Compact of triple
Kan iemand mij ook uitleggen welke voorblad ik het beste er op kan leggen.
Ik ben 90 kg zwaar en kom redelijk moeilijk bergop.
Ben redelijk getraind en zit bij een toerclub (rij ongeveer 4000 km per jaar)
Volgende zomer wil ik gaan fietsen in de bergen in frankrijk.
Ik ben 90 kg zwaar en kom redelijk moeilijk bergop.
Ben redelijk getraind en zit bij een toerclub (rij ongeveer 4000 km per jaar)
Volgende zomer wil ik gaan fietsen in de bergen in frankrijk.
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
Er zijn reeds vele topics geweest ivm compact/triple, maar bvb. wielersportinfo.nl helpt je al veel verder in verband met de gewenste verzetten. Daarbij is het natuurlijk handig om te weten wat er momenteel op je fiets zit, bvb 12-25 of 12-27 cassette, en of je een middellange of langeslag achterderailleur al hebt.
Triple is de meest allround keuze, maar ook de duurdere investering. Je houdt je verzetten gelijk, met dat verschil dat je er een 30 blad vooraan bijhebt. Met een compact heb je minder investering, maar in Belgie/Nederland is het even wennen om ermee te rijden. Eventueel kan je bij een compact een (speciaal voor compact gemaakt) 39 of 42 binnenblad monteren.
Als je volgende zomer pas in Frankrijk rijdt, kan je nog 10kg bijkomen of afvallen... De winter is nog lang! 4000km is niet veel voor vrij zwaar te zijn en in de bergen te willen fietsen. Als je daarbij blijft, zou ik voor de triple gaan.
Triple is de meest allround keuze, maar ook de duurdere investering. Je houdt je verzetten gelijk, met dat verschil dat je er een 30 blad vooraan bijhebt. Met een compact heb je minder investering, maar in Belgie/Nederland is het even wennen om ermee te rijden. Eventueel kan je bij een compact een (speciaal voor compact gemaakt) 39 of 42 binnenblad monteren.
Als je volgende zomer pas in Frankrijk rijdt, kan je nog 10kg bijkomen of afvallen... De winter is nog lang! 4000km is niet veel voor vrij zwaar te zijn en in de bergen te willen fietsen. Als je daarbij blijft, zou ik voor de triple gaan.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
-
- Forum-lid
- Berichten: 414
- Lid geworden op: 18 apr 2007 14:06
In een notendop:
Uiterlijk geen probleem, liever niet zelf sleutelen: triple volstaat voor alle terrein (vlak, valsplat, heuvels en serieuze cols).
Uiterlijk belangrijk, nu en dan van binnenblad en/of cassette wisselen: compact.
P.S. Mocht het nodig zijn: met een triple kun je over het algemeen nog een tikje lichter rijden dan met een compact.
Uiterlijk geen probleem, liever niet zelf sleutelen: triple volstaat voor alle terrein (vlak, valsplat, heuvels en serieuze cols).
Uiterlijk belangrijk, nu en dan van binnenblad en/of cassette wisselen: compact.
P.S. Mocht het nodig zijn: met een triple kun je over het algemeen nog een tikje lichter rijden dan met een compact.
Le vélo est mon squelette extérieur - vrij naar Alfred Jarry (1873-1907)
Ik had speciaal voor de bergen een compact gemonteerd 50x34 met 12-27t achter
ik had ook zo'n 4000kms in de benen incl de nodige hoogtemeters
Voor mij was die compact een uitkomst, goed op souplesse omhoog fietsen zonder je knieen te slopen (zijn al zwak bij mij)
en voor de polder en limburg kan ik gewoon een 42t binnenblad monteren ipv de 34t
ik had ook zo'n 4000kms in de benen incl de nodige hoogtemeters
Voor mij was die compact een uitkomst, goed op souplesse omhoog fietsen zonder je knieen te slopen (zijn al zwak bij mij)
en voor de polder en limburg kan ik gewoon een 42t binnenblad monteren ipv de 34t
Mijn werkwijze:
2 crankstellen
Origineel Campa Chorus Dubbel (53-42). Bij featherbikes voor 100 EUR een Campa Centaur Compact crankstel (50-34) gekocht voor steviger klimwerk.
