Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Fietsbril met leesdeel

lior63
Forum-lid
Berichten: 2065
Lid geworden op: 01 jan 2008 18:01

lior63 12 sep 2008 11:00

Sluit schreef:
lior63 schreef:
Sluit schreef:@Lior63: is bovenstaande bril geschikt voor alle soorten van dioptrie-afwijking? Vaak zie je namelijk dat sportbrillen tot + en - 4 aankunnen. Heb hier namelijk zelf wel interesse in, maar zit met -6 en een cylinderafwijking op mijn neus.


Ik heb -5,5 en -6 met cylinders.

Je kunt via de webshop van de toko vragen stellen, ik kreeg vlot antwoord.
Betalen deed ik via paypal, maar ik geloof dat ze ook overschrijving accepteren als je geen paypal heb; alleen duurt dat wat langer.
Ik heb alleen glazen voor veraf er in laten zetten.


thanks, ik heb geen multifocaal gebeuren nodig, alleen voor veraf met -6 en met cylindercorrectie. Als jij er goed mee kan zien, dan durf ik het wel aan om er ook een kek brilletje te bestellen. Wat was je kwijt aan de glazen? Want ik neem aan dat je die gewoon bij de opticien hebt laten plaatsen?


Ik heb nogal lang ge-experimenteerd.
Het probleem met de inzetbrilletjes is dat (voor mij) het inzetstukje te dicht op mijn wimpers komt en dat is vreselijk iritant.
Deze bril lost dat op doordat het frame de optische bril is en het gekleurde deel er voor zit. Kan ook opgeklapt worden wat in de regen en ook bij het klimmen erg prettig is, geeft wat meer ventilatie.

Je hoort het, ik ben na een jaar erg tevreden.

Kosten: 45 euro voor de bril met twee kleuren voorzet (geel en bruin), en officieel 60 euro voor de optische glazen. de optische glazen heb ik inderdaad bij de opti gedaan. Ik had toch een nieuwe bril nodig en heb met Pearl (RECLAME!!!!) een deal gemaakt dat dit de gratis tweede bril was, dus het geheel heeft mij 45 euro gekost.

trudie
Forum-lid
Berichten: 1473
Lid geworden op: 07 aug 2004 14:35

trudie 12 sep 2008 18:29

@lior63: ik vraag me af hoe zwaar de bril wordt, vooral met -6 glazen.

hansdevos
Forum-lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 04 nov 2006 11:04

hansdevos 12 sep 2008 20:04

ik heb een rudy project met multifocale glazen erachter
sterkte -6,5/-7.5
al jaren veel plezier van die bril en niets te zwaar

lior63
Forum-lid
Berichten: 2065
Lid geworden op: 01 jan 2008 18:01

lior63 18 sep 2008 13:00

Trudie schreef:@lior63: ik vraag me af hoe zwaar de bril wordt, vooral met -6 glazen.


Sorry, duurde even
Mijn gewone bril met multifocaal komt op 24 graam. Mijn fietsbril met alleen voor veraf met de overzet komt op 42 gram,

Een beetje piercing weegt al meer.

martijn_a
Forum-lid
Berichten: 222
Lid geworden op: 20 jul 2006 14:00
Locatie: Reeuwijk
Contact

martijn_a 23 sep 2008 10:18

Tegenwoordig is het mogelijk om bijvoorbeeld een Rudy Project Rydon met glazen op sterkte te leveren. Dus geen clipje meer, maar een bril op sterkte. Ik heb gister de onderhandelingen met onze leverancier afgerond. Met een 2 weken krijg ik ons eerste model binnen. Ik zal dan gelijk even foto's posten.
Sportbrilspecialist. Wij leveren de beste sportbrillen op sterkte.

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 23 sep 2008 11:14

"Het is natuurlijk onzin dat een bril met leesgedeelte geen verbetering is door de grote snelheid van het fietsen. Wat moeten al die mensen in achter het stuur van een auto dan? En als het ervoor zorgt dat je je GPS of fietscomputer of wat dan ook kan aflezen tijdens het fietsen is dat natuurlijk top. Je kijkt gewoon over het leesgedeelte heen als je recht vooruit kijkt [als je glazen een beetje goed gemaakt zijn tenminste]. Beetje raar verhaal van die opticien volgens mij."

