Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

wielen 100-110kg

jsparie
Forum-lid

jsparie 01 okt 2008 22:25

Lange_666 schreef:WHR-500 zijn veel te slap voor iemand van 100-110 kg (zelf ondervonden en weeg geen 100kg). Easton EA70 gekocht daar ze volgens advertentie goed zijn tot 150KG maar al snel spaakbreuk. Nu handgespaakte 36 spaaks wielen (Xtreme Race Attack R1). Tot hier toe geen problemen mee.

Neem aan dat de Xtreme wielen van Roseversand zijn? Heb zelf goede ervaring met een niet te dure mountainbike van daar met handgespaakte wielen. Weeg zelf rond 88kg en na jaren gebruik nog geen milimeter slag in. Ook niet na soms flinke kuilen of rotsblokken in een afdaling. Heb groot vertrouwen in hun handgemaakte wielen. Al zal het wellicht ook daar afhankelijk zijn van wie ze maakt.

davymegane
Forum-lid

davymegane 01 okt 2008 23:29

Ik heb zelf een slechte ervaring met de shimano whr-500.
Veel spaakbreuken.
Ik rijd nu met mavic xsyrium elite en weeg ook 110.
Nog geen enkel probleem met de wielen gehad en ik spaar ze niet.
Ik heb ook nog een paar cosmic carbon wielen en ook met die heb ik nog geen problemen gehad.

lange_666
Forum-lid

lange_666 02 okt 2008 08:50

jsparie schreef:
Lange_666 schreef:WHR-500 zijn veel te slap voor iemand van 100-110 kg (zelf ondervonden en weeg geen 100kg). Easton EA70 gekocht daar ze volgens advertentie goed zijn tot 150KG maar al snel spaakbreuk. Nu handgespaakte 36 spaaks wielen (Xtreme Race Attack R1). Tot hier toe geen problemen mee.

Neem aan dat de Xtreme wielen van Roseversand zijn? Heb zelf goede ervaring met een niet te dure mountainbike van daar met handgespaakte wielen. Weeg zelf rond 88kg en na jaren gebruik nog geen milimeter slag in. Ook niet na soms flinke kuilen of rotsblokken in een afdaling. Heb groot vertrouwen in hun handgemaakte wielen. Al zal het wellicht ook daar afhankelijk zijn van wie ze maakt.
Klopt, enkel de stickers zijn een beetje belabberd aangebracht (deze worden niet door Rosepersoneel aangebracht en zijn spijtig genoeg ook niet los verkrijgbaar) maar dat is bijzaak. 175 euro voor een setje.

karsten
Forum-lid

karsten 02 okt 2008 13:49

Amclassic-fan schreef:
karsten schreef:Naast het feit dat de ronde spaak (28 voor/ 32 achter) sterker is dan een platte zorgt het groter aantal spaken voor comfort, stijfheid en een lange levensduur.

Geloof je het zelf echt?

Ik geloof dat, omdat metingen en de praktijk uitwijzen dat een ronde spaak minder snelapot gaat. Een platte spaak heeft namelijk naast hetzelfde risico als een ronde spaak op breuk ook nog een risico op splijten.
Kaalpani

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 02 okt 2008 13:53

Splijten? Ik heb 't nog nooit zien gebeuren met een stalen spaak. In welke richting zou de spaak dan moeten splijten? Maar het ging me vooral om wat er daarna stond, meer 'comfort'. Langere levensduur en de stijfheid zijn overigens ook twijfelachtig, ligt er maar net aan welke platte spaak je met welke ronde spaak gaat vergelijken.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

thja14
Forum-lid

thja14 02 okt 2008 14:22

Beste Karsten ik heb meer dan 100.000 km gereden met een setje Ksyrium SSC met platte aluminium spaken met een gewicht dat varieerde tussen 116 en 90 kg en nooit een spaak zien splijten. Dat rond of plat iets zou uitmaken voor stijfheid of comfort durf ik ook te betwijfelen andere factorenm, zoals doorsnede van en aantal spaken zien hierop van veel grotere invloed. Aan de originele vraagsteller een setje zonda's zal je zeker niet teleurstellen erg goede bedrijfszekere wielen met imo mooit looks.
Passie voor het fietsen en de fietsen.

campasuper
Forum-lid

campasuper 02 okt 2008 14:35

karsten schreef:Naast het feit dat de ronde spaak (28 voor/ 32 achter) sterker is dan een platte zorgt het groter aantal spaken voor comfort, stijfheid en een lange levensduur. Terwijl het gewicht onder de 1800 gram blijft (1785gr).

Ik vind de uitspraak "feit" discutabel. Zelfs als je beweert "ik vind" ben ik het niet met je eens.
Hetzelfde geldt voor "zorgt het groter aantal spaken voor comfort, stijfheid en een lange levensduur".
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

karsten
Forum-lid

karsten 05 okt 2008 15:21

Het is vanzelfsprekend dat ik een vergelijking tussen platte spaken en ronde spaken bedoel bestaande uit eenzelfde materiaal en gelijk gewicht.

Deze informatie komt direct uit de fabrikantenhoek. Deze zien het verschil direct terug in het aantal gebroken spaken en zijn niet afhankelijk van een individueel persoon die nog nooit een gebroken spaak heeft gehad en daar zijn mening op baseerd.
Kaalpani

Plaats reactie