Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Vrouw (beginner) zoekt racefiets: Stevens of Trek?

marlou85
Forum-lid

marlou85 12 feb 2011 18:51

Hoi allemaal,

Ik ben een beginner van 25 jaar (vrouw, 1.72 m, 57 kg) en ben op zoek naar een racefiets.

Ik heb momenteel de volgende modellen in gedachten:

- Stevens, San Remo
http://www.stevensbikes.de/2011/index.p ... _NL&cou=NL

- Trek, Lexa SL (dames model)
- Trek, 1.5
- Trek, 1.2
http://www.trekbikes.com/nl/nl/bikes/co ... xasl,15,12

Zijn dit goede opties of zijn er andere merken / modellen die meer in aanmerking komen?
Heeft een damesmodel de voorkeur of is een standaard model prima?

Bedankt alvast!

Groeten, Marlou

mispoes
Forum-lid

mispoes 12 feb 2011 18:56

Of een damesmodel de voorkeur heeft, hangt er maar net vanaf. Van de fiets, van jou, enzovoort.
Laat je om te beginnen eens opmeten door een goeie fm. Dan kan je gerichter gaan zoeken naar een fiets met de voor jou juiste geometrie. En vervolgens kies je de fiets die jij 't mooiste vindt.... :)
Succes.
http://www.sjaspatat.net" onclick="window.open(this.href);return false;

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 12 feb 2011 19:04

Zoek idd een goede fietsenmaker die je kan helpen. Als je vertelt in welke omgeving je woont zijn er vast wel mensen hier die geschikte adressen weten.
Binnen de prijsklasse die jij nu opgeeft (ca. 1.000) zitten de meeste fietsen wel rond hetzelfde niveau qua afmontage. Geometrie en smaak (kleur) zullen dus doorslaggevend zijn.
Overigens springt de kwaliteit van de afmontage wel fors omhoog als je 500,- meer uitgeeft.
Less is bore

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 12 feb 2011 19:09

Marlou85 schreef:Zijn dit goede opties of zijn er andere merken / modellen die meer in aanmerking komen?
JA, het zijn alle drie goede beginnersfietsen (op die Trek 1.2 na). En er zijn nog veel meer merken op de markt met goede beginnersmodellen. Bijvoorbeeld Cube, Sensa, Giant, Focus, Bianchi en dan vergeet ik nog minstens 15 merken
Marlou85 schreef:Heeft een damesmodel de voorkeur of is een standaard model prima?

Nee,
Je bent net lang genoeg om op een standaard frame te rijden. Tenminste,.... ik ken je maten en verhoudingen niet precies. Maar je bent niet echt een ukkie. Dus pas je waarschijnlijk goed op een standaard frame. Als je het echt wil weten, laat je dan opmeten door een FM (=FietsenMaker).
Live fast; die young. mijn blog

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 13 feb 2011 09:21

Van de genoemde modellen raad ik ten stelligste de Lexa van Trek af, vanwege de balhoofdlagers, die liggen los in het frame. Niet aan beginnen. Binnen een jaar heb je problemen. Voor de prijs van de 1.5 hoef je het niet te laten. Stevens is zeker een aanrader. Uitrusting is ongeveer gelijk in deze prijsklasse.
Voor de rest is het vooral opmeten en fietsen proberen. Vrouwen zitten met een meer naar achteren gekanteld bekken op de fiets en daarom heeft een kortere bovenbuis de voorkeur. Ik schat dat je met ca. 53 cm. horizontale bovenbuis de goede maat te pakken hebt. Ligt ook aan de lengte van de stuurpen. Daarvoor kun je indien nodig een kortere laten plaatsen als dat beter zit.

koekert
Forum-lid

koekert 14 feb 2011 15:08

Geloof dat de Trek is afgemonteerd met Sora en Bontrager wielen. Heb der zelf ook naar gekeken en werd me door diverse mensen eigenlijk sterk afgeraden.

Ik weet niet waar je woont maar bij Rose (www.rose.de) hebben ze erg goede fietsen voor relatief lage prijs (vanaf 1000 euro) met 105 afmontage en carbon vork.

