Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Wat voor fiets

veerle
Forum-lid

veerle 29 okt 2008 09:28

Hallo ik ben begonnen met spinnen en wil in de toekomst mij ook een koersfiets aanschaffen. waar moet ik op letten wat is een goeie fiets wat zijn goeie versnellingen? zijn er nog speciale dingen??????

peterm
Forum-lid

peterm 29 okt 2008 10:01

Best is gewoon bij een paar fietsenmakers langsgaan en wat uitleg vragen. Hier alvast een paar tips.
- Let op de maat. (even zoeken op dit forum naar "binnenbeenlengte"). Als je een gemiddelde lengte hebt, is dat niet zo'n probleem, maar sommige merken gaan niet tot de echt grote (60 en groter) of echt kleine maten en vallen daarom dus al af. Laat je bij aankoop zowiezo eerst helemaal opmeten.
- Qua versnellingen: Shimano tiagra of 105 of campagnolo veloce zijn goed genoeg, tenzij je echt van plan moest zijn om 300km per week of meer te fietsen. Laat je niet ompraten om meer geld uit te geven aan een "betere"groep zoals shimano ultegra. Je zult het verschil niet voelen. Over het algemeen zijn fietsenmakers daar vrij eerlijk in, en zijn het vooral de forums die mensen gek maken.
- Als je in de bergen wil fietsen, neem je best een triple cranckstel (=3 tandwielen vooraan)
- Boven de 700 zijn er eigenlijk geen slechte fietsen. Hoeveel je echt wil uitgeven hangt af van hoe intensief je de fiets wil gebruiken. Een carbon voorvork is aan te bevelen, maar geen must.

kaj1500
Forum-lid

kaj1500 29 okt 2008 10:22

Mwaa, ik voel wel verschil tussen Tiagra/105 en Ultegra, hoor. Ultegra werkt gewoon wat lichter/meer precies. Als je bedoelt dat Tiagra en 105 gewoon goede groepen zijn, ben ik het met je eens. Ligt er ook maar net aan wat voor frame. Een high-end frame monteer je niet af met Tiagra, ik niet.
Veerle, geef eens wat details. Heb je al rondgekeken? Evt budget? Doeleinden(wedstrijden of toeren)? Ben je zwaar of juist licht? Zomaar even wat mij te binnen schiet. De zoekfunctie van dit forum kan je ook wel op weg helpen.
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.

amateurke
Forum-lid

amateurke 29 okt 2008 12:07

Mij lijkt het goed als je eerst eens kijkt met de zoekfunctie want deze vraag heb ik denk ik wel 25 keer voorbij zien komen in de tijd dat ik hier op dit forum vertoef. Ik weet zeker dat je daar heel veel info zult vinden. Ook staat er veel informatie in een beginnersspecial die fiets heeft uitgegeven in (ik dacht) april van dit jaar. Wellicht is die uitgave nog te krijgen bij de redactie.
http://www.passion4bike-guido.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

ijzerenbriek
Forum-lid

ijzerenbriek 29 okt 2008 14:02

Bijna niet te beantwoorden omdat je zelf nog niet weet wat je wil: een harde stijve carbon met hoog rendement, een titanium of staal rustige toerfiets, je ideale houding en noem maar op. Je weet dat pas na enkele fietsen gehad te hebben, ik ben aan mijn 8e racefiets toe en nu weet ik wat ik wil.

Het goede nieuws is dus dat je bijna niet kan miskopen als je bereid bent een realistisch budget uit te trekken om voldoende kwaliteit aan te kunnen schaffen. Realistisch is denk ik rond de 1000€ bij de duitsers, of rond de 1200€ bij de lokale fietshandelaar.

Dat is uiteraard mijn mening.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.

lior63
Forum-lid

lior63 29 okt 2008 14:49

kaj1500 schreef:Mwaa, ik voel wel verschil tussen Tiagra/105 en Ultegra, hoor. Ultegra werkt gewoon wat lichter/meer precies.

Toch zal een beginner dat nauwelijks merken, maar wel met argusogen kijken naar het prijsverschil. Ook al omdat de framekwaliteit/prijs min of meer recht-evenredig is met de onderdelenkwaliteit/prijs.

