Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

geen velglint

trimmer
Forum-lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 28 jul 2009 19:24

trimmer 22 mei 2011 15:02

3 weken geleden een nieuwe Koga Myata roadracer gekocht. Op mijn verzoek zijn de orginele banden eraf gehaald en zijn er Continantal grandprix 4000S vouwbanden opgelegd. Gisteren hebben we Route des Sommets Lienne et Ambleve gereden. Na een lange afdaling kwamen we in een dorpje waar we aanlegden voor koffie. We zaten net 2 minuten toen mijn voorband in 1 seconde leegliep. Aan de buitenband was niets te zien. Nieuwe binenband erin en opgepompt en die klapte ook nog voordat het wiel weer in het frame zat. De hele buitenband er toen afgehaald en toen bleek er geen velglint maar rood plakband om de velg te zitten. We hebben toen dat plakband wat verplaatst en een nieuwe binnenband erin. Met heel weinig lucht erin heb ik verder gereden. Was dat tijdens de addaling gebeurd had ik met 70km/u op mijn plaat gelegen. Volgens mijn fietsmaten was het een wonder dat die band niet eerder de geest had gegeven. Bijgaand een foto. Het rode is lint is het voorwiel waar de binnenband van klapte. Het achterwiel zat wel velglint om. Is dit normaal bij Koga Myata of vergeten werk bij de fabrikant /, zie foto

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7929
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 22 mei 2011 15:15

Hoe je het ook benoemt, het is een velglint, maar van abominabele kwaliteit, onverantwoord dus. Yellow tape van Notubes is ook plakband en velglint. De dealer is aansprakelijk. Je hebt inderdaad veel geluk gehad.
Geen ervaring met Koga.

spiritwetteren
Forum-lid
Berichten: 628
Lid geworden op: 28 dec 2008 20:56

spiritwetteren 22 mei 2011 15:17

@trimmer

Ik heb de Shamals Campa zonder velglint. Ik heb daar nog geen problemen mee gehad. De verkoper heeft echter wel aangeraden om bij lange afdalingen en het gebruik van latex biba's er een plakband in te leggen om oververhitting van de biba's te voorkomen.
Kan ook zijn dat er ergens een braampje aanstaat. Ik zou zeggen eens controleren.
We zijn er om elkander te helpen, nietwaar?

utflecht
Forum-lid
Berichten: 243
Lid geworden op: 04 jan 2005 21:44

utflecht 22 mei 2011 15:47

is gewoon velgtape ipv lint....lijkt me niks mis mee. zit er wel een beetje slordig op, zo te zien.
heb je wel 's gekeken op welke plek die 2 binnenbandjes precies lek zijn gegaan?

trimmer
Forum-lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 28 jul 2009 19:24

trimmer 22 mei 2011 15:53

bi ban op dezelfde plaats kapot. Dat gele tape voelt ook heel anders aan als dat rode. Ga morgen eens kijken voor rim strip velglint hier bij de plaatelijke fm

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1640
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 22 mei 2011 16:11

Blijft wel bijzonder dat Koga z'n wielsets levert met twee verschillende linten, of zou er bij de bandenwissel iets misgegaan zijn.

Shamal wielen hebben geen lint nodig omdat er een bovenbrug wordt gebruikt waar geen spaakgaten in zitten. Het plaatsen van velglint om oververhitting te voorkomen lijkt mij tamelijk zinloos, het velgbed is niet het deel van de velg dat erg heet zal worden. Daarbij komt dat het omleggen van een buitenband moeizamer zal gaan.
Afbeelding

woonwerk
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 06 nov 2009 21:54

woonwerk 22 mei 2011 20:29

Dat gele velglint herken ik van mijn Koga wielen, dat rode is volgens mij niet origineel.

don_fanucci
Forum-lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 10 apr 2011 16:50

don_fanucci 22 mei 2011 20:50

Zie aan die foto nog niet direct een aanleiding waarom de band lek zou gaan. Het velglint zit gewoon over de delen die scherp zouden kunnen zijn, ook al is het iets slordig.

Weet je zeker dat er geen doorn of steentje oid door de band heen was gegaan? Die GP4000's zijn nl. best broos; gaat zo iets doorheen. Als je er dan weer een nieuwe binnenband in legt gaat die ook lek op dezelfde plek ;)

trimmer
Forum-lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 28 jul 2009 19:24

trimmer 22 mei 2011 21:37

dat rode plakband hebben we er ter plekke afgehaald en verschoven. plaatselijk was het volledig door. Nee er zat 100% geen doorntje of steentje in de band. En dat die GP4000 broos is kan ik niet onderschrijven. Vorig jaar met de grandprix 8500 km gefietst zonder één lekke band. Ik heb in die 8500 km 1x de achterband vervangen voor de zekerheid maar volgens de indicator op de band was het eigenlijk nog niet nodig. . Ik vind het super banden , vanwege die goede ervaring heb ik ze er ook op laten leggen ipv de orginele banden.
Ik vind het wel vreemd dat Koga een nieuwe fiets op een dergelijke wijze leverd.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 22 mei 2011 22:01

SpiritWetteren schreef:De verkoper heeft echter wel aangeraden om bij lange afdalingen en het gebruik van latex biba's er een plakband in te leggen om oververhitting van de biba's te voorkomen.


De verkoper doet er in het vervolg goed aan om een draad velg 1e even te bekijken en dan allicht nog wat tijd te nemen om na te denken voor zulke domme uitspraken te doen.

Het remvlak wordt het heetst en de binnenband zit direct tegen het remvlak aan. Oververhitting voorkomen met een stuk lint gaat dus echt niet werken, want dat is niet het heetste punt van de velg.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

spiritwetteren
Forum-lid
Berichten: 628
Lid geworden op: 28 dec 2008 20:56

spiritwetteren 22 mei 2011 22:26

Amclassic-fan schreef:
SpiritWetteren schreef:De verkoper heeft echter wel aangeraden om bij lange afdalingen en het gebruik van latex biba's er een plakband in te leggen om oververhitting van de biba's te voorkomen.


De verkoper doet er in het vervolg goed aan om een draad velg 1e even te bekijken en dan allicht nog wat tijd te nemen om na te denken voor zulke domme uitspraken te doen.

Het remvlak wordt het heetst en de binnenband zit direct tegen het remvlak aan. Oververhitting voorkomen met een stuk lint gaat dus echt niet werken, want dat is niet het heetste punt van de velg.


Doet het geen goed, het doet toch geen kwaad ook.
We zijn er om elkander te helpen, nietwaar?

sospiro
Forum-lid
Berichten: 175
Lid geworden op: 25 mar 2005 22:27

sospiro 22 mei 2011 22:54

SpiritWetteren schreef: Doet het geen goed, het doet toch geen kwaad ook.


Het doet wel kwaad, want je maakt het monteren van de buitenband onnodig lastig.

Plaats reactie