Compact dura-ace 10 speed 2009
-
- Forum-lid
Hallo
ik overweeg de aankoop van de nieuwe dura-ace 10 sp 2009.
Ik vraag me af welke Compact mogelijk is.
Zou de voorderailleur een compact van 52/34 of 51/34 aankunnen?
(dus meer dan 16 kroontjes verschil tussen grote en kleine plaat)
(standaard wordt immers een 50/34 voorzien) .
Heeft iemand al ervaring terzake in de andere 10 sp groepen van Shimano?
ik overweeg de aankoop van de nieuwe dura-ace 10 sp 2009.
Ik vraag me af welke Compact mogelijk is.
Zou de voorderailleur een compact van 52/34 of 51/34 aankunnen?
(dus meer dan 16 kroontjes verschil tussen grote en kleine plaat)
(standaard wordt immers een 50/34 voorzien) .
Heeft iemand al ervaring terzake in de andere 10 sp groepen van Shimano?
Van Looy Theo
B-2580 Putte
B-2580 Putte
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Als je maar voorzichtig schakelt wil dat wel, maar het fiets voor geen meter omdat het gat tussen de 2 bladen veel te groot is. Bij bepaalde snelheden blijf je heen en weer schakelen tussen het grote en kleine blad. Daarnaast zal Shimano geen 51 en 52 leveren voor compact, de vraag is dan hoe mooi is dat crankstel nog met een blad van een ander merk?
Volgens mij moet je dat niet willen, een verschil van meer dan 16 tandjes. Het is dan alsof je de derde versnelling in je auto mist. Het kan wel, maar handig is anders. Het aandrijfsysteem wat biedt wat jij wilt, wordt helaas (nog?) niet geleverd voor Dura Ace 2009 (ik zal het T woord niet uitspreken...).
-
- Forum-lid
Met een 11 achter is dat toch niet nodig?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Heb je dat zelf gezien of is dat wat de commentatoren aan 't roepen waren? 11-28 lijkt me sterk, Campa maakt namelijk niet eens een 28, daarnaast kunnen de heren ook wel zonder de 11 (in de bus rijden ze regelmatig met 12-25).
Maar goed 34-53 kan idd prima, de vraag is alleen of je het moet willen ivm het heen en weer blijven schakelen bij een bepaalde snelheid.
Maar goed 34-53 kan idd prima, de vraag is alleen of je het moet willen ivm het heen en weer blijven schakelen bij een bepaalde snelheid.
1) De nieuwe Dura Ace 2009 crank is van alu, niet van carbon. De compact versie zal er hetzelfde uitzien, ook in alu dus
2) Shimano heeft in het verleden nooit grotere binnenbladen gemaakt. De kans dat ze dat nu wel gaan doen is erg klein. Je bent dus aangewezen op TA e.d.
2) Shimano heeft in het verleden nooit grotere binnenbladen gemaakt. De kans dat ze dat nu wel gaan doen is erg klein. Je bent dus aangewezen op TA e.d.
havana schreef:1) De nieuwe Dura Ace 2009 crank is van alu, niet van carbon. De compact versie zal er hetzelfde uitzien, ook in alu dus
1) Weet ik wel, maar er kwam toch ook een variant in carbon? Enkel 53(52)/39 wellicht dan.
2) Ik weet dat ze dat vroeger nooit hebben gemaakt, maar ze zijn ook nogal laat met dat compact systeem begonnen. Ik rijd al een paar jaar met een compact (FSA) maar die 34 (soms 36) gebruik ik alleen in de bergen. Voor op het vlakke steek ik terug een 39. Shimano lijkt daar niet op in te spelen. Is de productie dan te duur in vergelijking met de opbrengst? Over TA ben ik anders wel tevreden dus geen probleem.