Legale doping: rode bietensap
[quote="Ceon"][quote="fiedoo"] Inderdaad een zeeer wetenschappelijk bewijs van werking! [/quote]
Helaas voor een goed onderzoek heb je randomisatie nodig, een grote onderzoeksgroep en een controlegroep.
Aangezien dit onderzoek underpowerd is en er geen controlegroep was lijkt me wetenschappelijk erg zwak.[/quote]
Jongens, jullie realiseren je wel dat jullie refereren aan een tv-testje?
De daadwerkelijke onderzoeken van de universiteit van Leuven en die Engelse universiteit staan hier los van.
Helaas voor een goed onderzoek heb je randomisatie nodig, een grote onderzoeksgroep en een controlegroep.
Aangezien dit onderzoek underpowerd is en er geen controlegroep was lijkt me wetenschappelijk erg zwak.[/quote]
Jongens, jullie realiseren je wel dat jullie refereren aan een tv-testje?
De daadwerkelijke onderzoeken van de universiteit van Leuven en die Engelse universiteit staan hier los van.
@Lavvson en Ceon: damn right !
Het vervelende van dit soort verhalen is dat er niet wordt gerefereerd aan het originele onderzoek, maar aan interpretaties van derden. Een bijdrage aan de discussie:
Vergeet niet dat stikstofmonoxide (het effect van het drinken van bietensap is kennelijk dat er meer NO in je lijf wordt aangemaakt) naast vaatverwijdende ook nog andere eigenschappen heeft, zoals immunomodulatie (het speelt een rol in je weerstand) anti-stolling en als neurotransmitter (Furchgott RF. Endothelium-derived relaxing factor: discovery, early studies, and identification as nitric oxide. In Les Prix Nobel 1998, pp. 226-243)
De toxicologie van geinhaleerde NO (ik ken geen toxicologie studie over bietensap, dus hier moeten we het maar mee doen; inhalatie NO is een goed gedocumenteerde behandeling bij babies met ademhalingsproblemen ten gevolge van een te hoge druk in de longcirculatie) wordt beschreven door Weinberger (Weinberger B et al. The Toxicology of Inhaled Nitric Oxide. Toxicological Sciences 2001;59, 5-16), en omvat veranderingen in je hemoglobine - een bestanddel van de rode bloedcel- waardoor minder zuurstof kan worden getransporteerd, én, om jullie eens echt schrik aan te jagen: in hoge doseringen kan het leiden tot DNA veranderingen (in lab-omstandigheden)
Alvorens de gehele wielergemeenschap fanatiek aan de rode bieten gaat lijkt het me zinnig dat er eerst eens onderzoek wordt gedaan naar eventuele nadelige effecten van langdurig gebruik.
Het vervelende van dit soort verhalen is dat er niet wordt gerefereerd aan het originele onderzoek, maar aan interpretaties van derden. Een bijdrage aan de discussie:
Vergeet niet dat stikstofmonoxide (het effect van het drinken van bietensap is kennelijk dat er meer NO in je lijf wordt aangemaakt) naast vaatverwijdende ook nog andere eigenschappen heeft, zoals immunomodulatie (het speelt een rol in je weerstand) anti-stolling en als neurotransmitter (Furchgott RF. Endothelium-derived relaxing factor: discovery, early studies, and identification as nitric oxide. In Les Prix Nobel 1998, pp. 226-243)
De toxicologie van geinhaleerde NO (ik ken geen toxicologie studie over bietensap, dus hier moeten we het maar mee doen; inhalatie NO is een goed gedocumenteerde behandeling bij babies met ademhalingsproblemen ten gevolge van een te hoge druk in de longcirculatie) wordt beschreven door Weinberger (Weinberger B et al. The Toxicology of Inhaled Nitric Oxide. Toxicological Sciences 2001;59, 5-16), en omvat veranderingen in je hemoglobine - een bestanddel van de rode bloedcel- waardoor minder zuurstof kan worden getransporteerd, én, om jullie eens echt schrik aan te jagen: in hoge doseringen kan het leiden tot DNA veranderingen (in lab-omstandigheden)
Alvorens de gehele wielergemeenschap fanatiek aan de rode bieten gaat lijkt het me zinnig dat er eerst eens onderzoek wordt gedaan naar eventuele nadelige effecten van langdurig gebruik.
Chi va piano, va sano e va lontano !
Colnago Active B-Stay
Colnago Ace 2010
http://goosman41.blogspot.com
Colnago Active B-Stay
Colnago Ace 2010
-
- Forum-lid
- Contact
Van dat laatste word ik toch een stuk minder enthousiast. Ik houd het wel bij jus d'orange, das ook gezond;-))
Mijn Alpe d'HuZes Facebookpagina: Facebook.com/Jordy-van-Baal-fietst-Alpe-Dhuzes-2014. Like & Share!
Fiets jij ook voor het goede doel? Kijk snel hier.
Fiets jij ook voor het goede doel? Kijk snel hier.
Sprak toevallig van de week een arts over dit onderwerp. Hij vond het merkwaardig dat het pas na een week effect zou hebben. Hij kon beamen dat nitriet je aderen verwijdt, maar dat is een direct effect wat zo'n 3 a 4 uur stand houdt. Het zou volgens hem na de eerste inname geen ander effect hebben dan na de 100ste inname.
