langere stuurpen en kortere bovenbuislengte ---> betere wedsrijdpositie???
Het maakt voor je positie niet veel uit of de centimeters nou in de bovenbuis of in de stuurpen gaan zitten, als de horizontale afstand van, laten we zeggen, de heupkop (scharnierpunt been en romp) tot daar waar je je handen plaatst, hetzelfde is. Wel is een kortere stuurpen wat nerveuzer want een kleine bewegingsuitslag geeft dan al veel effect. Een langere stuurpen is door het hefboomeffect inderdaad (in theorie, in de praktijk zul je er waarschijnlijk niet veel last van hebben) wat makkelijker in beweging te krijgen maar daar is weer veel bewegingsuitslag voor nodig om een effect te merken. Wat betreft de koers, sturen in een peloton is vaak coordinatief werk met je lichaam dus daar stuur je beter niet teveel bij. In bochten zul je met een korte stuurpen waarbij je met een kleine bewegingsuitslag al veel effect hebt, heel snel een bocht insturen. Bij een lange stuurpen gaat dit trager. Een gulden middenweg is hierbij wellicht weer een goede regel en dan kom je inderdaad weer bij 11, 12 cm terecht.
wkers
Amclassic-fan schreef:rene1 schreef:Bij een lange hefboom heeft een kleine beweging aan het einde een nog veel kleinere beweging aan het begin tot gevolg.
Je kan daardoor wel enorme krachten overbrengen (mocht je balhoofd vastgeroest zijn dan is dit met een enorm lange stuurpen weer los te krijgen )
Precies, je stuurt wel met je gewicht, maar je hebt je handen niet bepaald perfect stil. Dus met een langere stuurpen gebeurt er gewoon minder als je 't stuur een beetje beweegt.
Als je een kortere stuurpen monteert om bijv met een opzetstuurtje te rijden dan merk je 't heel duidelijk.
Klink idd ook zeer aannemelijk ja. Alhoewel, probeer maar eens te sturen door vanuit je het begin van je stuurpen kracht te zetten. Dat lukt bijna niet. Je zal de fiets dan maar zeer moeilijk een andere richting op kunnen sturen. Dat zou betekenen dat een kortere stuurpen toch voor een rustiger, meer rechtuit, stuurkarakter zou zorgen? En met een opzetstuurtje leunt er veel meer gewicht op je voorwiel waardoor de fiets in ieder geval minder stabiel stuurt. Als een lange stuurpen rustiger zou sturen, waarom hebben de meeste stads/toerfietsen dan juist een hele korte stuurpen? Dat zijn vragen die mij dan te binnen schieten. Maar goed, ik kan me vergissen. Heb zelf alleen ervaring met stuurpenen in de meest gangbare range 11 t/m13 cm en kan niet putten uit eigen ervaring met kortere pennen. Behalve op mijn stadsfiets.
Om op de vraagstelling van de topic starter terug te komen; voor de meeste fietsers lijkt een lengte stuurpen van 10 t/m 14 cm het best te werken. Het advies van de fietsenmaker lijkt dus zo gek nog niet.
Heb het al heel vaak gehoord (diverse fm's) dat een stuurpen van 10cm of kleiner echt niet kan. Als ik vraag het uit te leggen, komt er altijd onzin uit.
Als je stuurpen korter wordt, komen je handgrepen op een denkbeeldige cirkel te liggen die kleiner is dan bij een lange stuurpen. Dit betekent dat je wat minder "precies" kunt sturen. Denk aan de afstemknop van een (oude) radio, die is nauwkeuriger te bedienen als ie groot is. Maar zoals boven door jsparie al is opgemerkt: veel belangrijker is voor stuurgedrag, is de hoek van het balhoofd en de 'uitloop' van je voorvork.
Maar wat is het verschil in "draaicirkel" nou eigenlijk bij een 12cm en een 9cm stuurpen? Uitgaande van een stuur van 42cm:
straal-kort = wortel(kwadraat(42/2) + kwadraat(9)) = 22,85cm
straal-lang = wortel(kwadraat(42/2) + kwadraat(12)) = 24.18cm
je zit met een korte stuurpen dus op een cirkel met een straal die 1,3 cm kleiner is. Wil je dit verschil per se opheffen, kan je ook een stuur nemen dat 1cm breder is. Met een 43 cq 44 cm stuur kom je op 23.3 en 23.8 resp.
Als je stuurpen korter wordt, komen je handgrepen op een denkbeeldige cirkel te liggen die kleiner is dan bij een lange stuurpen. Dit betekent dat je wat minder "precies" kunt sturen. Denk aan de afstemknop van een (oude) radio, die is nauwkeuriger te bedienen als ie groot is. Maar zoals boven door jsparie al is opgemerkt: veel belangrijker is voor stuurgedrag, is de hoek van het balhoofd en de 'uitloop' van je voorvork.
Maar wat is het verschil in "draaicirkel" nou eigenlijk bij een 12cm en een 9cm stuurpen? Uitgaande van een stuur van 42cm:
straal-kort = wortel(kwadraat(42/2) + kwadraat(9)) = 22,85cm
straal-lang = wortel(kwadraat(42/2) + kwadraat(12)) = 24.18cm
je zit met een korte stuurpen dus op een cirkel met een straal die 1,3 cm kleiner is. Wil je dit verschil per se opheffen, kan je ook een stuur nemen dat 1cm breder is. Met een 43 cq 44 cm stuur kom je op 23.3 en 23.8 resp.
