Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Deore, LX en XT

neijenhuis
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 mei 2011 09:50

neijenhuis 22 mei 2011 10:08

Door vervanging van mijn huidige mountainbike (2002) ben ik op zoek naar andere fiets. Als ik heel eerlijk ben zie ik door de bomen het bos niet meer (qua groepen e.d.), en in het bos, daar wil ik hem wel graag gebruiken (:D).

Bij de verschillende fietsenmakers waar ik geweest ben, wordt ik over het algemeen niet heel veel wijzer (ze spreken elkaar tegen).

Kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen de groepen Deore, LX en XT (ik hoop dat er meer verschil inzit dan alleen gewicht en prijs).

cubemeister
Forum-lid
Berichten: 806
Lid geworden op: 04 okt 2007 20:57

cubemeister 22 mei 2011 12:49

er zit ook nog slx tussen. het verschil is wel vooral prijs en gebruikt materiaal (gewicht en beetje levensduur maar dat durf ik niet stellig te beweren) verder schakelt xt iets sneller (shifters) dan slx en zijn de remmen wat beter (schijfremmen). Deore is redelijk basic, lx begint erop te lijken en xt is gewoon een super groepje. maar er zijn ook nog fietsen met sram? en dus met shimano slx....

wat is je budget, voorkeur, wensen....hardtail? fully? alu, carbon 26"/ 29-er....gebruiksdoel...nederland, ardennen, transalpe?
tarmac expert sram force
venge pro race sram force 22
BMC TE02 xt/xtr

neijenhuis
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 mei 2011 09:50

neijenhuis 22 mei 2011 14:06

Wat ik dus goed begrijp is het grootste verschil toch het gewicht. En qua schakelen ga je het pas merken als je een XT groep neemt. Het grote verschil tussen Deore, LX en SLX is dus puur gewicht.

Mijn budget is circa € 1200,00 en wil er 90% van de tijd mee door het bos rijden gewoon in nederland (omgeving Meppel). Verder af en toe naar bijvoorbeeld de Hartz of Limburg ligt ook in de planning. Op mijn huidige fiets heb ik Sram, maar wil graag overstappen naar Shimano (gevoel). Ik wil graag een goede voorvork die je ook vast kunt zetten verder is carbon voor mij niet nodig, aluminium frame, voorvork e.d. is voldoende. Verder moet hij goed schakelen en heb nu gripshift en daar wil ik graag vanaf.

fietsen56
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 sep 2010 00:21
Locatie: Dodewaard

fietsen56 22 mei 2011 14:27

LX wordt niet meer gemonteerd op moutainbikes. Alleen nog op trekkingfietsen. Daarvoor in de plaats is SLX gekomen. In volgorde van prijs/kwaliteit dus: deore, slx, xt en xtr. XTR is vooral voor (semi)wedstrijdrijders waar gewicht een rol speelt.
Ik zou minimaal voor slx gaan. Is goed en duurzaam. Komt ook goed uit testen. Meestal wordt er wel een XT achterderailleur gemonteerd. Deze schijnt net is beter (maar wat is beter en is dat merkbaar?). Maar zoals als al door CUBEmeister wordt vermeld is het belangrijk om op die vragen eerst duidelijkheid te geven.

2meter
Forum-lid
Berichten: 143
Lid geworden op: 07 aug 2010 22:54

2meter 22 mei 2011 15:28

Met een budget van 1200,= euro moeten al je wensen wel haalbaar zijn en zou ik minimaal SLX proberen te krijgen. Ik zou bij je keuze vooral de afmontage van de minder in het oog springende onderdelen in de gaten houden. Voor 1200,= euro zit er altijd wel een XT achterderrie op, maar kijk vooral ook naar de naven, remmen, shifters etc. Ook zou ik me even verdiepen in de voorvorken. RockShox komt het meest voor maakt prima vorken, in kwaliteit oplopend van Dart -> Tora -> Recon -> Reba -> Sid. Ik zou vanaf Recon kijken en dan het liefst Air en geen Coil. Reba is ook wel haalbaar bij sommige merken, dat is altijd Air.

Wil je trouwens bij een echte winkel kopen of is via internet ook goed? Dan is bv Canyon een heel goede optie (wel even nadenken over service/onderhoud/garantie).

neijenhuis
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 mei 2011 09:50

neijenhuis 22 mei 2011 15:40

Bedankt voor de snelle reacties, het is voor mij geheel duidelijk hoe e.e.a. nu in elkaar steekt. Ik weet niet of het met een fiets wel verstandig is om deze via het internet te kopen.
Wat is jullie ervaring hiermee?

