Bestaat er voor het berekenen van de afstand van het zadel tot het stuur
ook een formule zoals deze er ook is voor het bereken van de zadelhoogte?
zitlengte
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Is ook heel erg persoonlijk, en ook nog eens seizoensgebonden (voor mij dan).
Ik draai aan het begion van het seizoen mijn stuurpen om zodat ik iets hoger kom te zitten en na een maand of zo draai ik hem terug en kom dan wat lager en ook gestrekter te zitten.
Voor mij is het criterium of ik onder in de beugel goed bij de remhandels kan.
Ik draai aan het begion van het seizoen mijn stuurpen om zodat ik iets hoger kom te zitten en na een maand of zo draai ik hem terug en kom dan wat lager en ook gestrekter te zitten.
Voor mij is het criterium of ik onder in de beugel goed bij de remhandels kan.
Is er niet zo'n vuistregel die zegt dat je wanneer je met de elleboog tegen de zadelpunt steunt de toppen van de vingers halfweg de stuurpen moeten komen....?
Ben het een beetje kwijt, maar zou me er niet aan vast houden. Ga vooral op je gevoel af en luister naar je eigen lichaam.
Ben het een beetje kwijt, maar zou me er niet aan vast houden. Ga vooral op je gevoel af en luister naar je eigen lichaam.
"Grandma was slow, but she was old!"
Cervélo S1 2009 / SRAM Force BMC CrossMachine CX02 / Shimano 105
Cervélo S1 2009 / SRAM Force BMC CrossMachine CX02 / Shimano 105
sirbas schreef:Is er niet zo'n vuistregel die zegt dat je wanneer je met de elleboog tegen de zadelpunt steunt de toppen van de vingers halfweg de stuurpen moeten komen....?
Lijkt mij een vreemde regel.
Dit zou beteken dat de afstand afhankelijk is van de lengte van de onderarm, dan mis je nogal wat factoren. Met name de factor of je lekker en comfortabel zit wat mij betreft.
Het is een vreemde regel, waar natuurlijk veel uitzonderingen op zijn, maar er zit wel iets achter. Een mens heeft bepaalde verhoudingen, dus je onderarm heeft ook een bepaalde verhoudin tot je bovenlijf. Volgens mij was de regel dat je onderarm en een vuist (van je andere arm) van de punt van het zadel tot het stuur moeten komen. Het is natuurlijk een vuistregel, maar het komt wel redelijk in de buurt!
Zowel de vuistregel van Sirbas (heb ik ook al gehoord) als van WOuter (volgens mijn bronnen is het wel de gebalde vuist van de gestrekte onderarm zelf die de vorkbuis moet raken) wordt door sommige FM 's toegepast. Veel waarde zou ik er niet aan hechten. Je merkt hoeveel tegenspraak in die vuistregels zit en bovendien kan de (onder)armlengte bij mensen van dezelfde grootte sterk verschillen. Ik zit nl. vrij lang (met gestrekte rug) en heb lange armen; toch reikt mijn vuist niet tot de vorkbuis en kom ik met mijn vingertoppen niet tot het midden van de stuurpen. Nochtans hoor ik te zitten zoals nu het geval is, zoniet krijg ik nek- en schouderpijn. Gewoon uitproberen en bijsleutelen dus.
De één is een stylist, de ander knakt gewoon z'n fiets in tweeën
LRTV Swift
LRTV Swift
Ben van het weekend op internet aan het zoeken geweest en vond de volgende site waar
een (naar mijn mening) erg bruikbare formule instaat. Zie onderstaande link.
www.stoempersklub.com/techniek/cyclefit.html...
een (naar mijn mening) erg bruikbare formule instaat. Zie onderstaande link.
www.stoempersklub.com/techniek/cyclefit.html...
@K75
interessante link over de zitlengte. Heb het eens uitgeprobeerd en altijd gedacht dat mijn 58cm zitlengte aan de lange kant was maar heb geen kortere stuurpen op dit moment ... wat denk je: de berekening kwam uit op 58,4cm (met de middelste N waarde) ... misschien zit ik zo dus zo gek nog niet ...
interessante link over de zitlengte. Heb het eens uitgeprobeerd en altijd gedacht dat mijn 58cm zitlengte aan de lange kant was maar heb geen kortere stuurpen op dit moment ... wat denk je: de berekening kwam uit op 58,4cm (met de middelste N waarde) ... misschien zit ik zo dus zo gek nog niet ...