Kraken crankstel
Hoi,
Heb het volgende probleem en hoop dat iemand hier een oplossing voor heeft. Heb mijn Bianchi omlaten bouwen van een triple naar een compact en heb een mooie carbon crankstel laten monteren van Bianchi.
Nu is er na een tijdje een krakend geluid ontstaan in de linker trapas en een piepend geluid in de rechter trapas, althans zo lijkt het als ik fiets.
Hoor niets als in mijn benen stil houdt of als ik ga sta op mijn pedalen.
Het crankstel is al 2 x door mijn FM (niet diegene waar ik dit heb laten monteren, hij dit niet in Bianchi) gedemonteerd e.d. Pedalen zijn gecheckt en ze hebben zelf mijn stuur en zadelpen nagekeken of het geluid niet daarvandaan kwam.
Nu zou het gisteren verholpen moeten zijn maar vandaag had ik weer een luid getikt en gekraak onder mij tijdens een tochtje van 30 km..
Wie o wie kan mij vertellen wat dit is ? Zit zelf te denken aan een fabrieksfout in het crankstel......
Alvast bedankt voor de reacties.
Heb het volgende probleem en hoop dat iemand hier een oplossing voor heeft. Heb mijn Bianchi omlaten bouwen van een triple naar een compact en heb een mooie carbon crankstel laten monteren van Bianchi.
Nu is er na een tijdje een krakend geluid ontstaan in de linker trapas en een piepend geluid in de rechter trapas, althans zo lijkt het als ik fiets.
Hoor niets als in mijn benen stil houdt of als ik ga sta op mijn pedalen.
Het crankstel is al 2 x door mijn FM (niet diegene waar ik dit heb laten monteren, hij dit niet in Bianchi) gedemonteerd e.d. Pedalen zijn gecheckt en ze hebben zelf mijn stuur en zadelpen nagekeken of het geluid niet daarvandaan kwam.
Nu zou het gisteren verholpen moeten zijn maar vandaag had ik weer een luid getikt en gekraak onder mij tijdens een tochtje van 30 km..
Wie o wie kan mij vertellen wat dit is ? Zit zelf te denken aan een fabrieksfout in het crankstel......
Alvast bedankt voor de reacties.
-
- Forum-lid
- Berichten: 466
- Lid geworden op: 28 mei 2006 19:22
Waarschijnlijk heb je een Alu of Carbon frame. Dat klinkt allemaal lekker door, waardoor de oorzaak ook moeilijk is te lokaliseren.
Als het cranckstel al twee keer opnieuw is gemonteerd zou ik er even vanuit gaan dat dat nu goed zit.
Probeer eens de blokkage van je voorwiel iets strakker te zetten.
Wellicht de strop van je zadelpen, waar je zadel op de pen is gemonteerd?
Controleer ook je achterwiel eens. Ik weet niet wat je voor wiel hebt, maar het zou ook uit de spaken kunnen komen.
Met dit soort problemen is het trouwens handig als je aangeeft op wat voor materiaal je rijdt.
Als het cranckstel al twee keer opnieuw is gemonteerd zou ik er even vanuit gaan dat dat nu goed zit.
Probeer eens de blokkage van je voorwiel iets strakker te zetten.
Wellicht de strop van je zadelpen, waar je zadel op de pen is gemonteerd?
Controleer ook je achterwiel eens. Ik weet niet wat je voor wiel hebt, maar het zou ook uit de spaken kunnen komen.
Met dit soort problemen is het trouwens handig als je aangeeft op wat voor materiaal je rijdt.
Rij op een 928sl volledig carbon met Eurus wielen en Campa Record afgemonteerd.
Als het mijn voorwiel zijn kan... dan zou het geluid toch ook van voren moeten komen ? Ik heb nu twee verschillende geluiden, piepen en tikken, wat volgens mij van mijn crankstel afkomt...
Wel eens van fabriekfouten gehoord bij crankstellen met dit soort klachten ?
Als het mijn voorwiel zijn kan... dan zou het geluid toch ook van voren moeten komen ? Ik heb nu twee verschillende geluiden, piepen en tikken, wat volgens mij van mijn crankstel afkomt...
Wel eens van fabriekfouten gehoord bij crankstellen met dit soort klachten ?
-
- Forum-lid
- Berichten: 1665
- Lid geworden op: 27 aug 2007 14:34
Is het een repetitieve kraak, een semi-repetitieve of een random kraak.
