\"Exploderend\" achterwiel Mavic Open pro
-
- Forum-lid
Robbebopper schreef:Nou, blijkbaar komt het toch vaker voor. Ik blijf me wel afvragen of de "fout" nou bij mij ligt of bij het wiel. Het is me in vijfentwintig jaar fietsen nooit eerder overkomen.
Volgende wielset dan toch maar wat zachtere remblokken gebruiken?
Op de koersfiets is het mij ook nooit overkomen, maar op een fiets die door weer en wind moet rij je veel sneller een velg in. Bij mijn vorige fiets ook ingereden, had het toen tijdig gezien. Heel de winter door zit er simpelweg wat aarde, modder, zand tussen je remblok en je velg, en dan slijt die dus serieus in.
Op zich gaat je velg eerst uithollen, dan barstjes vertonen, en dan pas knallen. Als je het dus wat vroeger in het oog hebt valt het zeker te vermijden

En inderdaad niet te harde remblokken gebruiken, heb op de MTB een tijdje die tricolors van BBB gebruikt, die blokken sleten amper maar ik voelde het snel aan mijn velg! Liever een blokje meer verslijten.
Stevens SLC Team Ultegra SL
- ridefreeordie
- Forum-lid
Ik heb het ook eens met m'n achterwiel gehad, ook een Open pro velg. Tijdens het rijden ontploft, maar dat was slechts een stukje van 5 cm. Niet één kwart van de velg. En ik had er heel wat meer kilometers mee gereden.
Ritchey Logic Road
Pinarello Asolo
Cotic BFe
Kona Sutra
Pinarello Asolo
Cotic BFe
Kona Sutra
- chassepatate
- Forum-lid
Als ik de foto's goed bekijk, zie ik wel een diepe slijtspoor in de velgrand zitten volgens mij...
Ik zou idd even andere remblokken proberen, de volgende keer.
Misschien zit het probleem ook wel in de velg, verkeerde legering?
Ik zou iig even Mavic mailen voor garantie, al hoef je daar niet echt heel veel van te verwachten is mijn ervaring.
Succes.
Ik zou idd even andere remblokken proberen, de volgende keer.
Misschien zit het probleem ook wel in de velg, verkeerde legering?
Ik zou iig even Mavic mailen voor garantie, al hoef je daar niet echt heel veel van te verwachten is mijn ervaring.
Succes.
- robbebopper
- Forum-lid HC
Okee, bedankt. De velgen zijn volgens mij niet extreem ingesleten. Weet iemand misschien de dikte van de nieuwe velgwand? Ik ga komende week (met een geleende schuifmaat) opmeten hoe dik de velgwand is op de plaats van de scheur.
Typisch geval van op.
Krijg zoiets best vaak te zien in de shop en meet bij een beurt ook altijd de velgranden na met een meetlatje om te zien hoe ver de velg weg is.
mensen hebben vaak niet in de gaten dat er na een hele slechte winter veel weggeremd word aan willekeurig welke velg ook omdat de meeste mensen met standaard blokken remmen en hier zitten ook vaak metaaldeeltjes in die ontzettend vreten.
Zelf ook eens gehad dat na een heel slecht en nat seizoen mijn MTB velg achter gewoon op was en al uit begon te buigen.
Grtz; mtbfool
Krijg zoiets best vaak te zien in de shop en meet bij een beurt ook altijd de velgranden na met een meetlatje om te zien hoe ver de velg weg is.
mensen hebben vaak niet in de gaten dat er na een hele slechte winter veel weggeremd word aan willekeurig welke velg ook omdat de meeste mensen met standaard blokken remmen en hier zitten ook vaak metaaldeeltjes in die ontzettend vreten.
Zelf ook eens gehad dat na een heel slecht en nat seizoen mijn MTB velg achter gewoon op was en al uit begon te buigen.
Grtz; mtbfool
- chassepatate
- Forum-lid
Robbebopper schreef:Okee, bedankt. De velgen zijn volgens mij niet extreem ingesleten. Weet iemand misschien de dikte van de nieuwe velgwand? Ik ga komende week (met een geleende schuifmaat) opmeten hoe dik de velgwand is op de plaats van de scheur.
Diameter: 700c
Width: 19.6mm
Profile: 18.4mm
Hole: 32
Weight: 435g
- robbebopper
- Forum-lid HC
Bedankt!
Ik heb vandaag trouwens een mailtje van Zoran (bikexperto) ontvangen. Ik kan het achterwiel opsturen. Hij bekijkt het dan. Overigens geeft hij al aan dat Mavic maar een jaar garantie op dergelijke wielen geeft. Hopelijk kunnen we een geschikte regeling treffen. Anders zit er niet veel anders op dan maar weer een nieuwe velg te laten monteren.
Ik heb vandaag trouwens een mailtje van Zoran (bikexperto) ontvangen. Ik kan het achterwiel opsturen. Hij bekijkt het dan. Overigens geeft hij al aan dat Mavic maar een jaar garantie op dergelijke wielen geeft. Hopelijk kunnen we een geschikte regeling treffen. Anders zit er niet veel anders op dan maar weer een nieuwe velg te laten monteren.
>Overigens geeft hij al aan dat Mavic maar een jaar garantie op dergelijke wielen geeft.
De velgen bedoel je, neem ik aan? Maar jij hebt niets met Mavic te maken, maar met Zoran.
Het begint al te klinken als verantwoordelijkheid afschuiven. Ben benieuwd.
De velgen bedoel je, neem ik aan? Maar jij hebt niets met Mavic te maken, maar met Zoran.
Velgenfluisteraar
Florezido
Florezido
Robbebopper schreef:Ja, dat is bij mij waarschijnlijk wel het geval. De velgen voelen wat "hol"aan. Maar dan nog, het is wel snel. Het is mij in ieder geval nog niet eerder gebeurd. En als zo'n "probleempje" zich voordoet tijdens een rit!? Nou ja, eerst maar even de reactie van Zoran afwachten.
Lijkt idd op een versleten velg. Als je dit meemaakt tijdens een rit, wordt het een wandeling naar huis. Eén keer gehad met een mtb-wiel.
-
- Forum-lid
Diogenes schreef:>Overigens geeft hij al aan dat Mavic maar een jaar garantie op dergelijke wielen geeft.
Mijn ervaring is dat Zoran zulke dingen heel netjes oplost.
Ik heb al twee keer een gescheurd achterwiel gehad tijdens het rijden. Qua gevaar valt het wel mee, want het wiel loopt eerst vast op je remblokken. Voordat je binnenband klapt kun je al niet meer fietsen. Twee weken terug scheurde bij mij een mavic velg, maar wel echt door intensief gebruik & ouderdom.