Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

29ers

kukelekupers
Forum-lid

kukelekupers 12 feb 2009 11:08

Seger schreef:
KukeleKupers schreef:Ik ga denk ik volgend jaar ook een 29er opbouwen, de voorvork heb ik al
Hoe rijdt dat, met een 29" voorvork in een "gewone" mtb? Geen last van een veranderde balhoofdshoek? Vette fiets trouwens.

Rijdt redelijk goed, maar het is het nét niet.
De fiets blijft nét iets te lang in het spoor, en voor mijn gevoel heb ik nu minder grip op het voorwiel.

Ik ben al een tijdje een beetje aan het spelen met verschillende voorvorken, en wil uiteindelijk een custom voorvork laten maken (Waltworks oid..).
Ik denk dat ik er bijna uit ben wat ik wil qua inbouwhoogte en offset..

rubenio
Forum-lid

rubenio 12 feb 2009 11:38

[quote=Seger. Om van de rechte stukken nog maar te zwijgen. Dat gaat echt als de brandweer!
[/quote]

Ik vraag me af hoe snel dat dan gaat. Heb namelijk zo'n vermoeden dat ik je singlespeed niet ga bijhouden. Ik denk dat ik ergens tussen de 23 en 27 km / uur ga over het vlakke terrrein. Misschien toch maar een zwaarder achterkransje monteren, maar dan word klimmen weer lastiger. En geared gaan is ook geen optie anders zit ik na aankoop echt in een dubbele persoonlijke recessie :)

seger
Forum-lid

seger 12 feb 2009 12:19

Je moet niet denken dat ik een of andere monsterlijke tempobeul ben hoor. Het rijdt gewoon lekker en afhankelijk van de ondergrond varieert de snelheid van 20-30km/u. Misschien is het wel een illusie dat een 29er harder gaat :D. Ik vind het in ieder geval relaxed en je kan me zeker weten wel bijhouden hoor.
Pijn is zwakte die het lichaam verlaat...

donkeyroller
Forum-lid

donkeyroller 15 feb 2009 22:44

Hallo 29er liefhebbers,

Ik heb dit forum doorgelezen en ook een aantal andere, oa die Scepticus had aangegeven. Ik wil nu ook een 29er (betere verhoudingen tov met mijn lengte), maar kom nog niet goed uit welke het moet worden. Mogelijk willen jullie even meedenken.
Mijn lengte is 1.92 en ik rij sinds een jaar of twee op een Trek 6700 (21,5 inch). Meeste tochten rij ik op de Utrechtse Heuvelrug en af en toe een rit in de Ardennen.
Dacht eerst aan een Karate Monkey van Surley, opgebouwd door Snel in Utrecht, maar de wielbasis van dit frame lijkt me toch te kort.
Andere opties: Gary Fisher, de Paragon of de Ferrous 29 (beiden 21 inch).
Waarom kies je voor staal (Ferrous) ? of is de geometrie (G2) van de Paragon (Alu) toch beter ?
Of toch misschien een Kona van ongeveer dezelfde (€ 1500,-) prijs.
Heb ook gekeken naar een Niner, maar kan daar geen dealer van vinden.

Graag wat tips.
To bike or to bike, that\'s not a question.

seger
Forum-lid

seger 16 feb 2009 12:05

Het is moeilijk zo iets te zeggen over welke geometrie het beste voor jou is. Ik denk dat alles wel in aanmerking komt. Wat betreft materiaalkeuze, is staal een goede keuze omdat het erg vergevingsgezind is. Het is minder stijf dan aluminium en daardoor een stuk comfortabeler op hobbelige stukken en je ziet het toch niet elke dag. Daarnaast is de levensduur van staal ook veel langer dan alu. Het is alleen doorgaans wel iets zwaarder. Iets wat je zou kunnen meewegen. Mijn Walt is ook van staal en ik vind het erg lekker rijden. niet extreem zwaar en toch lekker comfortabel.
Niner kun je bestellen bij Singlespeed.nl maar daar hebben ze ze volgens mij alleen als losse frames. Daar hebben ze ook Surly, Salsa, Singular [vind ik persoonlijk ook erg mooi!] en een 29" Bianchi. Als je meer ervaringen met de Kona wilt weten, zou ik Rubenio eens een berichtje sturen.

