cranks 172.5 of 175
-
- Forum-lid
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 20 mar 2008 17:32
Hallo, is er hier iemand die me kan vertellen of het zoveel verschil zal uitmaken om te rijden met 172.5 cranks of 175 cranks. Wel moet ik er bij vertellen dat ik normaal gesproken toch altijd boven de 90 omw per min zit. Het zal dus zo zijn dat bij overstappen naar 175 dit naar beneden zal gaan. Of de snelheid naar boven? Graag jullie reactie. De FSA sl-k carbon is wel erg mooi tov shimano ultegra sl niet waar.
Zoekfunctie > cranklengte >
Zoekfunctie > crank lengte (ALLE WOORDEN)
Tadaaaaa.....
Zo'n 200 topics over dit onderwerp
Zoekfunctie > crank lengte (ALLE WOORDEN)
Tadaaaaa.....
Zo'n 200 topics over dit onderwerp
Bij een langere crank zal je bij dezelfde snelheid hetzelfde aantal omwentelingen per minuut hebben. Je voeten maken alleen een groter rondje in dezelfde tijd en zullen dus sneller bewegen. Je bovenbenen zullen wel in hetzelfde tempo bewegen. Bij een langere crank je de beter je kracht omzetten in beweging, maar dat moet ook passen bij je beenlengte. Daarover is vast genoeg te vinden op dit forum.
arjaan schreef: Je voeten maken alleen een groter rondje in dezelfde tijd en zullen dus sneller bewegen. Je bovenbenen zullen wel in hetzelfde tempo bewegen.
Nee hoor, gewrichtshoeksnelheden in je knieën en heupen zullen ook hoger zijn bij langere cranks en dezelfde trapfrequentie.
OT: bij dezelfde tandwielverhouding geven langere cranks een kleinere gain ratio (=kleiner effectief verzet, en dus meer 'macht' bij lage snelheden en een lagere topsnelheid ), maar op een schakelfiets maakt dat in the end geen reet uit want je kan altijd gewoon schakelen. En dat laatste vergeten mensen nogal eens als ze allerlei eigenschappen toedichten aan cranklengte.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
chrissiewizzie schreef:maar vast staat dat je een groter moment (=kracht x arm) levert en vooral bij het versnellen profijt hebt ten opzicht van een gelijk verzet met kortere crancks.
Bij al deze redeneringen wordt altijd gezegd 'bij hetzelfde' verzet, maar ik betoog juist net dat dat onzinnig is omdat je altijd kunt schakelen.
Goede artikelen die je aanhaalt trouwens.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
chrissiewizzie schreef:De hoeksnelheid neemt toe omdat je een grotere cirkel beschrijft.
Neem aan dat je baansnelheid bedoelt
Maar ik denk dat die extra arm en dus het moment wellicht makkelijker een grote hoekversnelling tot gevolg heeft.
Maar het uiteindelijke moment op je achterwiel wordt ook bepaald door de tandwielverhouding
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
chrissiewizzie schreef: Wat is trouwens de crancklengte van jouw Avatar? Fantastisch hoe iemand dat heeft kunnen bedenken!
http://www.classicrendezvous.com/Italy/PMP_crk_ad.htm
En men geloofde het!
1981: The British magazine Cycling issues a set of P.M.P. cranks to an unnamed first category Surrey roadman for road testing. "Whatever the theories, in practice our roadman tester felt the P.M.P. cranks offered an advantage and surely that is the true criterion," Cycling reported. The roadman himself said, "At low pedaling speeds, dead center seemed to be removed. "
1992: USCF's famed Elite Athlete Program completes study on the most efficient pedaling motion in the history of cycling; concludes that P.M.P. cranks are the way to go. Purchases the last available P.M.P.cranks at collectors' item prices (rumored tobe $500+ per set). Technical Director Ed Burke is ecstatic. Other equipment sponsors (Campagnolo, SunTour, etc.) are perturbed by large cash outlay.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Velgenfluisteraar
Florezido
Florezido
chrissiewizzie schreef: Ik ga trouwens terug naar 172,5 omdat ik merk dat mijn beenritme niet hoog genoeg komt met 175 mm.
Met langere cranks hoef je natuurlijk ook minder rpms te maken om dezelfde gewrichtshoeksnelheden te halen
Diogenes schreef: http://www.zinncycles.com/cranks.php
Zinn verdient zijn geld met het verkopen van heeeele lange cranks
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
chrissiewizzie schreef: True Maar als iedereen op snelheid wegrijdt omdat ik niet snel genoeg m'n pedalen rond krijg, dan is het tijd om...
.... een tandje zwaarder te schakelen
(als je nog junior bent en gebonden bent aan 52/14 kan je inderdaad beter kortere cranks nemen)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"