Beginnen met wedstrijden
Hoi mensen,
ik zit al een tijdje te spelen met het idee om komend seizoen wegwedstrijden te gaan rijden.. maar ik zit met een hoop vragen. Ik woon in Arnhem op kamers (ivm studie), heb geen auto tot mijn beschikking, maar wedstrijden zijn er door heel het land.. Ik weet niet goed hoe ik moet beginnen.
- Waar kan ik beginnen? Wat is slim?
Ik zit nu bij Reto in Arnhem (toer afdeling) maar in Arnhem (eo) wedstrijden rijden lijkt me lastig omdat ik geen vervoer heb. Klopt dit idee? Ik kom oorspronkelijk uit Vlijmen en kan wellicht daar wedstrijden rijden? M'n moeders auto lenen en lidworden bij WV Schijndel? Wat raden jullie aan?
- Wordt je normaal gesproken gecoacht zoals bij voetbal? of moet je gewoon zelf alles plannen? Wat is de normale situatie bij clubs?
- Welk niveau kan ik instromen? Ben 21 jaar, dit jaar was pas mijn 2e wielerseizoen, rij gemiddeld 33-35 over 80km/h (alleen) als ik een beetje me best doe. Tempo rijden: 10 minuten 42 km/h gemiddeld rijden is ook geen probleem (vlak, rustige wind Alpe d'Huez net in 60:00 precies gereden, moet nog beter
- Beloften lijkt me wellicht wat hoog gegrepen of valt dat mee??
- Welke wedstrijden zijn goed om te rijden? Hoe weet je welke je moet rijden?
- Hoeveel kost het om aan een wedstrijd deel te nemen?
- Scheert echt iedereen z'n benen die wedstrijden rijdt? wordt je gezien als een prutsers als je dat niet doet? haha
Ik hoor t graag!
ik zit al een tijdje te spelen met het idee om komend seizoen wegwedstrijden te gaan rijden.. maar ik zit met een hoop vragen. Ik woon in Arnhem op kamers (ivm studie), heb geen auto tot mijn beschikking, maar wedstrijden zijn er door heel het land.. Ik weet niet goed hoe ik moet beginnen.
Ik zit nu bij Reto in Arnhem (toer afdeling) maar in Arnhem (eo) wedstrijden rijden lijkt me lastig omdat ik geen vervoer heb. Klopt dit idee? Ik kom oorspronkelijk uit Vlijmen en kan wellicht daar wedstrijden rijden? M'n moeders auto lenen en lidworden bij WV Schijndel? Wat raden jullie aan?
- Wordt je normaal gesproken gecoacht zoals bij voetbal? of moet je gewoon zelf alles plannen? Wat is de normale situatie bij clubs?
- Welk niveau kan ik instromen? Ben 21 jaar, dit jaar was pas mijn 2e wielerseizoen, rij gemiddeld 33-35 over 80km/h (alleen) als ik een beetje me best doe. Tempo rijden: 10 minuten 42 km/h gemiddeld rijden is ook geen probleem (vlak, rustige wind Alpe d'Huez net in 60:00 precies gereden, moet nog beter
- Scheert echt iedereen z'n benen die wedstrijden rijdt? wordt je gezien als een prutsers als je dat niet doet? haha
Ik hoor t graag!
hoi,
Het is misschien nog wat ver weg.
Maar in de zomer word op papedal altijd een zomeravondcomp gehouden. Ik dacht dat deze altijd op dinsdag avond was.
Dit is een rondje waar je makkelijk kan leren rijden in een groep en wennen aan de snelheid.
om je een idee te geven van de snelheid de wedstrijdjes zitten rond de 60 km en gaan gem ruim boven de 40.
De kosten hangt er een beetje van af of je een licentie hebt en welke maar als je een licentie hebt betaal je max 5 € voor een criterium.
niet iedereen scheert zijn benen maar hoe hoger de categorie waar in je rijd hoe minder je er met haar op de benen tegen komt. (tenminste dat is mijn idee)
gr jb
Het is misschien nog wat ver weg.
Maar in de zomer word op papedal altijd een zomeravondcomp gehouden. Ik dacht dat deze altijd op dinsdag avond was.
Dit is een rondje waar je makkelijk kan leren rijden in een groep en wennen aan de snelheid.
om je een idee te geven van de snelheid de wedstrijdjes zitten rond de 60 km en gaan gem ruim boven de 40.
De kosten hangt er een beetje van af of je een licentie hebt en welke maar als je een licentie hebt betaal je max 5 € voor een criterium.
niet iedereen scheert zijn benen maar hoe hoger de categorie waar in je rijd hoe minder je er met haar op de benen tegen komt. (tenminste dat is mijn idee)
gr jb
niet zeuren maar trappen
borrie schreef:Hoi mensen,
Ik hoor t graag!
