ik wil voor het trainen op de tacx een goedkoop achterwiel kopen.
Nu rijd ik campa 10 speed en vond een goedkoop achterwiel met een 9 speed erop.
kan ik met dit wiel gaan rijden of moet er echt een 10 speed op zitten?
achter wiel voor de tacx
ik heb een goedkoop wiel kunnen kopen met een 9 speed erop. Heb deze gemonteerd en op mn tacx gezet alleen hij wil dus niet schakelen.
hij wil niet lichter schakelen.
iemand een idee wat ik hieraan kan doen?
of past een 9 speed toch niet op een 10 speed.
hij wil niet lichter schakelen.
iemand een idee wat ik hieraan kan doen?
of past een 9 speed toch niet op een 10 speed.
Op 9 speed past toch gewoon 10 speed? Bij Campa zijn 9 en 10 dacht ik precies even breed, bij Shimano moet je voor 10 speed op een 9v body een vulring gebruiken van 1 mm.
Bij 8 speed wordt het pas problematisch bij Campa, want ik meen dat dan de vertanding compleet anders is. Bij Shimano past een 8v ook op een 9/10v body, en andersom ook (met dikkere spacer). 8v past alleen niet op een 10v-only body.
Correct me if I'm wrong.
[edit]
Aangepast met hulp van Ilko.
Bij 8 speed wordt het pas problematisch bij Campa, want ik meen dat dan de vertanding compleet anders is. Bij Shimano past een 8v ook op een 9/10v body, en andersom ook (met dikkere spacer). 8v past alleen niet op een 10v-only body.
Correct me if I'm wrong.
[edit]
Aangepast met hulp van Ilko.
-
- Forum-lid
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 24 jan 2007 16:24
Beste du Bois,
Had hetzelfde idee: goedkoop extra wieletje op mijn taxc, wisselen als ik naar buiten wil, en klaar.
Is mij echter door de fietsenhandelaar afgeraden ivm verschil tussen 2 casettes.
Normaal gezien zijn ketting en casette een setje. Indien je een nieuwe casette gebruikt (zoals bij een extra wiel) zou de ketting hierdoor heel snel slijten.
Weet niet wat de algemene ervaring hierbij is?
Misschien toch maar gewoon mijn gewone racefiets op de tacx met speciale band en MTB voor buiten bewaren?
Had hetzelfde idee: goedkoop extra wieletje op mijn taxc, wisselen als ik naar buiten wil, en klaar.
Is mij echter door de fietsenhandelaar afgeraden ivm verschil tussen 2 casettes.
Normaal gezien zijn ketting en casette een setje. Indien je een nieuwe casette gebruikt (zoals bij een extra wiel) zou de ketting hierdoor heel snel slijten.
Weet niet wat de algemene ervaring hierbij is?
Misschien toch maar gewoon mijn gewone racefiets op de tacx met speciale band en MTB voor buiten bewaren?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5547
- Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10
Heb aantal jaren met 2 verschillende cassettes gereden. Nooit problemen of slijtage of minder schakelen gemerkt. Hoeveel km fiets je per jaar binnen en buiten?
What makes the boat go faster?
Zolang de slijtage niet te veel is, moet dat wel gaan. Ik heb het ook gedaan op die manier. Trouwens, als je je wiel al wisselt, is het een kleine moeite om even de cassette over te zetten.
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.
e_nelissen schreef:Beste du Bois,
Had hetzelfde idee: goedkoop extra wieletje op mijn taxc, wisselen als ik naar buiten wil, en klaar.
Is mij echter door de fietsenhandelaar afgeraden ivm verschil tussen 2 casettes.
Normaal gezien zijn ketting en casette een setje. Indien je een nieuwe casette gebruikt (zoals bij een extra wiel) zou de ketting hierdoor heel snel slijten.
Weet niet wat de algemene ervaring hierbij is?
Misschien toch maar gewoon mijn gewone racefiets op de tacx met speciale band en MTB voor buiten bewaren?
Of het nou wel of niet slijt, dit lost nog steeds niet het probleem van de TS-starter op...
Du Bois schreef:Ik heb zelf op mijn fiets campa record 10 speed. Dit gekochte wiel daar zit een 9 speed op.
Ik heb deze gemonteerd maar de schakelhendel wil niet eens naar links klikken om lichter te schakelen.Hij blokkeerd.
Bedoel je dat er een 9sp cassette op het wiel zit?
Koop dan voor een paar euro een 10sp cassette en dan weet je zeker dat alles perfect loopt.