centaur vs. ultegra SL
En ja hoor, weer een mooi voorbeeld van de fietsenmakerwet
Ik rijd beiden. 'Waslijnen' pleit voor Campa (of de nieuwste Shimi DuraAce), maar ik vind zelf op- en afschakelen aan de remhendel prettiger dan het losse palletje van Campa.
Zelf heb ik WH-6600 (volgens mij de wielset die bij Ultegra hoort). Daar heb ik nooit problemen mee die ik kan herleiden op de wielen (wel op mijn stuurmanskunsten).
Zelf heb ik WH-6600 (volgens mij de wielset die bij Ultegra hoort). Daar heb ik nooit problemen mee die ik kan herleiden op de wielen (wel op mijn stuurmanskunsten).
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 39986
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Nieuwe wielen van Shimano schijnen wel iets beter te zijn.
Less is bore
Toen ik 3.5 jaar geleden mijn fiets kocht heb ik bewust voor Ultegra (10 Speed) gekozen omdat ik een triple wel belangrijk vond als beginner. En omdat ik de groepen van Campagnolo er maar ouderwets uit vond zien. Nu echter vind ik de Campagnolo groepen met carbon er echt strak en mooier uitzien. De volgende fiets zal zeker Campagnolo Centaur of hoger hebben. Moraal van dit verhaal Kies gewoon waar jij het beste gevoel bij hebt. Kwalitatief zijn ze allebei heel goed, maar bekijk wel of je een triple of en dubbel wilt.
Bij een triple mag je gelijk gaan zoeken naar een Ultegragroep.
Succes met je keuze.
Bij een triple mag je gelijk gaan zoeken naar een Ultegragroep.
Succes met je keuze.
Fietsen - Hardlopen.....ik kan niet kiezen!!
Burd schreef:De COMP triple staat nog in de '09 catalogus. Maar Campagnolo lijkt niet veel meer te zien in triples. Moeten we dan straks verplicht Shimano gaan rijden?
Nope, eerlijk je eigen fysieke capaciteiten op een weegschaal leggen, gewoon compact kiezen en evt zo nu en dan 5 bladboutjes los en weer vast draaien...
Enkel voor de situatie dat je lichter wilt dan 34 x 29 heb je dan nog een probleempje.
fdegrove schreef: Naar verluidt heeft Campa de productie van triple groepen compleet stopgezet....
Mijn probleem is het niet als compact-rijder, maar marketinggewijs lijkt dat mij toch een rare zet...
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Marketing gewijs is dit juiste een hele slimme zet, Compact is voor hun veel goedkoper. Ze kunnen gewoon dezelfde derailleur verkopen als bij een 'dubbel' crankstel, geen extra trapassen meer in het assortiment. Punt is alleen wel dat voor een behoorlijke groep toerfietsers een triple gewoon veruit ideaal is: voor sommige om geen cassette te hoeven wisselen, voor andere om een klein genoeg verzetje bij zich te hebben om boven te kunnen komen.
Iedereen heeft een bepaald vermogensbereik van herstelzone tot en met verzuring; of dat nu van 150 tot 300W loopt of van 250 tot 450W. Punt is dat je met 10-speed en bij Campa zeker met 11-speed voldoende hebt aan twee voorbladen om het vermogensbereik volledig af te dekken. Van beuken met wind in de rug tot aan herstellen met windje tegen.
Veel mensen die met het voorblad bergop kleiner moeten dan 38/39, gebruiken de 53/52 x 12/13 of 14 niet of nauwelijks. Dan kunnen ze net zo goed een compact nemen met een kleiner buitenblad (48T of 46T).
Veel mensen die met het voorblad bergop kleiner moeten dan 38/39, gebruiken de 53/52 x 12/13 of 14 niet of nauwelijks. Dan kunnen ze net zo goed een compact nemen met een kleiner buitenblad (48T of 46T).
Dat hoeft toch niet. In NL kan iedereen de 39 wel gebruiken, een 34 is vaak echt te klein en niet iedereen heeft zin in sleutelen.
Ik vind het erg onverstandig van Campa, de triple is onderhand behoorlijk populair. Ook marketing technisch trouwens, je kunt moeilijk winst maken op iets dat je niet verkoopt.
Ik vind het erg onverstandig van Campa, de triple is onderhand behoorlijk populair. Ook marketing technisch trouwens, je kunt moeilijk winst maken op iets dat je niet verkoopt.