Misschien WV Ede iets voor je... Daar gaat vanaf januari 3x per week getraind worden met een trainer. Ik ben 23 jaar en wil dit jaar voor het eerst bij de Amateurs wedstrijden gaan rijden. Omdat er een duidelijke trainingsopzet en begeleiding is bij WV Ede heb ik gekozen voor deze club. Ede-Arnhem is goed te doen op de fiets. Heb je een warming up voor je begint met de training.
Voor meer informatie: http://www.wvede.nl
borrie schreef:Hoi mensen,
Ik hoor t graag!
Borrie,
Afgelopen seizoen was mijn eerste fanatieke seizoen en heb ik mn eerste wedstrijden gereden. Ik ben begonnen bij de Beloftes en dat was aardig te doen. Ik heb weinig problemen gehad (waarmee ik NIET wil zeggen dat het eenvoudig is), op wat verregende criteriums na :rolleye: Mijn grootste belemmering was gebrek aan lef om voorin te rijden en gebrek aan ervaring en inzicht.
Ik reed voor de plaatselijke club, waar ik de enige elite/belofte was. Ik heb veel alleen getraind en trainingswedstrijden gereden. De wedstrijden zoek je in in principe helemaal zelf uit, tenzij je verplichtingen hebt bij een ploeg. Ik heb ook geen auto, maar de trein is een prima vervoersmiddel.
Het is handig om jezelf te leren kennen. Dus waar ben je goed in en waar ben je minder goed in. Op basis daarvan ga je je wedstrijden selecteren. Ik heb er veel aan gehad door wat jongens te leren kennen en daar aan vragen wat leuke wedstrijden zijn.
De kosten weet ik eigenlijk niet. Een Belofte licentie kost 120 meen ik en een Amateur licentie 60? Dit is allemaal na te lezen op http://www.knwu.nl.
Vrijwel iedereen scheert zijn benen. Of je als prutsert gezien wordt weet ik niet, maar het is een stukje sportcultuur en persoonlijk ga ik daar graag in mee.
Hopelijk kun je hier iets mee
Het hangt natuurlijk af bij welke club je gaat. Maar je hebt in principe weinig verplichtingen, eigenlijk geen een. Soms wordt er wel van je verwacht je meetraint. Sommige wedstrijden doe je als club mee, vervoer wordt er dan geregeld. Het merendeel van de wedstrijden moet je je vaak individueel inschrijven en meestal ook alleen daar naartoe gaan.
Qua trainingsbegeleiding hangt het ook natuurlijk van jezelf af, maar bij ons kan dat er wel zijn.
Het ligt niet in de buurt, maar van eind maart tot eind september zijn elke dinsdag en donderdag trainingswedstrijden.
Hoe je weet welke wedstrijden je moet rijden? Belangrijke wedstrijden worden wij voor uitgenodigt en als je goed bent kiest de ploegleider jouw bij het team. Voor de rest, er wordt bij elke wedstrijd wel hard gereden...
Ik fiets trouwens bij de junioren.
Veel suc6 bij je keuzes die je gaat maken..
Qua trainingsbegeleiding hangt het ook natuurlijk van jezelf af, maar bij ons kan dat er wel zijn.
Het ligt niet in de buurt, maar van eind maart tot eind september zijn elke dinsdag en donderdag trainingswedstrijden.
Hoe je weet welke wedstrijden je moet rijden? Belangrijke wedstrijden worden wij voor uitgenodigt en als je goed bent kiest de ploegleider jouw bij het team. Voor de rest, er wordt bij elke wedstrijd wel hard gereden...
Ik fiets trouwens bij de junioren.
Veel suc6 bij je keuzes die je gaat maken..
- alpdhuez53:15
- Forum-lid
- Contact
Ook een goede tip: zoek een club waar wat meer renners van jouw leeftijd/niveau zitten. Dan kun je samen trainen en naar wedstrijden gaan. Bij mijn club was ik één van de weinigen die een Amateur A licentie had. Vooral aan het einde van het seizoen begon ik dat wel saai te vinden, het is ook lekker als je voor en na de wedstrijd ff met een clubgenoot kan ouwehoeren. Ligt misschien dus iets minder voor de hand maar kan wel een criterium zijn voor het zoeken naar een club.
Hee bedankt voor al jullie reactie, 't is me al een stukje duidelijker geworden.
Maar wat denken jullie dat mijn niveau zal zijn op basis van die gegevens uit mijn 1e post? Of valt dat niet te zeggen? Want in een wedstrijd rijden zit je toch in een groep. Want hoe hard zal iemand van de beloftes in z'n eentje rijden?
