Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Verschil dure/goedkope remmen.

velo
Forum-lid
Contact

velo 29 okt 2008 21:02

Ik lees hier regelmatig over diverse groepen en de verschillen.

Wat ik nog nooit gelezen heb en toch wel geinteresseerd in ben is het volgende.

Wat is nu het verschil als je remmen hebt van bv. dura ace of 105 en record en centaur.

De remmen (per merk) zijn mi. allemaal het zelfde en de remvermogen is toch afhankelijk van het materiaal van de remblokjes.

Waar zit dan dat prijsverschil in tussen beide groepen onderling mbt. de remmen.
Staal, je blijft rijden ....
http://vintageveloblog.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

campasuper
Forum-lid

campasuper 30 okt 2008 08:10

Ik denk dat je wat kort door de bocht gaat.
Over het algemeen zijn duurdere remmen lichter, voor wat het waard is.
Ook zijn duurdere remmen vaak stijver en beter afgewerkt.
Als bij de FM knijpt in een Tiagra remhendel / remhoef zie je aan de hoef wel wat er gebeurd. Deze verbuigt bij stevig knijpen. Dit kun je bij diezelfde FM vergelijken met Dura Ace, echt een groot verschil. Dura Ace buigt veel minder bij hard knijpen.
Op het vlakke zul je hier maar weinig nadeel van ondervinden, in de bergen is het een iets ander verhaal.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 30 okt 2008 09:07

velo schreef: Wat is nu het verschil als je remmen hebt van bv. dura ace of 105 en record en centaur.
Waar zit dan dat prijsverschil in tussen beide groepen onderling mbt. de remmen.

verschil in remkracht: NIETS (dat ook weer niet, maar dan toch minimaal).
Het verschil zit hem in de materialen zoals boutjes al dan niet titanium bij record/centaur, gewicht, looks (je zou ervan versteld staan hoeveel mensen geen chorus, centaur of 105 willen, omdat de naam dura-ace of record ontbreekt! Het is maar dat de zot het wil betalen, maar (zeker bij de remmen) maakt het niets uit!
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

luna
Forum-lid

luna 30 okt 2008 10:14

Er is wel degelijk een verschil in remkracht, heb het zelf ervaren in de heuvels.
Met sora remmen kun je knijpen wat je wilt maar de remhoef gaat gewoon verbuigen, met chorus kun je veel harder remmen en meer doseren.
Beetje raar om te zeggen dat er geen verschil in zit?

roger
Forum-lid

roger 30 okt 2008 10:22

Er zit wel degelijk verschil in remkracht tussen de topgroepen en de 105/centaur,heb toch liever wat meer zekerheid m.b.t remkracht zeker in de bergen.
Dit is toch echt wel het laatste waar je op moet bezuinigen lijkt me zo.
I live to ride,I ride Passoni

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 30 okt 2008 10:35

@ Luna:
Ik voel geen verschil tussen 105, chorus en record. Sora weet ik niet... (was ook de vraag niet dacht ik). Ik voel wel dat mijn (zeer lichte) KCNC remmen beduidend meer vervormen.

@ Roger:Misschien ben ik inderdaad te voorbarig, maar misschien zijn er nog andere factoren (alu of carbon remrand?, kabels?), maar ik kan me echt niet voorstellen dat die 105 remmen nu slechter remmen. Ik heb zelfs liever een dual pivot achterrem dan de single pivot record, die beduidend minder hard remt...
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

roger
Forum-lid

roger 30 okt 2008 10:46

Het prijsverschil zit hem voor het grootste deel in materiaalkeuze slapper/stijver staat voor goedkoop/duurder.
Dat laatste gaat niet helemaal op duurder wil niet altijd zeggen beter kijk naar de AX Lightness (wel zeer mooi)hoeven dat wil ik niet op mijn fiets voor in de bergen,zal voldoende zijn voor hier in het zuiden te karren maar dan houdt het toch op.
Zit welliicht ook tussen de oren,zeer veel remkracht hebben de Mavics SSC hoeven en niet te duur.
I live to ride,I ride Passoni

perik
Forum-lid

perik 30 okt 2008 10:55

Het verschil tussen de verschillende remmen van Shimano is echt minimaal. Zoals de zwarten aangeeft zit het in het materiaal van boutjes, veer etc, en de finish.
Als je daar grote verschillen tussen voelt zal dat aan de afstelling of gebruikte blokjes (de standaard blokjes zijn voor de hele range overigens hetzelfde) liggen. De nieuwe 2009 dura ace is wel helemaal opnieuw ontworpen en schijn echt een betere rem te zijn.
Overigens ben ik afgelopen zomer met 105 remmetjes met 90 per uur de Glandon afgedaald en die gaven echt geen krimp, ook tijdens de marmotte of LBL geen problemen!

Erik
Forum-lid

Erik 30 okt 2008 11:03

Ik rij zelf met Mirage en heb laatst eens met Sora gereden - wat een verschil! Mirage is veel responsiever en doseerbaarder, bij Sora vroeg ik me soms af of ik wel remde...
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

edwinfe
Forum-lid

edwinfe 30 okt 2008 11:16

heeft dat niet met de remblokken te maken?

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 30 okt 2008 11:18

Sora remt ook in mijn ervaring als een spons, hard knijpen en er gebeurt niets. Het verschil tussen remmen uit 2 'naast elkaar liggende' groepen is kleiner dan het verschil dat het een gesleten kabelsetje veroorzaakt.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

viet
Forum-lid

viet 30 okt 2008 11:42

Ik rij al 2 jaar met Sora, ben het langzaam beu. Ben van plan om na de winter over te stappen op Shimano 105 of Campagnolo Veloce.

Plaats reactie