Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

race of mtb?

.jeroen.
Forum-lid

.jeroen. 16 aug 2008 19:30

bikeboss schreef:De positie op een MTB maakt lange ritten op de weg tot een marteling voor rug en schouders.

Overdrijven is ook een kunst :rolleye:

2 weken geleden op de mountainbike met semi-slicks naar friesland, 245 km. Maar geen last van mijn schouders/rug
1 week geleden, terug, 227km en weer geen last van mijn schouders/rug.

En ook nu na 154km alleen last van de benen :)
bikesboss schreef:deaal is natuurlijk zowel een racefiets als een MTB, maar als je voor beide voldoende kwaliteit wil gaat het financiële plaatje dan doorwegen. Daarom lijkt de veldrit-fiets voor jouw doeleinden het meest aangewezen. Hét probleem ligt dan wel bij de bandenkeuze. Voor de weg natuurlijk geen te zwaar profiel, maar offroad ga je met een lichter profiel snel onderuit.
Daar ben ik het dan wel mee eens.:D 't Ligt er natuurlijk ook aan 'wat' je offroad gaat doen. Op een echt blubberpad word het een glijpartij (maar ook dat kan met enige oefening), maar 'gewoon' wat zand/grindpaadjes kan prima!

alberte
Forum-lid

alberte 16 aug 2008 20:38

Kijk, daar heb ik wel wat aan. Ik hoef niet zo nodig door de blubber, maar een stukje doorsteken over een landweggetje wil ik kunnen als het op mijn weg komt. En daarbij heb ik die kilometers nodig om mijn nieuwe terrein te verkennen. Als ik daarbij geen rugblessures oploop is dat mooi. Is dat trouwens geen kwestie van de goede framemaat ed kiezen?
Wat voor soort fiets zou voor ± € 800 in aanmerking komen?

jwwb
Forum-lid

jwwb 16 aug 2008 21:21

Misschien kun je in dat geval gaan voor een specialized crosstrail. Die is niet al te duur en voldoet aan jouw eisen en past wel in het budget. Als je 'm zou kopen moet je even wachten op de '09 modellen want die zijn veel mooier dan die van dit jaar.
Innovate or Die

spook
Forum-lid

spook 16 aug 2008 23:41

En een fietsmeting laten doen door een fatsoenlijke fm, die de fiets ook goed voor je afstelt. Dan loop je de minste kans op blessures door een verkeerde houding.
'I have too many bikes', said no cyclist ever.

alberte
Forum-lid

alberte 17 aug 2008 00:03

Ik ben hiermee al een stuk verder. Ik voel veel voor zo'n mix tussen race en mtb, en ga zeker die specialized crosstrail checken, wat ik google trekt me alvast wel. Zijn er meer fietsen met dit profiel?

-divo-
Forum-lid

-divo- 17 aug 2008 02:42

Dit soort fietsen zijn voor mensen die fietsen op site-seeing niveau. Niet al te vlotte toertochtjes maken maar gewoon 'lekker' op een fiets willen zitten. Niet de keuze voor de wat meer sportievere fietser. Dit schrijf ik niet om denigrerend over te doen want iedereen kiest zijn eigen manier van fietsen maar:

Als ik je woorden juist interpreteer dan wil je afstanden fietsen en zo nu en dan wat onverharde paadjes berijden. Dan ligt dus de nadruk op meer sportiviteit en op een wegfiets. (correct me if I'm wrong)

Ga je voor een crosstail, zoals de Specialized hier aangemerkt, dan vermoed ik dat je na een tijdje toch niet tevreden bent. Een wegfiets en een mtb zijn nl twee verschillende fietsen voor twee verschillende doelen. Een fiets die daar tussen inzit lijkt misschien voor jou een goede keuze maar zo'n fiets schiet tekort naar twee kanten. Het is niet optimaal een wegfiets (je wilt lichter dus niet zo'n veervork om mee te beginnen en een andere geometry wellicht en andere versnelingsverhoudingen) Zo'n fiets is ook al niet optimaal om wat meer mtb gerichte dingen mee te doen(je wilt een fiets die daar echt helemaal op is gericht en niet half)

Een hybrid lijkt een complete fiets maar is het dus niet. De eerste 3 maanden vind je het te gek en dan kom je erachter dat je er niet mee kan wat je werkelijk zou willen.

Mijn advies is:
Zoek een leuke wegfiets voor niet al te veel geld en koop in een wat later stadium een 2ehands mtb. In jouw omgeving ga je er vast eentje vinden voor een prikkie. Koop eerst een racefiets zodat je grootste behoefte is ingevuld.

Ik hoop dat dit bijdraagt aan je juiste keus.
Succes!

Hieronder nog een afb. van zo'n Specialized.

Afbeelding

rank
Forum-lid

rank 17 aug 2008 10:28

Zoals -Divo- zegt zou ik het ook doen.

Afdalingen op een veldfiets lijkt me geen aanrader, en veel afdalingen zijn er gewoon te steil/technisch voor. Heb zelf ook eens een veldfiets gekocht omdat ik de combi 'lange wegritten en toch onverhard kunnen gaan' wel zag zitten. Een poosje later toch een 'echte' racer gekocht en hier geen seconde spijt van gehad, dan komen de tekortkomingen van een veldfiets (voor op de weg) toch wel naar voren. Merkbaar veel minder stijf, minder remkracht, minder comfort op lange ritten etc. Een veldfiets is wat mij betreft een afrader voor jouw situatie dus.

bikeboss
Forum-lid

bikeboss 17 aug 2008 15:22

.Jeroen. schreef:
bikeboss schreef:De positie op een MTB maakt lange ritten op de weg tot een marteling voor rug en schouders.

Overdrijven is ook een kunst :rolleye:

2 weken geleden op de mountainbike met semi-slicks naar friesland, 245 km. Maar geen last van mijn schouders/rug
1 week geleden, terug, 227km en weer geen last van mijn schouders/rug.

En ook nu na 154km alleen last van de benen :)

Zoals ook blijkt uit de andere reacties is de geometrie van een MTB ongeschikt voor lange ritten op de weg, tenzij je ofwel de hoogte van zadel en stuur zodanig afstelt dat je +/- rechtop zit en sportief rijden is uitgesloten ofwel over een unieke rug beschikt genre Jeroen.

spietpiet
Forum-lid

spietpiet 17 aug 2008 15:51

Als je nog niet weet wat je echt leuk gaat vinden zou ik kiezen voor een MTB en eventueel een extra wielset met smalle bandjes.

cubemeister
Forum-lid

cubemeister 17 aug 2008 18:41

ik zou gewoon een racer kopen en omfietsen als je een zandpad tegen komt :D
tarmac expert sram force
venge pro race sram force 22
BMC TE02 xt/xtr

alberte
Forum-lid

alberte 18 aug 2008 00:05

Het vliegt al wel lekker alle kanten op. Voor mij is het nog helemaal niet duidelijk. Ik voel me geen hardcore-sportman, maar ga ook niet rondfietsen met een kaart op het stuur en een thermosfles koffie in de fietstas. Ik moet het verschil tussen race en mtb een keer voelen en dan met 1 van de 2 beginnen. (of toch zo'n mix, en dan zijn we weer terug bij af).

Plaats reactie