Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Fietsen en GSM

naverty
Forum-lid

naverty 05 nov 2008 11:01

Ik heb pas mijn eerste racefiets aangeschaft. Trouwens best wel een dure zaak: fiets, accessoires, kleding e.d. Maar éénmaal je een redelijke basisuitrusting hebt kan je er (hopelijk) wel een lange tijd mee verder. Veel informatie hieromtrent heb ik trouwens van dit forum gehaald, waarvoor dank.

Waar ik echter weinig over gevonden heb is hoe je praktisch omgaat met een GSM op een racefiets. Hoe neem je dat spul best mee ? Hoe telefoneer je veilig op een fiets ? Hoe hoor je dat je wordt opgebeld ? Wat bij regen ? Graag had ik van jullie oplossingen vernomen.

In de rand hiervan ben ik ook wel geïnterresseerd in zaken zoals bv. GPS op GSM. Zijn er nieuwe ontwikkelingen die de moeite waard zijn en die geen fortuinen kosten ?

Kortom: hoe gaan jullie om met je mobiele telefoon in combinatie met de fiets en kan een GSM een meerwaarde betekenen als je gaat fietsen ?

trappie
Forum-lid

trappie 05 nov 2008 11:13

ik telefoneer niet op de fiets, dat lijkt me niet veilig en bovendien hoor ik het toch niet als ik gebeld wordt, want ik heb de telefoon ofwel in de achterzak van m'n shirt, of in mijn zadeltasje. In beide gevallen stop ik het toestel in een boterhamzakje tegen het vocht (zweet / regen), en als ik het toestel in mijn zadeltasje stop, doe ik hem in een oude sok zodat het allemaal niet zo rammelt. Ik heb hem dus alleen bij me om tijdens een stop te kijken of iemand m'n voicemail ingesproken heeft, of om zelf te bellen (dan stop ik even)...

tinuz0
Forum-lid

tinuz0 05 nov 2008 11:14

Ik heb een tasje wat eigenlijk voor een digitale camera bestemd is gekocht. Samen met mijn ID-kaart, NTFU pas, bank pas en een briefje van 20 euro stop ik dit in mijn achterzak. Blijft droog voor zowel vocht van binnen uit (zweet) als van buiten af (regen).

Meestal laat ik mijn GSM lekker overgaan en bel terug bij het volgende moment dat ik stil sta. Telefoneren op de racefiets vind ik niet prettig, zeker de GSM uit mijn achterzak pakken, van het tasje ontdoen kan niet met een hand... en een ongeluk zit dan in een klein hoekje... :)

Qua GPS; mijn vader rijdt met een Garmin. Hij is er heel enthousiast over, het is een investering, maar volgens hem absoluut het geld waard. Routes op de PC uittekenen en daarna rijden of vice versa...

Succes met je keuze en heel veel (race)(toer)plezier!
..::Tinuz::.. a.k.a MdeB | Stevens SLC team: 6,45 kg

corniel
Forum-lid HC

corniel 05 nov 2008 12:22

Ik heb altijd mijn mobiel bij me, maar hoor 'm zelden. Tijdens woon-werk-verkeer gebruik m'n mobiel ook als mp3-speler. Dan hoor ik hem wel, en is het een druk op de knop (bij het de microfoon, aan het verlengde van m'n oordopjes). Communicatie is niet optimaal. Zeker als ik een vrouw aan de lijn heb begin ik me te verontschuldigen voor m'n hijgerige stem. ;)

tomdejong
Forum-lid

tomdejong 05 nov 2008 12:47

mobiel in een boterhamzakje in de achterzak. En lekker niet bellen..............
"Sommige hellingen in de Tour zijn zo steil, dat de omwonenden er nog nooit iemand hebben zien fietsen. Vandaar dat bekijks."

mcf1
Forum-lid

mcf1 05 nov 2008 12:48

Tomdejong schreef:mobiel in een boterhamzakje in de achterzak. En lekker niet bellen..............
+1

lior63
Forum-lid

lior63 05 nov 2008 12:52

mcf1 schreef:
Tomdejong schreef:mobiel in een boterhamzakje in de achterzak. En lekker niet bellen..............
+1

