Ik wil mij graag een fitness-fiets aanschaffen, en heb na uitgebreide studie de keuze verfijnd tot:
1.Koga Miyata roadchamp.
-Volledige tiagra groep
- Shimano 500 wielen
2.Scott speedster S30 FB
- Shiimano 105 derailleurs, met truvativ triple, en scott remmen
- Alex velgen
3. Trek 7.6 FX
- Shimano tiagra, tektro remmen
- Bontrager SSL wielen
Ik wil de fiets gebruiken om 2-3 keer per maand een toertje van tussen de 40 en de 100 km te gaan rijden. Niet echt veel dus, maar wel in alle weersomstandigheden, en af en toe ook in de bergen. Ik ga nogal slecht om met onderhoud van mijn fiets (shame on me!).
Vraagjes:
Heb ik er voor dit gebruik enig voordeel bij om een shimano 105 te kiezen? Mijn referentie is de deore LX van mijn mountain bike. Als een tiagra even vlot en betrouwbaar schakelt in alle omstandigheden (bergop, regen, etc… ), is dat voor mij goed genoeg.
Iemand ervaring met die Alex velgen?
Iemand ervaring met deze fietsen?
Alle zijn alu frame met carbon voorvork. Aan de overige componenten (zadelpen etc… ) hecht ik niet zoveel belang. Slecht zullen ze niet zijn, en als ze mij op termijn toch niet zouden bevallen, kost het achteraf niet zo gek veel om ze te veranderen.
De scott is de enige met een 105 groep, maar ik heb mijn twijfels bij de velgen. Over dat merk vind ik maar heel weinig info.
PS: enkele andere grote merken (o.a. Gazelle, Merida, Bianchi) zijn afgevallen omdat hun grootste kaders te klein zijn: max. 57 of 58. Ik heb een maat 60 nodig.
Fitness fiets kiezen
-
- Forum-lid
Wat is je beschikbare budget?
http://www.alexrims.com/
Voor op de weg ben ik niet zo bekend met de Alex velgen, voor de ATB wel. Heb nu een jaar of 4 Alex velgen in mijn ATB zitten en ben hier dik tevreden over. Ondanks hevig misbruik zelden tot nooit een slag in mijn wielen gehad.
Voor op de weg ben ik niet zo bekend met de Alex velgen, voor de ATB wel. Heb nu een jaar of 4 Alex velgen in mijn ATB zitten en ben hier dik tevreden over. Ondanks hevig misbruik zelden tot nooit een slag in mijn wielen gehad.
Dat is geen geel! Dit is geel!
Budget is ongeveer 1000-1200€, maar dan wel voor een volledige fiets, i.e. met pedalen en drinkbushouder, en rijklaar geleverd. De Koga staat in de catalogus voor 1199, mar ik kan hem krijgen aan 1080,- de trek 7.6 heeft een katalogusprijs van 999,- en de scott 1199,-
De grote meerderheid van de overige fitnessfietsen valt daarbinnen. enkel de trek 7.7 FX en nog enkele andere vallen uit de boot.
Indien ik toch per se een 105 zou willen, heb ik ook al gedacht om die koga te upgraden, eventueel tot een mix van 105 en tiagra.
Iemand een idee hoevel een minimale upgrade van tiagra naar mix kost? Heeft zoiets zin? En hoeveel kost een volledige upgrade naar 105?
De grote meerderheid van de overige fitnessfietsen valt daarbinnen. enkel de trek 7.7 FX en nog enkele andere vallen uit de boot.
Indien ik toch per se een 105 zou willen, heb ik ook al gedacht om die koga te upgraden, eventueel tot een mix van 105 en tiagra.
Iemand een idee hoevel een minimale upgrade van tiagra naar mix kost? Heeft zoiets zin? En hoeveel kost een volledige upgrade naar 105?
Bedankt. Ik heb mijn sinds mijn eerste post nog bedacht, en toch een racefiets gekocht. Het is een Jan Janssen eclypse geworden, met een 105 10x3 groep. Heb nog getwijfeld over tiagra, die inderdaad veel verbeterd zou zijn, maar hier en daar vond ik toch nog wat (lichte) kritiek op de shifters. Daarom toch maar 105.