Zadelpen demonteren, reinigen, lichtjes invetten en terug monteren is zeker het proberen waard.
FM heeft zijn werk toch goed gedaan en de draad van je bracket (om het even welk systeem) ingesmeerd met montagepasta?
Zadelpen demonteren, reinigen, lichtjes invetten en terug monteren is zeker het proberen waard.
FM heeft zijn werk toch goed gedaan en de draad van je bracket (om het even welk systeem) ingesmeerd met montagepasta?
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.
Is de crank volledig carbon? Zo ja, in dit geval wordt aangeraden een (speciale) ring te monteren tussen crank en pedaal, voor betere drukverdeling. Bij montage door een FM zou het geen probleem mogen zijn, maar toch... Misschien staat er wat in de handleiding?
Zou je niet terug gaan naar die FM? Als je deze kraak niet had vóór de nieuwe montage, zou hij dat toch op moeten lossen?
Good Luck
Zou je niet terug gaan naar die FM? Als je deze kraak niet had vóór de nieuwe montage, zou hij dat toch op moeten lossen?
Good Luck
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.
bij mij kwam het door het niet goed gevlakt zijn van het bracket,daar is het systeem met buitenboord lagers in mjn ervaring zeer gevoelig voor.
ik had ook alles geprobeerd omdat ik niet kon geloven dat het daar aan lag. wel dus!!!
ik had ook alles geprobeerd omdat ik niet kon geloven dat het daar aan lag. wel dus!!!
bergop is altijd lekker
Een maat van mij had ook een krakend geluid (dachten wij) in zijn crankstel. Als hij tijdens het rijden ging staan en de fiets nog meer naar links en naar rechts boog werd het kraken erger.
Op een gegeven moment stopte hij en maakte zijn voorwiel los en zette het wiel iets vaster.
Na het opstappen was het kraken weg!
Het kraken hoeft dus niet altijd in je crank te zitten.
Succes.
Op een gegeven moment stopte hij en maakte zijn voorwiel los en zette het wiel iets vaster.
Na het opstappen was het kraken weg!
Het kraken hoeft dus niet altijd in je crank te zitten.
Succes.
Gerardo
Had vorige week ook een moeilijk te localiseren kraak, schijnbaar in de buurt van de trapas. Maar dat bleek niet te kloppen.
Er is slechts één manier om eruit te komen. Eén per één alle verdachte onderdelen nakijken (verwijderen, reinigen en smeren).
In mijn geval bleek het freewheel een beetje vuil te bevatten. Volledig uit elkaar gehaald (75 kogeltjes!). Grondig gereinigd en weer in elkaar gezet. Ook de ketting ontvet in een PET-fles met petroleum en weer gesmeerd.
De ketting brengt het gekraak in het freewheel over naar de trapas waar het door het aluminium frame wordt opgepikt. Het frame werkt dan als een klankkast. Zo weet je niet waar het gekraak vandaan komt.
Er is slechts één manier om eruit te komen. Eén per één alle verdachte onderdelen nakijken (verwijderen, reinigen en smeren).
In mijn geval bleek het freewheel een beetje vuil te bevatten. Volledig uit elkaar gehaald (75 kogeltjes!). Grondig gereinigd en weer in elkaar gezet. Ook de ketting ontvet in een PET-fles met petroleum en weer gesmeerd.
De ketting brengt het gekraak in het freewheel over naar de trapas waar het door het aluminium frame wordt opgepikt. Het frame werkt dan als een klankkast. Zo weet je niet waar het gekraak vandaan komt.
Twee dingen zijn oneindig: het universum en de domheid van de mens, maar van het eerste ben ik nog niet zeker. (Albert Einstein)
Ik had hetzelfde probleem in de vakantie.
Oplossing bij mij: bracket eruit en schroefdraad grondig reinigen (zat zand tussen!!) en invetten, en de crank opnieuw invetten...
daarna was het gelukkig verdwenen!
niets zo irritant als een krakende fiets als je in alle rust een berg beklimt..
Oplossing bij mij: bracket eruit en schroefdraad grondig reinigen (zat zand tussen!!) en invetten, en de crank opnieuw invetten...
daarna was het gelukkig verdwenen!
niets zo irritant als een krakende fiets als je in alle rust een berg beklimt..
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13730
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Heb je een derrailleur met frame bevestiging of E-type? Met E-type zou je dearailleur tegen je frame kunnen zitten en dat veroorzaakt ook een kraak