke raad jij aan?
Als je een tube met latex binnenband zou repareren, gebruik je daar dan gewone patches voor? of snij je die uit een latex binnenband? en welke lijm gebruik je dan?
Veel vraagjes, maar alvast dank voor 't antwoord.
Ik heb me zopas eens beziggehouden met alles over tubes te lezen wat je hier al neergepent hebt, en "chapeau" ik heb toch nog veel bijgeleerd.
Nu lees ik hierboven dat Continental lijm goed is voor alu velgen. Ik gebruik deze ook voor mijn carbonvelgen, is dit af te raden? Ik vind wel dat de tubes prima gelijmd zijn en blijven. Of welke raad jij aan?
Als je een tube met latex binnenband zou repareren, gebruik je daar dan gewone patches voor? of snij je die uit een latex binnenband? en welke lijm gebruik je dan?
Veel vraagjes, maar alvast dank voor 't antwoord.
dierckxens schreef:Hoi Frank, ik gebruik ook tubes om te koersen, zowel Veloflex carbon's (Hutchinson) als vredestein fortezza..., en vroeger Continental comp.
Ik heb me zopas eens beziggehouden met alles over tubes te lezen wat je hier al neergepent hebt, en "chapeau" ik heb toch nog veel bijgeleerd.
Nu lees ik hierboven dat Continental lijm goed is voor alu velgen. Ik gebruik deze ook voor mijn carbonvelgen, is dit af te raden? Ik vind wel dat de tubes prima gelijmd zijn en blijven. Of welke raad jij aan?
Als je een tube met latex binnenband zou repareren, gebruik je daar dan gewone patches voor? of snij je die uit een latex binnenband? en welke lijm gebruik je dan?
Veel vraagjes, maar alvast dank voor 't antwoord.
Hoi,
Dank je.
Nu lees ik hierboven dat Continental lijm goed is voor alu velgen. Ik gebruik deze ook voor mijn carbonvelgen, is dit af te raden? Ik vind wel dat de tubes prima gelijmd zijn en blijven. Of welke raad jij aan?
Continental biedt naar verluidt als enige een aangepaste formulering van hun tubelijm aan die geoptimiseerd is voor carbonvelgen.
Enkele webshops in Duitsland bieden die tegen een fikse meerprijs aan maar naar wat ik van anderen heb gehoord zou er althans op de verpakking niks vermeld zijn wat me toch merkwaardig lijkt.
Het is wellicht nog wat vroeg om oordelen te vellen, afwachten dus.
Algemeen gesproken waren die speciale lijmen voor tubes geoptimiseerd om op metaal en textiel te hechten.
Alu velgen zijn ook makkelijker op te ruwen waardoor je vanzelfs een betere hechting hebt.
In praktijk zijn er bij mijn weten geen specifieke problemen gekend met carbonvelgen.
Kunst is om de velg vrij van alle chemische spullen te maken en kundig te verlijmen door voldoende lagen lijm aan te brengen.
Net zoals voor een alu velg dus.
Persoonlijk gebruik ik steeds Vittoria Mastik One maar Conti lijm is wellicht net zo goed.
Als je een tube met latex binnenband zou repareren, gebruik je daar dan gewone patches voor? of snij je die uit een latex binnenband? en welke lijm gebruik je dan?
Omwille van het grote verschil in elasticiteit tussen butyl en latex is het aan te raden om met latex patches te herstellen.
Die snij je naar behoeven uit een oude latex biba en rond je mooi zodat er geen hoekjes aanzitten.
Die hoekjes willen al eens gaan krullen en dan krijg je oneffenheden onder je buitenband.
Als lijm gebruik je tube kit maar sommige vulcaniseerlijmen zoals de populaire Simson solutie werken ook prima.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
nu heb ik inmiddels al heel wat afgelezen over tubes enzo. ik had toch nog een vraagje. van de vorige eigenaar kreeg ik te horen dat ik de tubes het best eens opnieuw zou moeten plakken moet ik nu de gehele velg lijm vrij maken of gewoon wat lijm erover heen en de tube terug leggen. of moet ik de tube ook nog opnieuw insmeren??