Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Virtuele Fietstrainer

hebehe
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 okt 2008 20:58

hebehe 07 okt 2008 21:07

Het lijkt me wel wat om de wintermaanden te gaan trainen op een virtuele fietsetrainer. Tot nu toe vallen de Elite en de Fortius op.
Kan iemand iets vertellen over de ervaringen hiermee?

Edit Freerider: Even verhuisd naar een betere categorie
Hebehe

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 07 okt 2008 23:29

Ik ken de Fortius van mijn broer. Ik zit er natuurlijk bijna nooit op, maar in de wintermaanden als ik in de buurt ben, doe ik er soms een rondje op. Toen hij hem kocht, leefden we ons uit op de virtuele circuits. Het mooie daarvan is de afwisseling van je training. Je let op wat je ziet, hebt al de belangrijke waarden zo in beeld staan (hartslag, vermogen). Na afloop kun je je rit analyseren op hartslag, snelheid, stijgingspercentage, enz. Een manier om hard te fietsen is een goede tijd van broer laden (die komt dan bij je fietsen), en hem voor proberen te blijven. En als je dan wint, of verliest, precies nagaan waar het mis ging (klim, afdaling, vlak...). De DVD's zijn ook prachtig, haarscherp beeld, alleen heb je geen virtuele tegenstanders in beeld rijden. Een nadeel is en blijft de Tacx software. Het is niet echt stabiel, je computer moet echt up to date zijn, je loopt de kans op een weekendje computerklussen om het ding aan de praat te krijgen. Bij mijn broer werkte een van de virtuele circuits niet. Pas na diep gespit op internet vond ik op een forum de oplossing: Je schijnbaar gecrashte computer een half uur tot 40 minuten laten staan, om vervolgens de computer opnieuw op te starten (of zoiets). Daar hoef je niet voor aan te komen op de tacx site. Die weten dat gewoonweg niet. Verder heeft het apparaat moeite met echt steile hellingen (alleen DVD's), daar slip je door. Goed calibreren is de oplossing, goede (tacx) banden, maar de 20 procent helling in Vlaanderen lukt niet. Maar laat ik vrolijk afsluiten: Prachtig speelgoed. De manier om de winter door te komen...

rene1
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 12 sep 2005 01:11

rene1 08 okt 2008 01:34

Zoek binnen dit forum eens op "Fortius" dan kom je o.a. dit draadje tegen:
http://forum.fiets.nl/topic.asp?TID=10567

Maar zeker ook deze:
http://tacxforum.ilink.nl/

Aanvulling op Ponsteen; er worden ook wedstrijden gereden waar bij je je tijdens het tacxen geproduceerde file nadien upload en zo meedoet aan een wedstrijd.
zie
http://www.virtualcycling.org/
Dit kost wel wat overigens iets van € 12/jr.

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 08 okt 2008 11:32

Lijkt me ook wel leuk. Alleen wordt het Tacxen zo wel een doel op zich. 2 Uur op de Tacx is door de warmte van het binnenrijden zowieso net zo zwaar als 3 uur buiten. Daar komt dan nog bij dat je op de Tacx niet snel de neiging hebt om lekker langzaam te toeren. Maar inderdaad: Je hebt de mogelijkheid je tijden te vergelijken en wedstrijden te rijden. Wereldkampioen Tacxen...

mbrandon
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 apr 2008 00:28

mbrandon 11 okt 2008 18:29

Heeft er iemand ook ervaring met het merk Elite?
Hardloser X

rene1
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 12 sep 2005 01:11

rene1 11 okt 2008 23:30

[quote="ponsteen"]Daar komt dan nog bij dat je op de Tacx niet snel de neiging hebt om lekker langzaam te toeren. [/quote]

In Catalyst (een trainingsmogelijkheid in de fortius software) stel kan je zelf trainingen maken op basis van vermogen of hartslag. Zo rijd ik regelmatig 1,5 uur waarbij ik de hartslag op 130 instel. Teerwijl ik een filmpje kijk zorgt de fortius/PC ervoor dat mijn hartslag 130 blijft.
Je kan aardig wat tijd kwijt in een Fortius maar ik ben dan ook een watje voor wat betreft kou en regen.
Voor de afwisseling zwem ik er in de winter 1 x per week bij want Tacxen blijft saaier dan buiten fietsen, zelf als je een Fortius hebt.

Helaas geen ervaring met elite.

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 17 okt 2008 03:18

Mijn Fortius Software crasht soms tijdens het uitkiezen van een Real life video, als ik eenmaal aan het fietsen ben dan gaat het nooit fout.

De niewe catalyst 3D lijkt weer een sprong vooruit te worden. Je kunt een GPS route (BV van een EDGE) inlezen en dan narijden. De hellings weerstadn wordt gewoon gestimuleerd en in VR wordt zelfs het bochtenwerk weergegeven op het beeld adh van de GPS Data.

Ik sta te popelen tot ik kan bestellen.
Afbeelding

Plaats reactie