Hallo allemaal,
sinds kort ben ik ook met wielrennen begonnen (beetje ongelukkig moment - seizoen is net afgelopen ), en heb gisteren een Giant Defy 3 gekocht (nieuw model).
Op diverse sites heb ik gelezen dat je na elke rit bepaalde dingen moet doen, zoals schoonmaken, checken of alles nog recht en goed afgesteld staat, spaken checken, ketting ontvetten en weer een beetje oliën enz.
Dit heb ik allemaal gedaan (behalve de ketting en de derailleurs - ik moet nog ontvetter en goede olie hebben), maar ik loop tegen een paar dingetjes aan.
- Als ik tegen de spaken tik of er zachtjes aan trek, heeft ongeveer de helft van de spaken een iets hogere toon (scheelt niet zo veel) dan de anderen. En dat er steeds 2 elkaar kruisen en daardoor hoger zijn, daar heb ik op gelet. Is dit erg of moet een spaak duidelijk wat slapper staan (makkelijker om aan te trekken) en erg laag klinken als hij bijgedraaid moet worden?
- Na een ritje van een uur zit er aan de ketting, de tandwielen en ook in/op de derailleurs, een beetje zand. Is het echt belangrijk dat elk korreltje erafgehaald moet worden? Of zou bijv. elke 2 weken eens goed schoonmaken ook genoeg zijn?
Alvast bedankt!
Reindert
Onderhoud na elke rit
Reindert schreef: - Als ik tegen de spaken tik of er zachtjes aan trek, heeft ongeveer de helft van de spaken een iets hogere toon (scheelt niet zo veel) dan de anderen.
Zitten de spaken die hoog klinken aan de rechterkant van je achterwiel en die die laag klinken links? In dat geval is er niks aan de hand
- Na een ritje van een uur zit er aan de ketting, de tandwielen en ook in/op de derailleurs, een beetje zand. Is het echt belangrijk dat elk korreltje erafgehaald moet worden? Of zou bijv. elke 2 weken eens goed schoonmaken ook genoeg zijn?
Zeker bij droog weer hoef je echt niet na elk ritje te poetsen hoor.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
De één is een stylist, de ander knakt gewoon z'n fiets in tweeën
LRTV Swift
LRTV Swift
-
- Forum-lid
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 22 sep 2008 19:06
En wellicht heb je hier ook iets aan:
http://racefietsonderhoud.wielrennenmaastricht.nl/
Staat ook een onderhoudsschema met uitleg hoe iedere handeling uitgevoerd kan worden (wel vrij summier, maar het geeft je iig een idee).
http://racefietsonderhoud.wielrennenmaastricht.nl/
Staat ook een onderhoudsschema met uitleg hoe iedere handeling uitgevoerd kan worden (wel vrij summier, maar het geeft je iig een idee).
-
- Forum-lid
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 13 apr 2005 21:47
Na iedere rit je ketting ontvetten is nergens voor nodig. met een doekje na de rit de ketting afvegen is al goed genoeg. even het frame afvegen en klaar. en als het niet kapot is hoef je het ook niet uit elkaar te halen, vind ik.
Herken het wel. Als ik net een nieuwe fiets heb/had dan poetste ik me in den beginne ook suf, liet banden leeglopen naderhand enz. Naar mate de jaren verstrijken let ik er allemaal veel minder op.
Je kan het zo gek maken als je zelf wilt, maar na elke rit is niks nodig en lijkt 1x per 2 wken meer dan genoeg. Spaken zal ik me niet te druk om maken gewoon lekker gaan fietsen en inde gaten houden en na 500km ff terug naar de winkel om ze te laten checken. Good ride.
Je kan het zo gek maken als je zelf wilt, maar na elke rit is niks nodig en lijkt 1x per 2 wken meer dan genoeg. Spaken zal ik me niet te druk om maken gewoon lekker gaan fietsen en inde gaten houden en na 500km ff terug naar de winkel om ze te laten checken. Good ride.
Alstublaft.
Welkom op dit Forum en veel plezier met de sport, maar pas op, het is nogal verslavend, en ook niet goedkoop.
Poetsen? Als het regent wordt het allemaal wel erg smerig en poets ik de drek er wel af. Bionet onvetter op de ketting en derailleurs en op de remmen, even met een borsteltje (oude tandenborstel is prima) en dan de tuinspuit er op. Niet de hogedruk want dan spuit je het vet overal tussenuit.
Even droogwrijven met een oude lap en brunox er op, het overtollige vet nawrijven en volgende rit.
ATB is andere koek.
Poetsen? Als het regent wordt het allemaal wel erg smerig en poets ik de drek er wel af. Bionet onvetter op de ketting en derailleurs en op de remmen, even met een borsteltje (oude tandenborstel is prima) en dan de tuinspuit er op. Niet de hogedruk want dan spuit je het vet overal tussenuit.
Even droogwrijven met een oude lap en brunox er op, het overtollige vet nawrijven en volgende rit.
ATB is andere koek.
Ik behandel mijn racefiets en mtb hetzelfde. Het allerbelangrijkste is niet hoe goed/vaak je je fiets helemaal schoonmaakt maar welk smeermiddel je gebruikt. Ikzelf gebruik Pro-link, een middel dat niet vettig wordt en geen vuil aantrekt. Je hoeft dan alleen even je ketting door een doek te halen en af en toe een beetje bij te smeren. Voor zowel race als mtb zorg ik dat de fiets na een natte rit de kans heeft om (binnen) op te drogen. Dan de ketting even door een doek en klaar is kees. Als de hele fiets vies is maak ik deze even schoon met een sopje, een spons en een oude afwasborstel. Voor de mtb volsta ik meestal met de opgedroogde modder er eenvoudigweg even vanaf te vegen.
Advies van GastheerG afgelopen zondag: oordoppen, werkt perfect tegen piepen en kraken!