Een beginner heeft genoeg aan Tiagra. Als hij merkt dat het niet voldoende is, dan is hij aan wat anders toe.
En, laten wij nu even realistisch wezen: De 105 van nu is de Dura-ace van 10 jaar terug en dat was toen toch ook geweldig?

adroit
Forum-lid
Contact

adroit 29 okt 2008 14:54

Waarom ga je dit weekend niet eens op de bikemotion kijken, leuke fietsbeurs in de jaarbeurshallen in Utrecht.
Begint vrijdag 31 oktober om 14.00 uur tot en met zondag 2 november

-divo-
Forum-lid

-divo- 29 okt 2008 15:06

veerle schreef:Hallo ik ben begonnen met spinnen en wil in de toekomst mij ook een koersfiets aanschaffen. waar moet ik op letten wat is een goeie fiets wat zijn goeie versnellingen? zijn er nog speciale dingen??????

Begin maar eerst eens jezelf in kaart te brengen:

- Wat zijn je fiets-gerelateerde-maten en gewicht?
- Hoe denk je de fiets te gaan gebruiken (vlak of ook bergen, 1x per week of 6x per week, etc)
- Wat is je budget?

Als je dat weet ga je verder lezen en zoeken op oa dit forum en ga je er achter komen wat het meest geschikt is en past bij jouw verwachtingspatroon van een racefiets. Geheel afgestemt op jouw individuele wensen en budget.

De "search" button in die rode balk hierboven is hiervoor je beste vriend.

veerle
Forum-lid

veerle 29 okt 2008 20:00

Hallo ja ik heb al wat rondgekeken mijn maat zou 52 zijn en trek of koga myata spreekt me wel aan maar van die remmen en die cranckstel snap ik niks. Ik ben 1m65 groot en 65 kg de bedoeling is plus minus 3keer per week maar volgend jaar misschien de mont ventoux met een aantal vrienden...........

perik
Forum-lid

perik 29 okt 2008 20:18

Koga Myata en Trek maken allebei prima racefietsen. Als je een paar keer per week wilt gaan fietsen heb je een degelijke onderdelengroep nodig, dat werkt fijner en je hebt er minder onderhoud aan. Shimano 105 of Campagnolo Veloce voldoet prima! Verder zou ik kijken naar een racefiets met een triple crankstel. Dat betekent dus met 3 kettingbladen voor, zodat je een voldoende licht verzet hebt om straks de Ventoux mee op te fietsen.

adne
Forum-lid

adne 29 okt 2008 20:57

Misschien is een Koga Miyata Team Edition 2008 iets voor je? Zelf was ik ook lange tijd van plan die te gaan kopen en mijn fietsenmaker zei dat het een goede fiets was voor een mooie prijs. Hij wordt standaard geleverd met een triple en je kunt kiezen tussen Ultegra SL en 105.

-divo-
Forum-lid

-divo- 29 okt 2008 21:03

Net een kennis geholpen met een goede beginnersfiets. Iemand die ook bergen wil kunnen rijden.

Grote afbeelding
http://www.trekbikes.com/images/bikes/2 ... edblue.jpg

Trek 1.9 2009 model!

Aluminium frame + carbon vork, tripple crankstel, cassette achter naar keuze, Ultegra opgebouwd.
Zonder pedalen € 1039,-

voor deze prijs oa bij:
- Hopmans - Bergen op Zoom
- Bikestudio - Zwolle
- Math Salden - Limbricht

Prima beginnersfiets en mooie prijs kwaliteit verhouding.

Info vind je op: Website Trek – klik daar op "Race" en dan op “1 Series”
http://www.trekbikes.com/be/nl/bikes/road/

Webtest Trek 1.9 filmpje op you tube
http://www.youtube.com/watch?v=CX6LhUBB35w

Korte impressie webtest Fiets
http://www.fiets.nl/webtesten.asp?id=34

Extra info:
Deze fiets gaat tot zelfs maat 64, dus ook voor lange mensen.
Bovendien toont deze fiets zelfs bij die grote maat nog goed wat we niet kunnen zeggen van veel andere fietsen in maat 64.

Jij hebt niets aan dit grote maten verhaal maar wel leuke info voor andere mensen die iets zoeken.
Het belangrijkste is echter dat je je zelf op laat meten en advies vraagt naar de juiste maat en ook zelf kijkt wat het beste bij je zou passen. Misschien kom je dan op wel een heel andere fiets.

Plaats reactie