Vandaag werd mij op de baan in Apeldoorn vriendelijk doch dringend verzocht de volgende keer dat ik daar ging trainen niet meer mijn wiel met snelsluiter te gebruiken omdat het een wegwiel zou zijn. En daarmee niet aan het regelement zou voldoen. De voornaamste reden was echter dat het anderen aan zou zetten om met een wegwiel te gaan rijden, enkel om de snelsluiter.
Nu heb ik voordat ik de fiets heb opgebouwd diverse sites gelezen over het al dan niet nut hebben van een baannaaf op je voorwiel. Algemene conclusie, in het verleden werd op de baan een naaf met moeren aangeraden omdat men in de veronderstelling was dat een snelsluiter niet strak genoeg dicht kon en daarmee niet bestand was tegen de krachten die komen kijken op de baan. Echter was bij alle sites de opmerking dat de tegenwoordige snelsluiters dusdanig goed zijn dat wanneer je deze goed sluit deze net zo sterk zijn als een bout/moer verbinding.
Om deze reden heb ik niet de moeite genomen om op zoek te gaan naar een 18 spaaks baannaaf, immers de wegnaaf zou geen probleem op moeten leveren. Wel dus...en daar wringt nou net de schoen....
De reden dat het een wegwiel is vind ik tekort door de bocht. Zowel velg als naaf zijn in goede staat en er is keurig een baantube omgelegd. In mijn ogen een baanwiel, echter in Apeldoorn een wegwiel.
Bestaan er voor wegnaven moeren als sluiting ipv. een snelsluiter?
Zo ja waar te verkrijgen?
Of heeft men in Apeldoorn gelijk en zit ik toch vast aan een andere naaf?
Snelsluiter op de baan?
-
- Forum-lid
- Berichten: 2823
- Lid geworden op: 29 okt 2005 22:48
jibb schreef:Het is een Explosiv van Tune.
Waar is de afgebeelde sluiting te krijgen?
Bij bikeparts4u.nl. Sluiter is ook van Tune, kijk bij wielen.