Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Hoe komt een merk aan zijn naam?

seger
Forum-lid

seger 22 okt 2008 03:06

Ik weet het niet zeker maar volgens mij is Kona vernoemd naar Hawaii's grootste eiland: Kona Island. Daarnaast heten veel type fietsen van Kona ook Lana'i, Kula, Hula, Makena etc. Allemaal erg Hawaii-achtig.
Pijn is zwakte die het lichaam verlaat...

ilgrasso
Forum-lid

ilgrasso 22 okt 2008 13:59

[quote="lior63"][quote="thja14"]Ik ben trouwens wel benieuwd waar LOOK vandaan komt een Engelse naam voor een frans bedrijf is toch opvallend.[/quote]

Bernard Tapie was een Franse zakenman die vrijwel failliete bedrijven overnam en weer op de rails zette en met winst verkocht. Dat deed hij ook met een keten van gezondheidswinkels (type bodyshop) genaamd La Vie Claire. Hij bouwde een wielerploeg er om heen om het spul te promoten. In dezelfde tijd nam hij ook een bedrijf in haarverzorging (gel en zo) en cosmetica over dat La Nouveau Look heette. Tapie vond die naam te moeilijk en korte dat af tot Look en zette dat als co-sponsor op de shirts van La Vie Claire. Voor de ouderen onder ons, dat waren die Mondriaanshirtjes waar Hinault en Lemond mee de Alpe d'Huez op reden.

Nadat Tapie uit de wielersport stapte is Look als merknaam in de wielersport voortgezet[/quote]

Fantastisch verhaal.
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.

thja14
Forum-lid

thja14 22 okt 2008 14:31

@Lior, leuk verhaal, maar kan volgens mij niet kloppen. Look bestond toen al jaren als producent van Ski-bindingen. HEt verhaal over Tapie klopt, maar het gaar nu over een andere Look dan jij noemt. De fietsen zijn echt een voorzetting van de Look die toen al jaren ski-bindingen maakte en ook vanuit die ontwikkeling klikpedalen heeft ontwikkeld. De naam kan dus kloppen, maar dit heeft niets met cosmetica te maken.
Passie voor het fietsen en de fietsen.

thja14
Forum-lid

thja14 22 okt 2008 14:38

Ter aanvulling:
LOOK, established in Nevers, France in 1951, was originally a ski equipment manufacturer.
Dus blijf ik me afvragen waar die engels klinkende naam toen vandaan is gekomen.
Passie voor het fietsen en de fietsen.

lior63
Forum-lid

lior63 23 okt 2008 09:09

[quote="thja14"]@Lior, leuk verhaal, maar kan volgens mij niet kloppen. Look bestond toen al jaren als producent van Ski-bindingen. HEt verhaal over Tapie klopt, maar het gaar nu over een andere Look dan jij noemt. De fietsen zijn echt een voorzetting van de Look die toen al jaren ski-bindingen maakte en ook vanuit die ontwikkeling klikpedalen heeft ontwikkeld. De naam kan dus kloppen, maar dit heeft niets met cosmetica te maken. [/quote]

De eerste Look-pedalen waren afgeleid van de skibindingen. Ook dat bedrijf was overgenomen door Bernard Tapie en deze dwong Hinault, zeer tegen zijn zin, om er mee te rijden. Tijdens de eerste de beste Tour was er een valpartij waarbij Hinault keurig uitklikte, opstond en verder reed en niks gebroken had. De ideale reclame, al denk ik niet dat dit in scene gezet was.

Er zijn in de Franse pers twee versies.
1 afgeleid van le Nouveau Look en
2 afgelid van de skibindingen.
Ik houd het op een combinatie van de twee.

reason
Forum-lid

reason 24 okt 2008 22:58

Hahaha! Als je de Nouveau Look----> Look ontstaanswijze doortrekt, hadden we nu ook op deze fietsen kunnen rijden:
Quick Step-------------> STEP
Saunier Duval---------->DUVAL
Lotto Domo------------->DOMO:)

lior63
Forum-lid

lior63 27 okt 2008 08:10

Lotto doet dat al jaren met de co-sponsor.
Dit jaar reden ze met het medicijn Silence, een anti-snurk-middel en was het dus silence-lotto.
Vorig jaar met een zwangerschapstest: Predictor Lotto, vond ik overigens een grappige combinatie. Net zoiets als een leverancier van gokautomaten die 'Karma' heet (bestaat echt).

dario
Forum-lid

dario 30 okt 2008 17:02

Wat mij dan weer intrigeerde was hoe een fietsmerk in godsnaam aan de naam BH is kunnen komen!
Heb het ondertussen gevonden: blijkbaar waren het de Catalaanse gebroeders Beisteigui die begonnen zijn met de constructie van (motor)fietsen: Beisteigui Hermanos dus! Dat weten we dan ook weer.