2meter
Forum-lid
Berichten: 143
Lid geworden op: 07 aug 2010 22:54

2meter 22 mei 2011 23:28

Ik zou alleen via internet een fiets kopen wanneer je zelf handig bent in sleutelen en ik zou eerst een proefrit willen maken (voor Canyon kan dat in Heerlen en dat is niet echt in de buurt.....), of je moet iemand in de buurt kennen met een identieke fiets. Garantie is goed geregeld, maar je moet de spullen wel zelf (de)monteren en opsturen. Anders zou ik lekker bij een gewone winkel kopen.

Heb je al wat in je gedachten?

neijenhuis
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 mei 2011 09:50

neijenhuis 23 mei 2011 12:22

Ik ben handig tot op zekere hoogte, een hele fiets in elkaar zetten is niet mijn bedoeling. Krijg je de fiets als je die via internet besteld echt als bouwpakket? Een proefrit is zeker wel een vereiste om te maken. Ik heb nog niet echt een type in gedachten (moeten goede groepen opzitten).

2meter
Forum-lid
Berichten: 143
Lid geworden op: 07 aug 2010 22:54

2meter 23 mei 2011 13:17

Je krijgt de fiets in principe bijna geheel afgemonteerd, meestal alleen het stuur recht zetten en de pedalen monteren. Ik bedoel meer dat je bij kapotte onderdelen die onder de garantie vallen dit onderdeel zelf moet demonteren en opsturen (of de gehele fiets opsturen) en daarna het gerepareerde/nieuwe onderdeel weer zelf moet monteren. Je kan dit demonteren/monteren natuurlijk ook uitbesteden aan een lokale fietsenmaker, een goede zal niet moeilijk doen, maar dan betaal je wel voor elke minuut arbeid.

Ook zie je vaak dat bij nieuwe fietsen de boel na een maandje nog even opnieuw moet worden afgesteld, bv omdat kabels bij het eerste gebruik nog wat oprekken/idem voor bv de spaakspanning. Verder wil je in het begin soms nog wel eens wat experimenteren met een iets langere/kortere stuurpen of een zadelpen met of zonder setback, of iets meer/minder luchtdruk in je voorvork. Wanneer je dat niet zelf kan is een lokale winkel misschien een betere optie, dan hoort dat allemaal gewoon bij de service.

In je openingsbericht vertel je dat je al wel bij lokale winkels bent geweest. Welke merken hadden ze daar en wat werd er geadviseerd?

neijenhuis
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 mei 2011 09:50

neijenhuis 23 mei 2011 19:06

In één winkel werd geadviseerd (ga geen namen noemen) met Deore te gaan rijden, terwijl een andere winkel zei dat je minimaal LX moest gemonteerd hebben. Deore was voldoende omdat hogere groepen puur gewichtsbesparing zou opleveren. Een andere fietsenmaker vertelde mij dat de groepen beter waren, qua schakelen, weerstand van de naven e.d. en absoluut niet met Deore moest gaan rijden omdat je jezelf tegen zou komen tijdens het fietsen.

De merken die ze hadden waren Starck, Scott, Cube en nog eigen merken die je op maat kan laten maken (zelf samenstellen).

Een ander vraagje, welk remsysteem is tegenwoordig het beste, ik zal veelal door de blubber rijden en af toe een keer in limburg o.i.d. Ik heb gehoord dat de nieuwste generatie schijfremmen erg goed zijn, maar lopen deze bij blubberig of zanderig terrein nog aan (snerpend geluid, of is dit verleden tijd).

kempenaar
Forum-lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 08 aug 2008 00:19

kempenaar 23 mei 2011 23:57

Fiets in de herfst/winter hoofdzakelijk toertochten in de Kempen. Achter derrie is XT, voor derrie, cranck and shifters zijn Deore. Rij daar nu 5 jaar mee, en is uitstekende combinatie voor dat werk. Naven zijn LX (gemonteerde wielen van Rose). Alleen wat lak verdwenen op de crancks, en om de 2 jaar ketting en meest gebruikte tandwielen vervangen. Misschien dat je dat bij duurdere groepen wat langer kan uitstellen. Wel de zaak na iedere tocht goed schoonmaken. 't Kan hier in het najaar en de winter knap modderig zijn.
Voor remmen gebruik ik Magura HS33. Origineel (wel 5 jaar terug dus) zaten er schijfremmen op (weet niet zeker meer of dat Deore was), maar dat was hier knap waardeloos met de modder. Moest om de haverklap remblokjes vervangen. Magura's functioneren uitstekend.

neijenhuis
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 mei 2011 09:50

neijenhuis 24 mei 2011 00:04

Ik heb jullie tips ten goede genomen en heb deze avond een fiets gekocht.
Het was voor mij een onbekend merk, maar bij een speciaalzaak gekocht en voor mij is hij prima. Ik weet niet of ik reclame mag maken op deze site, maar anders hoor ik het wel van de moderator.....

http://bergamont.de/Bike.aspx?bikID=37504

Tot op de weg of in het bos.....

Plaats reactie