Ik heb een specialized stumpjumper (fully). Volgens de fietsenmaker gaan de ketting en tandwielen 2500 km mee.
Dit lijkt mij erg weinig en een dure grap. Wie weet hier meer van?
Ilse
hoeveel km gaan ketting en tandwielen mee?
-
- Forum-lid
is de gemiddelde levensduur. Hangt verder af van:
- kwaliteit van de groep (alles tussen deore en XTR)
- mate van onderhoud (iedere keer als je gefietst hebt schoonmaken of helemaal niet)
- manier van fietsen (ben je een stoemper of fiets je heel licht)
- ondergrond (droog, vlak, grind, zand, modder, enz enz enz)
- stel je alles heel goed af of hark je er maar een end op los?
en dan nog kan je pech of geluk hebben, en kan je zomaar een paar honder kilometer meer of minder met je ketting of bladen doen.
Gewoon goed onderhouden en goed afstellen, dan kan het best nog wel eens meevallen.
- kwaliteit van de groep (alles tussen deore en XTR)
- mate van onderhoud (iedere keer als je gefietst hebt schoonmaken of helemaal niet)
- manier van fietsen (ben je een stoemper of fiets je heel licht)
- ondergrond (droog, vlak, grind, zand, modder, enz enz enz)
- stel je alles heel goed af of hark je er maar een end op los?
en dan nog kan je pech of geluk hebben, en kan je zomaar een paar honder kilometer meer of minder met je ketting of bladen doen.
Gewoon goed onderhouden en goed afstellen, dan kan het best nog wel eens meevallen.
ilse schreef:Ik heb een specialized stumpjumper (fully). Volgens de fietsenmaker gaan de ketting en tandwielen 2500 km mee.
Dit lijkt mij erg weinig en een dure grap. Wie weet hier meer van?
Ilse
Fietsen is eenmaal een dure hobby . Ik haal de 2500 km met een mountainbike niet eens.
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.
2500 km is inderdaad best veel nog, voor de mtb. Ikzelf kom dichter bij 1500 per ketting.
Wat wel gedaan wordt is met 2 kettingen rijden, en om de 100km ofzo wisselen.
Wat wel gedaan wordt is met 2 kettingen rijden, en om de 100km ofzo wisselen.
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.
-
- Forum-lid
Je kunt ook de slijtage van je ketting goed in de gaten houden (daar zijn ook tooltjes voor te koop) en de ketting op tijd vervangen, zodat je nog geen cassette hoeft te vervange. Op deze manier is het een iets minder dure grap. Dit komt neer op hetzelfde als met 2 kettingen rijden, maar is minder bewerkelijk. Nadat de 2e ketting is versleten zal de cassette waarschijnlijk ook wel aan vervanging toe zijn.
vriendelijke groeten,
Ronald
Ronald
Ik ATB alleen van begin oktober tot eind februarie. Ik start met nieuwe ketting, cassette en kabels. Maar aan het einde van het seizoen, na 1500-2000 km is het spul echt wel helemaal versleten. En mijn ervaring is dat het niks uitmaakt of je nu Deore, 105 of XTR koopt, gaat allemaal even snel kapot.
Op de weg is dat anders. Daar maakt het wel uit en gaat het ook veel langer mee. Een cassette 6000-8000 km en een ketting 3000 km.
Op de weg is dat anders. Daar maakt het wel uit en gaat het ook veel langer mee. Een cassette 6000-8000 km en een ketting 3000 km.