Gister nog 194km in m'n eentje gereden (heen 97 km, 97 km terug, wel wind tegen ) had alleen te weinig eten mee voor de terug weg, dus ging na 150 km op reserves terug
Totale rit gem: 30 km/h
1e 97km gem: 32 km/h
Maar wat denken jullie dat mijn niveau zal zijn op basis van die gegevens uit mijn 1e post? Of valt dat niet te zeggen? Want in een wedstrijd rijden zit je toch in een groep. Want hoe hard zal iemand van de beloftes in z'n eentje rijden?
Gister nog 194km in m'n eentje gereden (heen 97 km, 97 km terug, wel wind tegen ) had alleen te weinig eten mee voor de terug weg, dus ging na 150 km op reserves terug
Totale rit gem: 30 km/h
1e 97km gem: 32 km/h
Dat zijn toch wel aardige gemiddeldes. Alleen kan je dat niet 1-2-3 zeggen of je het dan bij wedstrijden bij kan houden.
Je kan wel heel hard kunnen fietsen, Maar techniek is ook een heel belangrijk facet.
Het best is gewoon als je een keer een trainingswedstrijd meedoet.
Dan heb je toch al een beetje het idee hoe het er aan toe gaat.
Het valt altijd mee. En aan je gemiddeldes te zien, zal je wel niet als eerste worden gelost:)
Je kan wel heel hard kunnen fietsen, Maar techniek is ook een heel belangrijk facet.
Het best is gewoon als je een keer een trainingswedstrijd meedoet.
Dan heb je toch al een beetje het idee hoe het er aan toe gaat.
Het valt altijd mee. En aan je gemiddeldes te zien, zal je wel niet als eerste worden gelost:)
Gemiddelden zeggen helemaal niks. Je moet ook explosief zijn en stukken 50-55-60 kunnen rijden in het peloton. Je moet kracht hebben, lef hebben, goed kunnen sturen.. dat kunnen we hier op het forum niet allemaal beoordelen.
Een Belofte licentie kost trouwens €220.
Een Belofte licentie kost trouwens €220.
Jappo schreef:Gemiddelden zeggen helemaal niks. Je moet ook explosief zijn en stukken 50-55-60 kunnen rijden in het peloton. Je moet kracht hebben, lef hebben, goed kunnen sturen.. dat kunnen we hier op het forum niet allemaal beoordelen.
Een Belofte licentie kost trouwens 220.
Gemiddels hoeven niets te zeggen. Maar doet er toch weldegelijk wat toe hoor. Als jezelf niet harder dan 25 km/h gemiddeld kan rijden zul je toch een beetje harder moeten gaan. Je moet idd explosief zijn en stukken 50 tot 60 kunnen rijden, maar deze snelheden haal je daadwerkelijk als je wedstrijden maakt. Je moet gewoon een aantal trainingswedstrijden meerijden, en dan ga je steeds meer aan de snelheden wennen.
Dingen die Jappo zegt moet je natuurlijk kunnen. Maar die krijg je alleen als je aan wedstrijden mee doet. Daarom moet je vanaf het begin meedoen aan die trainingswedstrijden, anders hebben de andere rijders een wedstrijd conditie, en houd je ze minder goed bij.
Je moet gewoon vaak aan die wedstrijdjes meedoen, en afhangelijk hoeveel talent je hebt/hoeveel je traint ga je steeds beter rijden.
Idd stuurtechniek moet je wel hebben hoor, er worden soms dingen gedaan die durf ik niet aan mijn moeder te vertellen:d
ok bedankt voor de uitleg ik zal me nu eens moeten orrienteren waar, bij welke club, ik dit wil gaan doen en proberen te overwinteren. Ik denk dat mijn explosiviteit nog wel een stukje moet groeien, maar ik heb wel een basis.
Ik reed zaterdag rond Nijmegen (Groesbeek - Berg en Dal) en kwam een rabo-renner tegen (ik weet niet zeker, hij leek op Flecha, maar dat lijkt me weer sterk dat hij daar zo fietsen..) op een zwarte tijdritfiets van Colnago en een RudyP. bril op. Toen moest ik wel paar minuten een stuk 60 km/h rijden (Wyler baan is daar een mooie weg voor, valsplat omlaag) om bij hem te komen, daarna samen de Tivoli opgereden, laatste 100m moest ik helaas m'n 34 gebruiken ipv 50.. en toen ging hij erlangs
Ik reed zaterdag rond Nijmegen (Groesbeek - Berg en Dal) en kwam een rabo-renner tegen (ik weet niet zeker, hij leek op Flecha, maar dat lijkt me weer sterk dat hij daar zo fietsen..) op een zwarte tijdritfiets van Colnago en een RudyP. bril op. Toen moest ik wel paar minuten een stuk 60 km/h rijden (Wyler baan is daar een mooie weg voor, valsplat omlaag) om bij hem te komen, daarna samen de Tivoli opgereden, laatste 100m moest ik helaas m'n 34 gebruiken ipv 50.. en toen ging hij erlangs