Canyon F10 - Concorde Antiek
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5547
- Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10
schuur schreef:Heb het al heel vaak gehoord (diverse fm's) dat een stuurpen van 10cm of kleiner echt niet kan. Als ik vraag het uit te leggen, komt er altijd onzin uit.
Als je stuurpen korter wordt, komen je handgrepen op een denkbeeldige cirkel te liggen die kleiner is dan bij een lange stuurpen. Dit betekent dat je wat minder "precies" kunt sturen. Denk aan de afstemknop van een (oude) radio, die is nauwkeuriger te bedienen als ie groot is. Maar zoals boven door jsparie al is opgemerkt: veel belangrijker is voor stuurgedrag, is de hoek van het balhoofd en de 'uitloop' van je voorvork.
Maar wat is het verschil in "draaicirkel" nou eigenlijk bij een 12cm en een 9cm stuurpen? Uitgaande van een stuur van 42cm:
straal-kort = wortel(kwadraat(42/2) + kwadraat(9)) = 22,85cm
straal-lang = wortel(kwadraat(42/2) + kwadraat(12)) = 24.18cm
je zit met een korte stuurpen dus op een cirkel met een straal die 1,3 cm kleiner is. Wil je dit verschil per se opheffen, kan je ook een stuur nemen dat 1cm breder is. Met een 43 cq 44 cm stuur kom je op 23.3 en 23.8 resp.
Gaat niets boven "harde" natuurkunde!
What makes the boat go faster?
het gaat vaak niet om het stuurgedrag door een korte stuurpen, maar de gewichtsverdeling
op een te klein of te groot frame wat het stuurgedrag beïnvloed, waardoor je met een korte of lange stuurpen moet werken.
Natuurlijk hangt het dan weer af van de verhoudingen van je lijf. Zoals amclassic al zei, koop een passende fiets.
Over die circkel, je stuurt wel vanuit je balhoofd, maar de fiets draait vanuit het achter wiel natuurlijk.. Waar vanuit te gaan ?
Het onderlinge verschil wordt er natuurlijk niet groter of kleiner van.
op een te klein of te groot frame wat het stuurgedrag beïnvloed, waardoor je met een korte of lange stuurpen moet werken.
Natuurlijk hangt het dan weer af van de verhoudingen van je lijf. Zoals amclassic al zei, koop een passende fiets.
Over die circkel, je stuurt wel vanuit je balhoofd, maar de fiets draait vanuit het achter wiel natuurlijk.. Waar vanuit te gaan ?
Het onderlinge verschil wordt er natuurlijk niet groter of kleiner van.
Volledig eens met Livio Livius. Leve de droge wetenschap!!
Ik voeg daar graag nog een (gedachten-)experimentje aan toe: Rij eens bij lage snelheid zonder handen. De lengte van de stuurpen speelt geen enkele rol bij de (on-)stabiliteit die je daar ervaart.
Ik voeg daar graag nog een (gedachten-)experimentje aan toe: Rij eens bij lage snelheid zonder handen. De lengte van de stuurpen speelt geen enkele rol bij de (on-)stabiliteit die je daar ervaart.
Peter M schreef:Volledig eens met Livio Livius. Leve de droge wetenschap!!
Ik voeg daar graag nog een (gedachten-)experimentje aan toe: Rij eens bij lage snelheid zonder handen. De lengte van de stuurpen speelt geen enkele rol bij de (on-)stabiliteit die je daar ervaart.
Das niet zo vreemd omdat je dan je stuur niet meer vast hebt ^.^ Wanneer je het stuur niet beethebt, is het enige waar een langere stuurpen dan voor zorgt een (heeel klein beetje) groter massatraagheidsmoment, wat je voorwiel in theorie meer in een lijn zou moeten houden. Corrigeren kost echter wel meer moeite dan met een korte pen.
Maar dat is allemaal bijzaak, want wie koopt er nu een langere/kortere pen opdat hij er bij lage snelheid beter zonder handen mee kan fietsen :p
Arepol, Da's nu net wat ik wilde aantonen. Bij fietsen zonder handen wordt de stabiliteit vooral bepaald door vork en balhoofdhoek en het fietsen zonder handen is een manier om te bewijzen dat de stuurpen daar geen rol in speelt. Met een te stijle balhoofdhoek en/of een weinig gebogen vork en zonder handen ga je met een korte of met een lange stuurpen toch tegen de vlakte.
Bovendien: Diegene die het verschil in massatraagheid met een langere stuurpen kan voelen, heeft een mooie toekomst als pianist of zo.
Bovendien: Diegene die het verschil in massatraagheid met een langere stuurpen kan voelen, heeft een mooie toekomst als pianist of zo.
En met een kleiner frame heb je een kortere wielbasis, waardoor het allemaal wat vlotter stuurt, dit staat los van de stuurpen die je monteert.
Het feit dat het mode is om op kleine frames te rijden (in het peloton), heeft als gevolg dat je wel met enorme stuurpennen moet werken (zie Boonen en Petacchi had er geloof ik ook zo een). Dat is niet een doel op zich!
Het feit dat het mode is om op kleine frames te rijden (in het peloton), heeft als gevolg dat je wel met enorme stuurpennen moet werken (zie Boonen en Petacchi had er geloof ik ook zo een). Dat is niet een doel op zich!