"Parijs is nog ver. Er kan nog veel gebeuren."
bietensap als NO booster, daar gaat het hier om, in de bodybuildingwereld zijn NO boosters gemeengoed, vlak voor de workout idd ingenomen zou het de aderen 'ontspannen' waardoor grotere hoeveelheden bloed door het lichaam en vooral door de spieren kunnen stromen.
Ik heb daar eens op gegoogled, 'NO booster side effects' en dat soort zoektermen, geloof niet dat ik daar vrolijk van werd..
Ik ben gewezen op het product Orange Oximega van Controlled-labs, dat schijnt dan in ieder geval uit natuurlijke bestanddelen te bestaan, maar als ik dan bij de ingredienten zie staan per dosering 1 gr lecitine, hm dan moet ik wel een beetje lachen, daarbij 1,2 gram bieten/spinazie/broccoli-poeder, daar ga ik dan weer een beetje van twijfelen, het goedje kost ca 45 euro per 60 servings, dat schijnt dantussen de 1 a 2 maanden te zijn, zal die 1,2 gram effectieve NO booster mij dan een streep harder laten rijden?
Iemand ervaring?
Ik heb daar eens op gegoogled, 'NO booster side effects' en dat soort zoektermen, geloof niet dat ik daar vrolijk van werd..
Ik ben gewezen op het product Orange Oximega van Controlled-labs, dat schijnt dan in ieder geval uit natuurlijke bestanddelen te bestaan, maar als ik dan bij de ingredienten zie staan per dosering 1 gr lecitine, hm dan moet ik wel een beetje lachen, daarbij 1,2 gram bieten/spinazie/broccoli-poeder, daar ga ik dan weer een beetje van twijfelen, het goedje kost ca 45 euro per 60 servings, dat schijnt dantussen de 1 a 2 maanden te zijn, zal die 1,2 gram effectieve NO booster mij dan een streep harder laten rijden?
Iemand ervaring?
[quote="fransb"]bietensap als NO booster, daar gaat het hier om, in de bodybuildingwereld zijn NO boosters gemeengoed, vlak voor de workout idd ingenomen zou het de aderen 'ontspannen' waardoor grotere hoeveelheden bloed door het lichaam en vooral door de spieren kunnen stromen.
Iemand ervaring?[/quote]
Dit lijkt mij een goed voorbeeld van een voedingsproduct dan van alles beloofd( en daardoor best prijzig is) maar dat in de praktijk niet of nauwelijks werkt. Ik zou mijn geld aan iets anders besteden.
Iemand ervaring?[/quote]
Dit lijkt mij een goed voorbeeld van een voedingsproduct dan van alles beloofd( en daardoor best prijzig is) maar dat in de praktijk niet of nauwelijks werkt. Ik zou mijn geld aan iets anders besteden.
Bietensap is echt niet te zuipen. 1 keer een fles gekocht n.a.v. een onderwerp bij hart van Nederland waar Maas van beek op bietsensap het werelduurrecord verbeterde .
http://www.youtube.com/watch?v=Ipta-69v7yQ
vorige week heb ik in Trouw gelezen dat spinazie ook zorgt voor een betere zuurstofopname.
Dus voor een zware rit aan de spaghetti en spinazie
http://www.youtube.com/watch?v=Ipta-69v7yQ
vorige week heb ik in Trouw gelezen dat spinazie ook zorgt voor een betere zuurstofopname.
Dus voor een zware rit aan de spaghetti en spinazie
Weet iemand waarom er een slotje zit op het andere topic over rode bieten. In dat topic wordt een onderzoek aangekondigd. Het lijkt me hetzij zeer slecht opgezet onderzoek of oplichting (20 euro voor een pot voedingssupplementen waar het effect niet wetenschappelijk van is bewezen....), maar ik was toch wel benieuwd hoe dat nu verder gaat. Ik kan overigens via Google niks vinden over een dergelijke test in Belgie, dus het zal wel 'crap' zijn.
Chi va piano, va sano e va lontano !
Colnago Active B-Stay
Colnago Ace 2010
Colnago Active B-Stay
Colnago Ace 2010
- alpdhuez53:15
- Forum-lid
- Contact
Anders kan er ook nog geschakeld worden naar suikerbietensap. Als het zo duur is, kun je het dan niet beter zelf maken? Als je bij een boer langsgaat dan denk ik dat je echt niet veel betaald voor 10 kg bieten. Daar kun je denk ik wel een paar liter bietensap mee maken. Vanwege al die inspanningen zal het vast ook beter smaken!
-
- Forum-lid
http://www.nice-info.be/benl/assets_db/ ... raatIN.pdf
Als ik het goed lees, dan zou ik eigenlijk beter elke dag een portie sla eten ipv rode bietensap te drinken?
Want 1) een krop sla bevat meer nitraten dan een rode biet, 2) een krop sla is veel goedkoper dan een rode biet en 3) een krop sla vind je elke supermarkt!
Of mis ik hier iets?
Als ik het goed lees, dan zou ik eigenlijk beter elke dag een portie sla eten ipv rode bietensap te drinken?
Want 1) een krop sla bevat meer nitraten dan een rode biet, 2) een krop sla is veel goedkoper dan een rode biet en 3) een krop sla vind je elke supermarkt!
Of mis ik hier iets?
http://img202.imageshack.us/img202/636/profielfoto2.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;