Ben ik het absoluut niet mee eens. Doordat je een bril draagt beperkt je je zichtvlak al behoorlijk en door het inzetten van het leesgedeelte wordt bijvoorbeeld aardig lastig om bijvoorbeeld je verzet te bepalen door even snel naar beneden te kijken.
Misschien dat het voor niet al te snelle toerfietsers en mensen die nooit in een groep rijden handig kan zijn voor race waarin je alle info. snel moet kunnen interpreteren is varifocus gewoon niet handig (en soms zelfs link bij het rijden in groepen). Persoonlijk zou ik niet graag met hoge snelheid naar een rijder met varifocus rijden (omdat hij simpelwegen niet tegelijk en vooruit kan kijken en de afstand tot mijn stuur in kan schatten)
Een automobilist heeft maar een half blikveld en moet incicenteel nog eens op een dashboard kijken voor snelheid etc (en tijdes het fietsen hoor je gewoon neit een kaart te lezen of een gps te interpreteren.... je fiets stopzetten en even een leesbril opzetten lijkt mij een stuk veiliger).

Ben zelf brildragend en heb brillen van Oakley (m frame met geslepen glazen) en Adidas maar zelfs met de beste bril op sterkte zie ik maar ca. 85% t.o.v. de tijd dat is geen bril op sterkte nodig had. Ik kies ervoor om mijn blikveld (al dan niet nodig) niet nog verder in te perken.

martijn_a
Forum-lid
Berichten: 222
Lid geworden op: 20 jul 2006 14:00
Locatie: Reeuwijk
Contact

martijn_a 23 sep 2008 13:33

Ik ben het best wel eens met dat er wel kanttekeningen geplaatst dienen te worden bij het gebruik van multifocaal( bekend onder o.a. varifocus of varilux) bij wielrennen en andere sporten waarbij er veel voorover gebogen posities gebruikt worden. Dit heeft te maken met het feit dat multifocaal gemaakt is om gebruikt te worden binnen een bepaald standbereik. Bij wielrennen wordt er onder een scherpe hoek door het glas heen gekeken. Dit geeft een groter vertekenend effect( prismatische werking). Een bijkomend probleem is, dat zelfs met de modernste slijptechnieken niet de vertekende delen die inevident zijn aan het moeten slijpen van overlopende sterkten. deze delen worden heftiger zichtbaar bij het kijken onder een scherpe hoek door het glas. Voor recreatieve rijders is er niet echt iets aan de hand, maar in wedstrijd verband worden er hele andere eisen gesteld aan het zicht.
Sharkman 1 schreef:"Het is natuurlijk onzin dat een bril met leesgedeelte geen verbetering is door de grote snelheid van het fietsen. Wat moeten al die mensen in achter het stuur van een auto dan? En als het ervoor zorgt dat je je GPS of fietscomputer of wat dan ook kan aflezen tijdens het fietsen is dat natuurlijk top. Je kijkt gewoon over het leesgedeelte heen als je recht vooruit kijkt [als je glazen een beetje goed gemaakt zijn tenminste]. Beetje raar verhaal van die opticien volgens mij."

Ben ik het absoluut niet mee eens. Doordat je een bril draagt beperkt je je zichtvlak al behoorlijk en door het inzetten van het leesgedeelte wordt bijvoorbeeld aardig lastig om bijvoorbeeld je verzet te bepalen door even snel naar beneden te kijken.
Misschien dat het voor niet al te snelle toerfietsers en mensen die nooit in een groep rijden handig kan zijn voor race waarin je alle info. snel moet kunnen interpreteren is varifocus gewoon niet handig (en soms zelfs link bij het rijden in groepen). Persoonlijk zou ik niet graag met hoge snelheid naar een rijder met varifocus rijden (omdat hij simpelwegen niet tegelijk en vooruit kan kijken en de afstand tot mijn stuur in kan schatten)
Een automobilist heeft maar een half blikveld en moet incicenteel nog eens op een dashboard kijken voor snelheid etc (en tijdes het fietsen hoor je gewoon neit een kaart te lezen of een gps te interpreteren.... je fiets stopzetten en even een leesbril opzetten lijkt mij een stuk veiliger).

Ben zelf brildragend en heb brillen van Oakley (m frame met geslepen glazen) en Adidas maar zelfs met de beste bril op sterkte zie ik maar ca. 85% t.o.v. de tijd dat is geen bril op sterkte nodig had. Ik kies ervoor om mijn blikveld (al dan niet nodig) niet nog verder in te perken.
Sportbrilspecialist. Wij leveren de beste sportbrillen op sterkte.

ltrek
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 mei 2010 22:37

ltrek 11 mei 2010 23:27

Ik had ook grote problemen met het lezen van mijn Garmin GPS op de racefiets.
Sinds twee jaar gebruik ik met veel plezier OPTX 20/20 STICK-ON READING LENZEN.
Dit is een geweldige en goedkope oplossing. Veel fietsvrienden gebruiken ze ook.
Ze zijn te koop op internet zie bijv. op m@rktplaats.
Ldh

Plaats reactie