+ nog 1
Enneeeeh bellen op de fiets is gevaarlijk. Je hebt maar één hand aan het stuur, let niet op etc etc.
Een mobieltje mee is voor noodgevallen.
Ik kan mij daar wel aan ergeren als ik op de ATB in een mooi bos aan het rijden ben, en dan staat daar iemand te telefoneren.....dat hoort niet in mijn beleving.
Nou ja, volgens anderen zal ATB-en in een mooi bos wel niet horen.

em
Forum-lid

em 05 nov 2008 13:16

Voor de mensen die wel een GSM meenemen op de fiets is een Aquapac een mooie oplossing: http://www.aquapac.net/

Een vriend van mij heeft er één gekocht in de USA en hij doucht nu soms zelfs terwijl hij belt. Overdreven? Ja natuurlijk! Maar voor ons fietsers wel een mooie oplossing om je telefoon droog te houden én probleemloos te kunnen bellen.

lvgh
Forum-lid HC

lvgh 05 nov 2008 13:46

Als ik alleen fiets heb ik bijna altijd muziek/radio op via m'n telefoon. Die hoor ik dan ook overgaan en met een simpele druk op het knopje dat op m'n borst vastgeklipt zit kan ik dan opnemen als ik wil (meestal niet ;) ). Handsfree en ik ben goed te verstaan als er niet teveel wind staat. Telefoon gaat gewoon los in de zak, nog nooit problemen gehad met vocht/zweet. Ik fiets in principe niet in de regen dus dat scheelt ;)
Ga zeer binnenkort wel een smartphone aanschaffen met GPS en dan experimenteren of dat toegevoegde waarde heeft op de fiets.

jorisb
Forum-lid

jorisb 05 nov 2008 14:49

Meestal neem ik mijn GSM mee, in dat geval gebruik ik ook een boterhamzakje tegen zweet/regen, dan stop ik het in mijn achterzak.. Bellen? Nee nooit, het is puur uit veiligheid dat ik kan bellen om me op te laten halen mocht ik niet meer thuis kunnen komen (als er iets afbreekt ofzo).
Als iemand me zou willen bellen hoor ik het in ieder geval niet, pech, ik wil niet overal bereikbaar zijn.

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 05 nov 2008 16:32

Jorisb schreef:Meestal neem ik mijn GSM mee, in dat geval gebruik ik ook een boterhamzakje tegen zweet/regen, dan stop ik het in mijn achterzak.. Bellen? Nee nooit, het is puur uit veiligheid dat ik kan bellen om me op te laten halen mocht ik niet meer thuis kunnen komen (als er iets afbreekt ofzo).
Als iemand me zou willen bellen hoor ik het in ieder geval niet, pech, ik wil niet overal bereikbaar zijn.

Same here. Al moet ik zeggen dat ik heel af en toe de GSM ook wel eens gebruik voor 'pats-doeleinden': Opnemen als er net in een groepje hard wordt doorgereden en er een paar bijna stuk zitten. Heb ook wel eens een irritante wieltjeszuiger (bewust) al bellend uit het wiel gereden. Kinderachtig? Ja! Niet geheel veilig? Ja! Leuk? Dat ook!
;-)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

pipootje
Forum-lid

pipootje 05 nov 2008 17:02

Ik gebruik ook het universeel bruikbare boterhamzakje voor de telefoon.
In de telefoon zit een gps ingebouwd en als software gebruik ik rungps. Hiermee kun je veel, je eigen fietstocht loggen en eventueel uploaden naar website, of b.v. al je tochten (statistieken) vastleggen en in je eigen systeem bijhouden, of een route van een derde downloaden en dan je telefoon als tomtom gebruiken (via oortelefoontje aanwijzingen). Het is wel eens leuk om als je met een groepje een onbekende route hebt gereden achteraf thuis nog eens te bekijken waar je nu precies geweest bent.
Op toilet gelezen: "Toen pissen plassen werd is het gezeik begonnen"

Plaats reactie