Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Ketting schoonmaken

bartacus
Forum-lid

bartacus 28 aug 2008 01:55

Hallo,

Het schoonmaken van mijn ketting en tandwielen is niet mijn meest favoriete werkje en ik weet ook niet of mijn manier goed is of kwaad kan. Dit is wat ik doe (bij ketting van ATB en racefiets):

- loshaken met quick-link
- nachtje in een glazen pot met deksel in de koudontvetter
- schoonspoelen met warm water onder de kraan om de ontvetter er uit te krijgen
- scheut Dreft afwasmiddel erbij en nog een keer onder warm water afspoelen
- water er "afslaan" en droog maken met een oude handdoek
- inspuiten met WD40 en een nacht laten hangen
- terugzetten op de fiets
- 10 druppels olie op de bovenkant en 10 druppels olie op de onderkant

Ik gebruik verschillende soorten olie door elkaar omdat ik nog niet erg grote verschillen heb kunnen ontdekken tussen de verschillender merken en types olie.

Hoe maken jullie de ketting weer schoon en welke tips of opmerkingen zijn er nog te geven over mijn manier of andere methodes...?

foosho
Forum-lid

foosho 28 aug 2008 02:17

- WD40 is volgens mij helemaal niet goed, dat is kruipolie en geen kettingsmeer
- Een hele nacht in zo'n ontvetter kan ik me ook niet voorstellen dat dat goed is, dan zit er geen greintje vet meer in de ketting, mag je hem wel weer in een oliebad leggen daarna...

Maar goed, ik ben geen expert in smeermiddeltjes..

thomas1974
Forum-lid

thomas1974 28 aug 2008 09:35

Hier zijn al 10.000 topics over. Even zoeken kan geen kwaad.

sprintbom
Forum-lid

sprintbom 28 aug 2008 09:38

Ik kuis mijn ketting als volgt. Je neemt een doek, je doet er wat petrol of diesel op. Je wrijft uw ketting proper. Nadien gewoon wat kettingolie (kan je kopen in de fietshandel) erop en klaar is ketting.

Btw ik doe mijn ketting maar één keer van mijn fiets, en dat is bij aankoop van een nieuwe.

jona91
Forum-lid

jona91 28 aug 2008 12:50

ik neem mijn ketting met missing link eraf, neem ze in mn hand en met mn andere vuist met doek vrijf ik er gwn zo'n honderd keer over(duurt+- 2 minuten)
daarna is die ketting als nieuw...

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 28 aug 2008 12:59

Grondige beurt:

Ketting los met quicklink, uurtje in een 1liter ijsbak met lampenolie (of diesel) leggen, schoonmaken door een oude doek, monteren, smeren

Snelle beurt:

Gemonteerde ketting veelvuldig door een doek met een scheut lampenolie trekken en daarna weer smeren.

Een blinkende ketting is wel leuk, maar ik besteed mijn kostbare vrije tijd liever aan trainen.

tiest
Forum-lid HC

tiest 28 aug 2008 22:19

De methode van de TS is nogal omslachtig en vooral onnodig. Vooral het wd40 stukje is compleet nutteloos.

Je neemt een doek wat geduld en een beetje wasbenzine. Eerst maak je de "buitenkant" schoon door er veelvuldig een doek langs te halen (Niet aaien maar boenen!) en vervolgens ff de ketting flossen. Hoe? je neemt een kleine inbussleutel (2) oid. Doek eromheen en even door elke schakel heen prikken. 5 minuten werk en alles blinkt als een nieuwe.

trudie
Forum-lid

trudie 28 aug 2008 23:43

TiesT schreef:je neemt een kleine inbussleutel (2) oid. Doek eromheen en even door elke schakel heen prikken. 5 minuten werk en alles blinkt als een nieuwe.

Een wattenstaafje werkt nog beter. Niet zuinig zijn maar als ie vuil is een nieuwe pakken
;)

berrre
Forum-lid

berrre 29 aug 2008 14:32

Ketting van fiets halen.
In PET-fles met flinke scheut petroleum.
Flink schudden.
Afgieten.
Opnieuw petroleum erbij en flink schudden.
Weer afgieten.
Ketting uit PET-fles vissen en goed droog wrijven met lap katoen.
Weer op fiets leggen en smeren met smeermiddel naar keuze.

Het vuil in de afgegoten petroleum laten bezinken tot de vloeistof helder is en afschenken. Je kan dat spul zo vrijwel eindeloos recycleren.

Je riskeert geen roestvorming omdat je geen water gebruikt en het resultaat is beter dan perfect.

De hele operatie duurt 10 minuten.
Twee dingen zijn oneindig: het universum en de domheid van de mens, maar van het eerste ben ik nog niet zeker. (Albert Einstein)

oldboy
Forum-lid

oldboy 29 aug 2008 14:40

@Berrre - Jouw tip is een hele bruikbare. Heb een pest hekel aan het schoonmaken van die dingen.

En zo'n kl#te ketting-apparaat ding is ook niks, maar die PET-fles methode gaat mij (denk ik) een hoop vieze handen besparen!

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 29 aug 2008 14:54

Trudie schreef: Een wattenstaafje werkt nog beter. Niet zuinig zijn maar als ie vuil is een nieuwe pakken
;)

Hoi,

Zo deed ik het inderdaad vaak ook. Vergt wel wat geduld en wattenstaafjes. Ik deed zo 2-3 schakels met 1 wattenstaafje.

Na de wattenstaafjes de zaak invetten en door een lap/doek halen. Als laatste nogmaals invetten en weer door een doek halen maar nu slechts zeer zacht.

Mvg, Zorro
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

foosho
Forum-lid

foosho 29 aug 2008 15:03

Bij mij gaan die wattenstaafjes altijd pluizen (en je hebt er idd veel nodig), de manier van TiesT om een kleine imbus icm een doek te gebruiken ga ik eens proberen..

Plaats reactie