Overigens, bij mijn weten is Focus geen Engels maar een Latijns (en van daaruit ook Nederlands) woord, maar dit terzijde.
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

lior63
Forum-lid

lior63 31 okt 2008 11:10

[quote="Dario"]

Overigens, bij mijn weten is Focus geen Engels maar een Latijns (en van daaruit ook Nederlands) woord, maar dit terzijde.[/quote]

Focus is Latijn (zonder S) en betekent beeld (niet in de zin van standbeeld, maar in de zin van 'zien')
en bovendien is het een band uit een grijs verleden met Thijs van Leer en Jan Akkerman.

ilgrasso
Forum-lid

ilgrasso 31 okt 2008 11:55

[quote="lior63"][quote="Dario"]

Overigens, bij mijn weten is Focus geen Engels maar een Latijns (en van daaruit ook Nederlands) woord, maar dit terzijde.[/quote]

Focus is Latijn (zonder S) en betekent beeld (niet in de zin van standbeeld, maar in de zin van 'zien')
en bovendien is het een band uit een grijs verleden met Thijs van Leer en Jan Akkerman.[/quote]

Maar wat mij dan weer interesseert is waarom onze vriend Mike voor deze naam gekozen heeft. Waarschijnlijk niet omdat hij Hocus Pocus zo'n goed nummer vond.
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.

dario
Forum-lid

dario 31 okt 2008 17:26

Latijn zonder s = zelfstandig naamwoord
Latijns met s = bijvoeglijk naamwoord

Een Latijns woord dus, zoals ik al zei!

(als je iemand corrigeert moet het wel correct zijn, anders zet je jezelf maar voor schut) ;)
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

stappertje
Forum-lid

stappertje 06 jan 2009 15:00

[quote="newD"]
American Eagle: genoemd naar de Amerikaanse Adelaar
Bianchi: Edoardo Bianchi
BMC: Bicycle Manufacturing Company
Cannondale: Vernoemd naar een plaats in de Verenigde Staten
Cervelo: Cervello is in het italiaans hersenen en vélo is het franse woord voor fiets. Hun fiets vonden ze een echte slimme fiets aerodynamisch enz...dus ze noemde het een brainbike Cervélo
Colnago: Vernoemd naar de oprichter en oud wielrenner Ernesto Colnago
Commencal: naar oprichter Max Commencal
Cinelli: oprichter Cino Cinelli
de Rosa: oprichter Ugo De Rosa
Empella: Een samentrekking tussen de achternaam en de de eerste letter van de voornaam van Ad van Empel.
Felt: oprichter Jim Felt
Focus: Engels voor scherpte
Fuji: van oorsprong japans merk genoend naar de japanse trots de Fuji berg
Gary Fisher: Vernoemd naar de oprichter en ex-mountainbiker Gary Christopher
Fisher
Gazelle: vernoemd naar een snel dier, de Gazelle
Gianni Motta: oud wielrenner winnaar van oa giro, lombardije, zwitserland, romandië
Giant: Engels voor reus
Gios: Alfredo Gios
GT: oprichter Gary Turner
Guerciotti: oprichters Paolo and Italo Guerciotti
Iron Horse: naar het "stalen ros"
Isaac: De naam komt van Isaac Newton, de inspiratie voor hun technologische richting.
Jan Janssen: naar de oud wielrenner Jan Janssen
KogaMiyata - De heren KOoystra en GAastra waren de importeurs van Miyata Tubing, buizen voor de industrie en besloten er fietsen van te maken.
LeMond: oprichter Greg Lemond
Litespeed: "it's light and it's fast"
Mercian: engels merk genoemd naar een eeuwenoud koningkrijk in het huidige engeland Mercia
Merckx: naar de oud wielrenner Eddy Merckx
Murray Bikes: genoemd naar oprichter Joe Murray
Olmo: naar italiaanse wielrenner Giuseppe Olmo
Pegoretti: Afkomstig van Dario Pegoretti
Pinarello: Fausto Pinarello
Raleigh: naar Raleigh Street, Nottingham, UK.
Schwinn: oprichter Ignaz Schwinn
Scott: oprichter Ed Scott
Serotta: oprichten Ben Serotta
Stevens Bikes: Een ex-Biker
Storck: oprichter Markus Storck
Trek: verkorting van het Engelse werkwoord "trekking"
Van Tuyl: naar de oprichter Gijs van Tuyl
VooDoo bikes: de modelnamen van deze fietsen vindt je terug in VooDoo termen/woorden.
Wilier: acroniem voor viva l’Italia liberata e redenta(LINK)

toegevoegd: Commencal naar Max Commencal oprichter
Iron Horse naar het "stalen ros"
VooDoo Bikes toegevoegd modellen genaamd naar VooDoo termen/woorden
Murray Bikes: genoemd naar oprichter Joe Murray
American Eagle: genoemd naar de Amerikaanse Adelaar

Plaats reactie