Op 5 minuten staat er een ander crankstel op (heel eenvoudig met UT)
Voordeel: rij altijd met dezelfde cassette (12-25) en tandwielen volgen elkaar mooi op.
2 crankstellen
Origineel Campa Chorus Dubbel (53-42). Bij featherbikes voor 100 EUR een Campa Centaur Compact crankstel (50-34) gekocht voor steviger klimwerk.
Op 5 minuten staat er een ander crankstel op (heel eenvoudig met UT)
Voordeel: rij altijd met dezelfde cassette (12-25) en tandwielen volgen elkaar mooi op.
Ben in 2007 met 95 kg 1.81 en 44 jaar oud met veel basis km's in de benen weer in de bergen gaan fietsen.
Nu in 2008 een jaartje ouder, maar wel al weer onder de 80 kg en nog steeds bepaald geen klimmer. Zal ik helaas ook niet gaan worden ook.
Ben blij dat ik daarom voor triple heb gekozen. Op lange klimmen, zeker als ze >8% zijn heb ik het 30-29 verzet (Chorus) hard nodig om soepel te kunnen rijden en m'n knieen niet te slopen
Nu in 2008 een jaartje ouder, maar wel al weer onder de 80 kg en nog steeds bepaald geen klimmer. Zal ik helaas ook niet gaan worden ook.
Ben blij dat ik daarom voor triple heb gekozen. Op lange klimmen, zeker als ze >8% zijn heb ik het 30-29 verzet (Chorus) hard nodig om soepel te kunnen rijden en m'n knieen niet te slopen
Jan
Hans_73 schreef:Ik ben 90 kg zwaar en kom redelijk moeilijk bergop.
...
Ik zou een triple nemen.
Die paar gram extra boeit niet. Je hoeft niet te schroeven (compact) en je hoeft niet bang te zijn dat je niet boven komt / moet stoempen / je knieeen aan gort trapt.
Looks, tsja.. we zijn nu eenmaal niet allemaal profs.
Ik zou gewoon voor de triple gaan. Geen geauwehoer met wisselen van tandwielen en je kunt er elk terrein mee aan. En bovendien, als je bergop al moeite hebt is het toch fijn te weten dat je 30-25 (of nog lichter) kunt schakelen.
Gewoon die triple nemen. Ik weeg 80 kg en kom redelijk boven, gebruik daarbij nota bene de 30 - 21, 24 en 27 (daarbij haal ik constant compacts in die toch net effe te groot staan). Geen geouwehoer, en in Nederland ook gewoon de beste verhoudingen.
Ik zou echter een compact nemen.
Ik heb op mijn vorige fiets met een triple gereden met 11-23 cassette. Het lichtste verzet was dus een 30 : 23 = 1,30. Nu heb ik een compact met een 12-25 cassette. Hier is het lichtste verzet 34 : 25 = 1,36. Dus dit is maar een minimaal verschil. En met een 50-12 kun je behoorlijk hard door raggen op het vlakke. Bij een tempo tussen de 30 - 35 km/u staat je ketting ook nog eens mooi recht op de cassette.
Een 34-25 is in mijn ogen echt licht genoeg.
Ik heb op mijn vorige fiets met een triple gereden met 11-23 cassette. Het lichtste verzet was dus een 30 : 23 = 1,30. Nu heb ik een compact met een 12-25 cassette. Hier is het lichtste verzet 34 : 25 = 1,36. Dus dit is maar een minimaal verschil. En met een 50-12 kun je behoorlijk hard door raggen op het vlakke. Bij een tempo tussen de 30 - 35 km/u staat je ketting ook nog eens mooi recht op de cassette.
Een 34-25 is in mijn ogen echt licht genoeg.