Je zit dan rond de 150-200 duurder dan de stevens maar ik ben overtuigd dat je daar dan ook aanzienlijk meer waar voor krijgt

webby
Forum-lid

webby 14 feb 2011 15:46

Ik ben zelf 1.63 en heb ook geen 'speciaal' vrouwen racefiets gekocht.
Heb er wel over nagedacht om een vrouwen model te kiezen maar ik had een en ander gelezen en de maten vergeleken en voor mij was het niet nuttig om ervoor te kiezen.
Zegt niet iets over jou dan natuurlijk, misschien heb je wel erg lange benen voor jou lengte... (om maar even iets te noemen)

Alleen waar ik wel op heb moeten letten is dat de shifters verstelbaar zijn voor kleine handen maar tegenwoordig hebben de meeste moderne modellen wel een inzet stukje om de shifter dichter bij het stuur te laten komen.
Klein stuur is bij kleine handen ook wel lekker (lagere drop en reach is kleiner) maar ik weet dus ook niet hoe groot jou handen zijn en dat een 'normaal' stuur afdoende is voor je...

Allemaal uitproberen en dan merk je wat het lekkerst is voor jou.

+1 voor Stevens model

johnj
Forum-lid

johnj 26 feb 2011 20:52

Hallo klimmer weet je wel goed waar je het over hebt, je raad de Trek lexa af vanwege de balhoofdlagers en zegt dat de Trek 1.5 wel een goede koop is, de Trek lexa en de 1.5 zijn namelijk precies dezelfde fietsen alleen de Lexa is het damesmodel (dus met exact dezelfde balhoofdlagers alleen een andere geometrie) navraag bij de serviceafdeling wijst uit dat ze nog niet één garantieclaim in het afgelopen jaar van balhoofdstellen voor de Lexa hebben gehad..kortom: de lexa is net zo goed als een 1.5!

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 26 feb 2011 21:44

Onbeschofte vraag of IK weet waar ik het over heb, als TREK voor Lexa het volgende vermeldt: "Balhoofdset 1-1/8" integrated, semi-cartridge bearings" . De 1.5 en 1.2 hebben semi-integrated headsets, in de standardized terminologie is dat ZS: zerostack.
Bovendien ben je ook nog naief: geen dealer/merk geeft informatie over garantieaanspraken.
Als je dat niet weet, sta je echt nog helemaal aan het begin. En daar sta ik al 30 jaar niet meer, meneer met de grote mond.
Overigens: er is niets mis met het merk Trek, begrijp me niet verkeerd, maar wel met geintegreerde headsets! Eigen praktijkervaring en niet uit een boekje of van internet.

johnj
Forum-lid

johnj 26 feb 2011 22:29

Beste klimmer, je hoeft niet gelijk zo vijandig te reageren, je moet me niet verkeerd begrijpen, ik wil je zeker niet afvallen, maar soms moet je niet direct de standaard specificatielijst van een fabrikant blindelings vertrouwen (zeker bij trek klopt deze lijst niet altijd), Marlou vroeg naar de Lexa Sl en die kan ik je met 100% zekerheid vertellen dat hij semi-integrated headsets heeft (hij is exact hetzelfde als de trek 1.5) en niet de integrated vanaf de Lexa Slx (is ook een ander frame, check de foto's maar eens) heeft hij wel integrated, ik denk dat ik ook zeker uit een stukje ervaring kan spreken aangezien ik werk bij een dealer waar we zeker 150-200 trek fietsen per jaar verkopen en onderhouden..

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 26 feb 2011 23:33

point taken

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 27 feb 2011 00:20

@klimmer & johnj: Marlou85 heeft nu al direct een idee hoe het er hier aan kan toegaan :(

Terug on-topic dan maar :)

Er zijn erg veel mooie goede beginnerfietsen.
Zoals hierboven al geschreven is het allerbelangrijkste dat je je goed laat opmeten.

Eens je de maten hebt begint de zoektocht naar een passende fiets die binnen je budget valt en die je dan ook nog eens mooi vindt.

Als je een overjaars modelletje op de kop kan tikken dan heb je kans op een betere afmontage en/of frame dan wat je normaal voor ongeveer 1000 Euro kan verwachten.

Succes nog.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Plaats reactie