Binnenkort staat er een cyclocross wedstrijd op het programma. Ik heb al een aantal sites afgestruind en de nodige info over cyclocross. De wedstrijd zal 40minuten + 5 ronden zijn, en het deelnemersveld zo'n 20. Ik zal de enige nederlander zijn, dus er staat wat op het spel hahaha. Mijn doel is boven de helft te finnishen. Ik heb gelezen dat de start erg belangrijk is, maar met zo'n klein deelnemersveld maakt die start toch niet zoveel uit?
Ik heb al het óp en àf springen geoefend ('t hupje is er bijna uit ) en ik was van plan rustig te beginnen en dan beetje bij beetje te versnellen als dat kan..... Het lijkt mij als beginneling zijnde dat je meer tijd kunt verliezen bij de obstakels dan je kunt winnen met het volle bak rijden......
Zijn er nog echte "do's and don'ts"?
do's; parkoer verkennen, opwarmen, doortrappen in de bochten, doortrappen, goede lijnen proberen te zoeken, bandenspanning afstemmen op de ondergrond, constant goede versnelling zoeken.
don'ts?; pedalen niet te vast,
eerste cyclocross wedstrijd
Die start blijft belangrijk! Je start in rijen, en als jij bij de start bijvoorbeeld vijf meter pakt, ga je zo een man of vijf voorbij. Later in de wedstrijd moet je véél meer moeite doen om iemand in te halen, omdat het parcours smaller is, en iedereen verder uit elkaar rijdt. Zorg dus dat je het goede verzet erop hebt liggen voor de start, en dat je zo hard mogelijk wegrijdt.
KTM Toryn 2011 teamfiets // Trek 1400
Weys KTM Racing Team
Weys KTM Racing Team
De raad van PIM is een waarheid als een koe. Als je echter niet specifiek getraind hebt op zo'n vliegende start, kan je daar als beginneling snel de weerbots van krijgen en de bij de start gewonnen plaatsen dubbel en dik terug verliezen. Anderzijds is té rustig starten uit den boze. Als je al dadelijk aan het staartje bengelt, is de kans groot dat je snel uit de wedstrijd verdwijnt.
Ok, dus nog ff wat trainen op de start, zo dat niet gelijk na de eerste bocht de benen volzitten Wat ik vorig jaar gezien heb staat iedereen naast elkaar achter de streep op 't asfalt en rijd je naar de eerste bocht (180 graden) waarna je gelijk van je fiets moet door een greppel over een heuvel.
Het is hier in Tampere (Finland) 21.09 en het is een lokale fiets groep die 't organiseert. Naam van de wedstrijd is: MJ - huoltotoimi Cyclo Cross. 't Is vrij klein 30-40 deelnemers misschien, vorig jaar waren er twee klasses, recreanten en wedstrijdrijders. Het leek me leuk om mee te doen, om eens te proberen. Er is amper publiek dus da kan best
Zijn er trouwens nog regels betreffende het inhalen, als iemand op 'n ronde wordt gereden?. Moet je er aan een bepaalde kant voorbij zoals bij schaatsen op de baan?
Kun je stellen dat je op de fiets altijd efficienter voortbeweegd dan lopend en dus altijd moet proberen zo lang mogelijk of de fiets te zitten? Ik kan me voorstellen dat je door zou kunnen lopen tot een bocht of volgend opstakel i.p.v. te fietsen, maar is dat slim? Of is zoiets persoonsgebonden?
Kun je stellen dat je op de fiets altijd efficienter voortbeweegd dan lopend en dus altijd moet proberen zo lang mogelijk of de fiets te zitten? Ik kan me voorstellen dat je door zou kunnen lopen tot een bocht of volgend opstakel i.p.v. te fietsen, maar is dat slim? Of is zoiets persoonsgebonden?
noname schreef:Zijn er trouwens nog regels betreffende het inhalen, als iemand op 'n ronde wordt gereden?. Moet je er aan een bepaalde kant voorbij zoals bij schaatsen op de baan?
Kun je stellen dat je op de fiets altijd efficienter voortbeweegd dan lopend en dus altijd moet proberen zo lang mogelijk of de fiets te zitten? Ik kan me voorstellen dat je door zou kunnen lopen tot een bocht of volgend opstakel i.p.v. te fietsen, maar is dat slim? Of is zoiets persoonsgebonden?
Het is gebruikelijk dat wanneer je gelapped wordt, aan de kant gaat zodat hij je makkelijk kan passeren en geen last van jou heeft.
Wat betreft lopen/fietsen, doe wat het beste voor jou is.. Vaak is fietsen sneller/ efficienter omdat lopen meer kracht/conditie kost omdat lopen vermoeider is dan fietsen. Daarnaast verspeel je meer tijd met af en opstappen. Elk parcours is anders en daarom is het lastig te bepalen.
Gewoon goed het parcours verkennen, en je komt er snel genoeg achter.
Succes!
Anti-Spacers!
In de competitie waar ik rijd is het gebruikelijk dat achterop komend verkeer dat iemand op een ronde gaat zetten duidelijk maakt dat zij er aan komen door te roepen.
Degene die gedubbeld gaat worden maakt ruimte om de anderen ongehinderd door te laten ook al moet hij daarvoor stoppen.
Veel renners roepen even terug dat ze gehoord hebben dat er iemand aankomt en roepen vaak al aan welke kant ze best gepasseerd kunnen worden.
Degene die gedubbeld gaat worden maakt ruimte om de anderen ongehinderd door te laten ook al moet hij daarvoor stoppen.
Veel renners roepen even terug dat ze gehoord hebben dat er iemand aankomt en roepen vaak al aan welke kant ze best gepasseerd kunnen worden.
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.
pjotr schreef:noname schreef:Zijn er trouwens nog regels betreffende het inhalen, als iemand op 'n ronde wordt gereden?. Moet je er aan een bepaalde kant voorbij zoals bij schaatsen op de baan?
Kun je stellen dat je op de fiets altijd efficienter voortbeweegd dan lopend en dus altijd moet proberen zo lang mogelijk of de fiets te zitten? Ik kan me voorstellen dat je door zou kunnen lopen tot een bocht of volgend opstakel i.p.v. te fietsen, maar is dat slim? Of is zoiets persoonsgebonden?
Het is gebruikelijk dat wanneer je gelapped wordt, aan de kant gaat zodat hij je makkelijk kan passeren en geen last van jou heeft.
Wat betreft lopen/fietsen, doe wat het beste voor jou is.. Vaak is fietsen sneller/ efficienter omdat lopen meer kracht/conditie kost omdat lopen vermoeider is dan fietsen. Daarnaast verspeel je meer tijd met af en opstappen. Elk parcours is anders en daarom is het lastig te bepalen.
Gewoon goed het parcours verkennen, en je komt er snel genoeg achter.
Succes!
Onderschat vooral de klimmetjes niet! Waar je met inrijden/verkennen nog makkelijk boven komt, kan het in de wedstrijd zijn losgereden, of erger nog een opstopping zijn. Als je dit weet, zorg dat je afstapt als je nog genoeg snelheid hebt! kun je als je mazzel hebt in een ruk doorrennen, en hou je snelheid om weer op je fiets te springen.
KTM Toryn 2011 teamfiets // Trek 1400
Weys KTM Racing Team
Weys KTM Racing Team
helaas helaas, ik heb jullie advies nog niet in praktijk kunnen brengen, de wedstrijd was afgelast vanwege te weinig deelname... Gelukkig is er over twee weken nog een. Ik heb al gehoord dat er een gigantische heuvel in het parcour komt. Elkaar een beetje afmatten, daar houden ze hier wel van