Heb gemerkt dat mijn achterwiel tijdens het fietsen telkens weer naar links opschuift. Er scheelt niets aan de as, geen speling. Zit geen slag in wiel. Heb de snelspanner al vervangen maar helpt niet. Wanneer ik het recht zet en 100 meter fiets is het terug opgeschoven.
Waar schuilt het probleem?
Achterwiel trekt scheef
Lijkt me toch dat het wiel dan niet vastzit. Snelspanner strak genoeg? Heb je de patten al eens goed schoongemaakt, zijn ze vettig misschien???
"Grandma was slow, but she was old!"
Cervélo S1 2009 / SRAM Force BMC CrossMachine CX02 / Shimano 105
Cervélo S1 2009 / SRAM Force BMC CrossMachine CX02 / Shimano 105
sirbas schreef:Lijkt me toch dat het wiel dan niet vastzit. Snelspanner strak genoeg? Heb je de patten al eens goed schoongemaakt, zijn ze vettig misschien???
Ik denk toch dat TS-starter wel een beetje verstand van fietsen heeft. Ik ben het met GastheerG eens, een klein dingen dat je misschien niet verwacht kan dit probleem veroorzaken. Als je naar de FM gaat en het daar laat maken, dan zit je soms van "oh is dat het probleem" Sta ik daar met n mond vol tanden. Maar dat was even Off-topic gepraat van mij.
Maar als ik jou was zou ik, mits het advies van GastheerG niet werkt, even naar de FM gaat, en als je daar vaker komt dan weet ik zeker dat de FM dat even gratis doet!
simic schreef:sirbas schreef:Lijkt me toch dat het wiel dan niet vastzit. Snelspanner strak genoeg? Heb je de patten al eens goed schoongemaakt, zijn ze vettig misschien???
Ik denk toch dat TS-starter wel een beetje verstand van fietsen heeft. Ik ben het met GastheerG eens, een klein dingen dat je misschien niet verwacht kan dit probleem veroorzaken. Als je naar de FM gaat en het daar laat maken, dan zit je soms van "oh is dat het probleem" Sta ik daar met n mond vol tanden. Maar dat was even Off-topic gepraat van mij.
Maar als ik jou was zou ik, mits het advies van GastheerG niet werkt, even naar de FM gaat, en als je daar vaker komt dan weet ik zeker dat de FM dat even gratis doet!
Heb de contermoeren van de as nagekeken en die zijn OK. Heb zelf ook een cursus fietsenmaker gevolgd en vind geen pasklare oplossing. Ik dacht ook dat de oorzaak daar zou zijn maar dat was het niet...
Het is bijna zeker een verbogen achterpat. Waarmee heb je dat gemeten?
Zet je voorwiel eens tegen de muur en zet dan een hoop kracht op de pedalen (Voorzichtig: niet door de muur fietsen ! ). Trekt het achterwiel dan scheef? (Ja: pat..)
Diogenes
Zet je voorwiel eens tegen de muur en zet dan een hoop kracht op de pedalen (Voorzichtig: niet door de muur fietsen ! ). Trekt het achterwiel dan scheef? (Ja: pat..)
Diogenes
Velgenfluisteraar
Florezido
Florezido
- r.hilferink
- Forum-lid
- Berichten: 311
- Lid geworden op: 13 apr 2004 14:54
Je geeft aan dat de patten zuiver zijn. Ik heb het probleem met m'n Red Bull ook gehad. Het draad van de as van het wiel had een stuk van het frame weggesleten, hierdoor had het wiel de ruimte (ondanks goed vastzetten) om scheef te gaan staan. Met een goede deal een nieuw frame kunnen uitzoeken.......
Red Bull Pro SL 3000
Gazelle Cyclocross
Trainingsblog op http://www.bikeplanner.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Gazelle Cyclocross
Trainingsblog op http://www.bikeplanner.com" onclick="window.open(this.href);return false;
R. Hilferink schreef:Je geeft aan dat de patten zuiver zijn. Ik heb het probleem met m'n Red Bull ook gehad. Het draad van de as van het wiel had een stuk van het frame weggesleten, hierdoor had het wiel de ruimte (ondanks goed vastzetten) om scheef te gaan staan. Met een goede deal een nieuw frame kunnen uitzoeken.......
Ik zou toch niet zomaar klakkeloos daarvan uitgaan dat je een nieuw frame moet kopen/uitzoeken. Ik zou gewoon even naar de FM gaan, als je daar een goede band mee hebt en het is rustig dan zal die je heus wel even (kostenloos) naar kijken.
Ik heb hetzelfde probleem met mijn (oude) racert. Zodra ik kracht zet op de pedalen trekt het wiel scheef: aan de kant van de cassette verschuift de as in het pat waardoor het wiel scheef gaat staan. Daardoor loopt het wiel aan de linkerzijde tegen het liggende deel van de achtervork.
Ik heb geprobeerd de snelspanner strakker te zetten maar dit had geen effect. Nu ik het hierboven zo doorlees zou het dus een verbogen achterpat kunnen zijn. Kan ik dit met het blote oog zien (het ziet er allemaal best goed uit), of is dit alleen na te meten?
Ook heb ik gelet op slijtage van het achterpat, enkel de laklaag is weggesleten maar dit is wel normaal na zoveel jaar.
Ik heb geprobeerd de snelspanner strakker te zetten maar dit had geen effect. Nu ik het hierboven zo doorlees zou het dus een verbogen achterpat kunnen zijn. Kan ik dit met het blote oog zien (het ziet er allemaal best goed uit), of is dit alleen na te meten?
Ook heb ik gelet op slijtage van het achterpat, enkel de laklaag is weggesleten maar dit is wel normaal na zoveel jaar.
Heb iets vreemd voor met mijn achterwiel. Na de koers nam ik mijn wielen eruit omdat ik door de week niet met mijn tubewielen rijd. Ik merkte ineens een heleboel speling op mijn cassette. Ik heb de cassette eraf gehaald en kon de body zeker 2 à 3 mm bewegen omdat de twee moertjes die aan de buitenkant van de naaf zitten los stonden. Ik heb deze met behulp van een inbus en een steeksleutel voorzichtig terug vastgezet en de speling was weg. Nu steek ik mijn wiel terug in de fiets en valt mij ineens op dat de ruimte tussen het achterwiel en de achterbrug aan de linkerkant aanzienlijk kleiner is dan aan de rechterkant. Mijn wiel lijkt dus scheef te staan, het lijkt niet 100% meer te "sporen". Bij mijn trainingswielen is dit niet zo, dat achterwiel staat mooi in het midden. Voor de aardigheid heb ik mijn wiel er eens omgekeerd ingezet (met de cassette aan de verkeerde kant dus) en dan zit de smallere ruimte aan de rechterkant. Ik ga er dus vanuit dat er iets aan de hand is met mijn wiel en niet zo zeer met de achterpatten. In het wiel zit geen enkel slagje en de spaken zijn heel hard aangetrokken. Zou het dan toch kunnen dat het wiel uit het midden is gaan lopen? Of hoe kan ik dit verklaren?