Ik heb een stalen fiets van Giant van ca. 20 jaar oud en ben van plan in de komende weken/maanden een nieuwe fiets te kopen. Ik heb een paar concrete vragen. Wat zijn de voordelen van het rijden met een nieuwe moderne fiets, ik had een stevens scf2 in gedachten van ca. 1700 Euro
- hoeveel snelheidswinst kun je halen, ik rijd nu op D1 30 km/u gem over 60 minuten?
-het verschil in massa is ca. 3,5 kg, van 11,5 naar 8 kg, hoeveel winst boek je hierdoor? Tevens wil ik nog 3 kg afvallen, kun je tevens meetellen.
Dit is mijn huidige fiets:
[img=http://img529.imageshack.us/img529/7654/giant2gj2.jpg]
Wil iemand een lijst van voordelen betreffende souplesse, snelheidswinst, comfort etc. aangeven, opdat ik daadwerkelijk voor een nieuwe fiets kan gaan.
Ik fiets 5 dagen in de week, gemiddeld 90 minuten per dag, dus ik ben behoorlijk fanatiek. Ik maak tevens gebruik van het trainingsschema van Adrie van Diemen van zijn website http://www.webtrainer.nl, helpt mij prima!
Alvast bedankt voor alle info.
:p
Advies over voordelen bij koop nieuwe fiets
-
- Forum-lid
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 07 sep 2005 02:37
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5547
- Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10
Meer en gerichter trainen zal winst opleveren.
What makes the boat go faster?
Volgens mij kun je beter 2-3x in de week 3u trappen... 1.5u D1 lijkt me erg weinig voor een duurtraining en kun je lekker herstellen op je 'vrije' dagen.
Aangenomen dat alles nog soepel loopt zal de snelheidswinst bij constante snelheid op 't vlakke laag zijn. Soeplesse heeft niks met je fiets van doen. Comfortwinst zul je niet boeken, zal eerder minder worden, wel lekker dat je dan aan 't stuur kunt schakelen natuurlijk...
Aangenomen dat alles nog soepel loopt zal de snelheidswinst bij constante snelheid op 't vlakke laag zijn. Soeplesse heeft niks met je fiets van doen. Comfortwinst zul je niet boeken, zal eerder minder worden, wel lekker dat je dan aan 't stuur kunt schakelen natuurlijk...
-
- Forum-lid
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 07 sep 2005 02:37
Ik besef goed, dat de meeste winst te halen is bergop, als de kilo's minder zijn en tevens fiets ik ook vaker 2 tot 2/5 uur d1, met afwisselend krachttraining en d2 en d3 trainingen.
Snelheidswinst moet in jouw geval volgens mij niet de motivatie zijn om een nieuwe fiets te kopen. Dat gaat in de Hollandse polders niet veel uitmaken.
Maar wat dacht je van:
- Bedieningsgemak (schakelen op het stuur, meer tandwielen achter)
- Nieuwe spullen draaien soepeler, piepen niet, voelen 'strakker', etc
- Een lichtere/stijvere fiets 'voelt' heel anders, 'responsiever'. Op een kaarsrechte vlakke weg zul je wellicht nauwelijks verschil merken, maar je trekt ook wel eens op en maakt vast ook wel eens een bocht. In snelheid lastig uit te drukken, maar ik verzeker je dat je het verschil zeker zult voelen.
- Er is niks mis met af en toe eens toe zijn aan iets nieuws
- Bovenstaande maakt vaak dat je motivatie om te trainen enorm omhoog gaat. Dus meer fietsen. En dat heeft zeker effect op je snelheid uiteindelijk!
Maar wat dacht je van:
- Bedieningsgemak (schakelen op het stuur, meer tandwielen achter)
- Nieuwe spullen draaien soepeler, piepen niet, voelen 'strakker', etc
- Een lichtere/stijvere fiets 'voelt' heel anders, 'responsiever'. Op een kaarsrechte vlakke weg zul je wellicht nauwelijks verschil merken, maar je trekt ook wel eens op en maakt vast ook wel eens een bocht. In snelheid lastig uit te drukken, maar ik verzeker je dat je het verschil zeker zult voelen.
- Er is niks mis met af en toe eens toe zijn aan iets nieuws
- Bovenstaande maakt vaak dat je motivatie om te trainen enorm omhoog gaat. Dus meer fietsen. En dat heeft zeker effect op je snelheid uiteindelijk!
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Dingen die verschil maken zitten dus niet in souplesse.
Ook comfort niet echt, al kan ik me voorstellen dat nieuwe moderne shifters wat ergonomischer zitten. Ook lijkt me een ander zadel wel prettig, dit ziet eruit als een wel heel zacht zadel. Ik kan me voorstellen dat je er aardig in weg zakt waardoor je zachte delen wel veel onder druk gezet worden. Maar als je een uurtje per dag fietst telt dat ook niet zo erg op lijkt me. Dit ga je meer na 2 of 3 uur in het zadel merken.
En snelheidswinst gaat ook niet hard oplopen. Met lichtere wieltjes kun je wat sneller aanzetten uit de bochten, wat gewoon lekker voelt. Berop gaat het wel wat aantellen, maar dit moet je denk ik ook weer niet overdrijven. Als je jezelf zou klonen, en de een gaat op de nieuwe en de ander op de oude fiets, zal je op een klim van 5 km misschien 100 meter voorliggen. Als het dat al is.
Je hebt natuurlijk wel meer versnellingen, waardoor je meer in dezelfde cadans kunt blijven fietsen. Nadeel is dat je cassette meer verslijt, omdat de tandjes smaller zijn. Dus elk jaar een nieuwe cassette, terwijl je nu misschien 2 jaar of langer ermee doet.
Ook comfort niet echt, al kan ik me voorstellen dat nieuwe moderne shifters wat ergonomischer zitten. Ook lijkt me een ander zadel wel prettig, dit ziet eruit als een wel heel zacht zadel. Ik kan me voorstellen dat je er aardig in weg zakt waardoor je zachte delen wel veel onder druk gezet worden. Maar als je een uurtje per dag fietst telt dat ook niet zo erg op lijkt me. Dit ga je meer na 2 of 3 uur in het zadel merken.
En snelheidswinst gaat ook niet hard oplopen. Met lichtere wieltjes kun je wat sneller aanzetten uit de bochten, wat gewoon lekker voelt. Berop gaat het wel wat aantellen, maar dit moet je denk ik ook weer niet overdrijven. Als je jezelf zou klonen, en de een gaat op de nieuwe en de ander op de oude fiets, zal je op een klim van 5 km misschien 100 meter voorliggen. Als het dat al is.
Je hebt natuurlijk wel meer versnellingen, waardoor je meer in dezelfde cadans kunt blijven fietsen. Nadeel is dat je cassette meer verslijt, omdat de tandjes smaller zijn. Dus elk jaar een nieuwe cassette, terwijl je nu misschien 2 jaar of langer ermee doet.
Qua snelheid, souplesse zul je inderdaad alleen met trainen het verschil merken, maar dat moet je al gemerkt hebben als je de training van Adrie volgt.
Wellicht haal je door een andere/betere geometrie van de fiets een iets hogere snelheid, maar dat zal verwaarloosbaar zijn.
Dus een nieuwe fiets zal wellicht enkel wat meer comfort geven.
Wellicht haal je door een andere/betere geometrie van de fiets een iets hogere snelheid, maar dat zal verwaarloosbaar zijn.
Dus een nieuwe fiets zal wellicht enkel wat meer comfort geven.
My head says it�s time to push it, My heart is going to tell me when