sram force shifters valbestendig?
Hoi,
voor mijn nieuwe fiets twijfel ik nog tussen sram force of de huidige dura ace.
Het twijfelpunt is de duurzaamheid van de shifters.
Mij lijkt dat force shifters eerder kapot gaan als je valt dan dura ace shifters, omdat die naar binnen kunnen klappen. Maar aan de andere kant kunnen campa shifters ook niet wegklappen.
Nou zou ik graag mensen met ervaring met sram over dit probleem horen.
Het liefst jongens die koersen met sram en er vaker mee gevallen zijn.
Groeten Robert
voor mijn nieuwe fiets twijfel ik nog tussen sram force of de huidige dura ace.
Het twijfelpunt is de duurzaamheid van de shifters.
Mij lijkt dat force shifters eerder kapot gaan als je valt dan dura ace shifters, omdat die naar binnen kunnen klappen. Maar aan de andere kant kunnen campa shifters ook niet wegklappen.
Nou zou ik graag mensen met ervaring met sram over dit probleem horen.
Het liefst jongens die koersen met sram en er vaker mee gevallen zijn.
Groeten Robert
Sorry, ik heb geen ervaring in force wel in vallen:d
Maar ik denk als je goed valt zijn de shifters eigenlijk altijd wel het voornaamste slachtoffer van de valpartij. Ben ik eigenlijk ook wel een beetje benieuwd naar, bij welke shirfer je de minste schade hebt!
Maar ik denk als je goed valt zijn de shifters eigenlijk altijd wel het voornaamste slachtoffer van de valpartij. Ben ik eigenlijk ook wel een beetje benieuwd naar, bij welke shirfer je de minste schade hebt!
Ik denk dat het meedraaien of niet van de shifters niet het grootste probleem is. De kop van het systeem, is het nu shimano, campa of SRAM staat toch vast dus die zal een klap krijgen.
Wat je eventueel kunt doen is de shifter niet TE vast zetten (natuurlijk wel vast genoeg dat hij bij normaal gebruik niet los zit), maar wel zo dat het hele systeem kan 'draaien' op het stuur bij een serieuze klap, dan staat je shifter naar binnen, en is er hopelijk minder schade dan als hij heel vast zou staan en niet naar binnen zou 'draaien' bij de val.
Wat je eventueel kunt doen is de shifter niet TE vast zetten (natuurlijk wel vast genoeg dat hij bij normaal gebruik niet los zit), maar wel zo dat het hele systeem kan 'draaien' op het stuur bij een serieuze klap, dan staat je shifter naar binnen, en is er hopelijk minder schade dan als hij heel vast zou staan en niet naar binnen zou 'draaien' bij de val.
Als je een testje zou doen met een aantal fietsen die je omhoog gooit en naar links en rechts etc zul je merken dat de exacte schade bepaald wordt hoe ze precies terecht komen.
Als je een berekening wilt maken van de kosten van wat er eventueel zou kunnen gebeuren met een val dan kom je uit bij de goedkoopste. Die zijn nl het goedkoopste te vervangen.
Als je een berekening wilt maken van de kosten van wat er eventueel zou kunnen gebeuren met een val dan kom je uit bij de goedkoopste. Die zijn nl het goedkoopste te vervangen.
Ik rijd nu met shimano en ik ben er nu toch al wel een keer of vier mee gevallen en ze werken nog goed.
De kop is altijd geschaaft maar meestal ook het onderste stukje van de hendel. En omdat dat stukje weg kan klappen lijkt het me dus dat je met campa en sram, waar dat niet kan, eerder de hendel afbreekt.
Het is ook niet de vraag of ik eventueel ga vallen maar eerder hoe vaak. Want ik koers. Dus laat ik het anders zeggen. Zijn er hier wedstrijdrijders die hun sramshifters gemakkelijk hebben afgebroken?
De kop is altijd geschaaft maar meestal ook het onderste stukje van de hendel. En omdat dat stukje weg kan klappen lijkt het me dus dat je met campa en sram, waar dat niet kan, eerder de hendel afbreekt.
Het is ook niet de vraag of ik eventueel ga vallen maar eerder hoe vaak. Want ik koers. Dus laat ik het anders zeggen. Zijn er hier wedstrijdrijders die hun sramshifters gemakkelijk hebben afgebroken?
Je moet je shifters altijd zo aandaaien dat ze goed vast zitten maar bij een klap weg draaien. Hoe vast dit is is een kwestie van proberen. Als je je shifters zo vast zet is de kans op erge schade (krasjes ontkom je niet aan) aanzienlijk kleiner.
Ik ben wedstrijdrenner, maar ik ben in 2 seizoenen nog niet gevallen in de wedstrijd, al wel eens op training mee gevallen, maar buiten enkele schrammetjes niets aan hoor, en toch redelijk hard mee gevallen.
Maar ik denk dat je al heel veel pech moet hebben om je shifters te doen plooien naar binnen, dan mag je al niet op de zijkant van je stuur vallen, enkel bijvoorbeeld met een paaltje op die shifter lijkt mij.
Maar ik denk dat je al heel veel pech moet hebben om je shifters te doen plooien naar binnen, dan mag je al niet op de zijkant van je stuur vallen, enkel bijvoorbeeld met een paaltje op die shifter lijkt mij.
In tegenstelling tot de meesten hier heb ik juist het idee dat campa shifters sterker zijn dan shimano shifters. Belangrijk is inderdaad wel dat de shifters niet te vast worden gezet.
Mijn shimano dura-ace shifters waren na één valpartij al aardig gammel, al die bewegende delen bleken niet zo goed tegen het asfalt te kunnen. Met mijn campa (centaur alu) shifters ben ik twee keer licht gevallen, één shifter schoof daarbij naar binnen maar was niet beschadigd.
Campa shifters zijn massief en de kwetsbare delen zitten aan de binnenkant, geen wonder dat ze wel tegen een stootje kunnen.
Mijn shimano dura-ace shifters waren na één valpartij al aardig gammel, al die bewegende delen bleken niet zo goed tegen het asfalt te kunnen. Met mijn campa (centaur alu) shifters ben ik twee keer licht gevallen, één shifter schoof daarbij naar binnen maar was niet beschadigd.
Campa shifters zijn massief en de kwetsbare delen zitten aan de binnenkant, geen wonder dat ze wel tegen een stootje kunnen.
Niemand zegt dat het moet,<br>
maar toch, of juist daarom wil je het beleven.
maar toch, of juist daarom wil je het beleven.