rubenio
Forum-lid

rubenio 16 feb 2009 12:57

Hey,

Mijn kona komt ook bij singlespeed.nl vandaan.
Was een sporadische aankoop van de eigenaar voor zijn vrouw ( die er overigens wel een nederlands kampioenschap op gewonnen heeft :) .
In principe is er naast zijn webshopassortiment heel veel mogelijk maar levertijden zullen wel een paar weken kunnen zijn.

Wat betreft geometrie zou je ook het beste contact met hen op kunnen nemen.
Hij heeft het 29'er rijden praktisch in Nederland geintroduceerd (met de 29-er probeerdagen) en zit qua lichaamsafmetingen ook anders dan gemiddelde Nederlander, dus hij weet daar het fijne wel vanaf. Ander voordeel is dat je heel veel kan proberen en dat er qua afmontage/onderdelenkeuze heel veel mogelijk is.

Zo dat was wel genoeg reclame... Andere optie is om op 8 maart met de forumrit mee te gaan en even een stukje op een fiets van bv. Seger een rondje te rijden. Alhoewel ik denk dat die t.z.t. niet meer van het oranje monster af te halen is :D

Succes.

Rubenio

seger
Forum-lid

seger 16 feb 2009 13:13

rubenio schreef:Zo dat was wel genoeg reclame... Andere optie is om op 8 maart met de forumrit mee te gaan en even een stukje op een fiets van bv. Seger een rondje te rijden. Alhoewel ik denk dat die t.z.t. niet meer van het oranje monster af te halen is :D

Ik wil hem heus wel even afstaan hoor, maar iemand die kleiner is kan er niet op rijden, aangezien mijn zadel niet lager kan :D. De bovenbuis zit in de staande buis geschoven waardoor de pen er niet al te ver in kan. Ik heb mijn zadelpen al een stuk moeten afzagen om hem er ver genoeg in te krijgen. Klinkt misschien een beetje vreemd maar dit komt, waarschijnlijk, doordat de eerste eigenaar vond dat de bovenbuis te hoog zat en het frame door Walt heeft laten aanpassen. Hierdoor zijn ook nog enige oneffenheden in het staal te zien.

donkeyroller
Forum-lid

donkeyroller 21 feb 2009 00:46

Bedankt voor jullie reacties,
Ik ga mijn eerste 29er ervaringen binnenkort opdoen op de Paragon van GF.
Geometrie komt aardig goed overeen met mijn wensen. Derailleurs, remmen ed vind ik ook ok op deze fiets. Prijs van een bike uit Amerka, nu de dollar laag staat, is ook te overzien.
Verder is de service die Trek geeft bij mogelijke problemen ook goed.
Jullie horen nog hoe de eerste tocht geweest is op de Paragon.
To bike or to bike, that\'s not a question.

rubenio
Forum-lid

rubenio 06 apr 2009 23:10

Bij het aanklikken van dit filmpje verwachtte ik een interessante review, ok 47 seconden maar toch, van mijn kona unit singlespeed.

http://www.youtube.com/watch?v=_amEDLbN-dg

helaas...

seger
Forum-lid

seger 07 apr 2009 16:06

Hier spreekt een kenner ;). Poets je je machine wel even op voor zondag? Dan kan ik hem tenminste goed bekijken!

rubenio
Forum-lid

rubenio 07 apr 2009 19:24

Ik zal m ff door de wasstraat halen :) , maar zo speciaal istie nou toch ook weer niet.
Zeker niet zo uniek als jouw oranjes monster, ik heb namelijk een heel klein frame-maatje met hele grote wielen dus het ziet er iig wel grappig uit.

perik
Forum-lid

perik 07 apr 2009 20:14

Seger schreef:Poets je je machine wel even op voor zondag?
Dat mag jij zelf anders ook wel weer eens een keer doen! :)

Plaats reactie