Alvast mijn excuses voor de zoveelste framemaat vraag....
Als beginner zit ik helaas toch met een dilemma.
Ben bij twee weken geleden bij een FM geweest voor een racefiets advies.
Mijn voorkeur ging toen uit naar een zwarte cannondale caad9 tiagra afgemonteerd.
Als beginner ben ik afhankelijk van online rekenprogramma's en advies van de FM om de juiste framemaat te bepalen.
Twee weken geleden raadde de medewerker mij framemaat 60 aan.
Vanavond echter kwam een andere medewerker op de eerstvolgende maat uit dus 63.
Je zou denken geen probleem maar laat ik nou net die 63 er wat lomp uit vinden zien ........
Neig dus naar de 60 qua looks maar wil natuurlijk niet na een paar maanden erachter komen dat ik een maatje kleiner had moeten nemen.
Volgens de FM zat de 60 op zijn max qua verstellen en had ik dus op de 63 meer speling.
Mijn vraag dus of er iemand wat zinnigs kan zeggen zodat ik de juiste fiets kies?
O ja en is dit een geschikte beginnersfiets?
Mijn lengte is 1.90
Binnenbeenlengte is 0.88
Volgens de fitcalculator kom ik hier op uit:
Inseam 88 cm
Trunk 67 cm
Forearm 37 cm
Arm 65 cm
Thigh 65 cm
Lower Leg 60 cm
Sternal Notch 154 cm
Total Body Height 189 cm
The Competitive Fit The Eddy Fit The French Fit
Seat tube range c-c 57.0 - 57.5 58.2 - 58.7 59.9 - 60.4
Seat tube range c-t 58.8 - 59.3 60.0 - 60.5 61.7 - 62.2
Top tube length 56.1 - 56.5 56.1 - 56.5 57.3 - 57.7
Stem Length 11.7 - 12.3 10.6 - 11.2 10.8 - 11.4
BB-Saddle Position 79.5 - 81.5 78.7 - 80.7 77.0 - 79.0
Saddle-Handlebar 55.6 - 56.2 56.4 - 57.0 58.1 - 58.7
Saddle Setback 6.0 - 6.4 7.2 - 7.6 6.7 - 7.1
Alvast bedankt!!!
Deze vond ik ook nog:
framemaat
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
De 60 is de beste maat, behalve als je heel recht op wilt zitten, dan zou je misschien uitkomen op de 63. De balhoofdbuis van de 63 is 3 cm langer waardoor je stuur 3 cm omhoog komt. Je benen zijn niet erg lang in vergelijking met je totale lengte, dus je zadel staat ook niet heel hoog, met als gevolg dat je stuur ook niet omhoog hoeft.
Zit je nog in de groei? Ik zie anders geen reden voor "speling". Denk dat je prima af kan met die 60 cm, en heb een beetje het gevoel dat de FM graag van zijn 63'er af wil, maar ik kan het volledig mishebben.
Ik ben 1.95 en heb een bb-lengte van 95 en rij op een 62 cm met wat spacers. Al zegt dat ook niks, want mijn frame heeft een ietwat andere geometrie.
Maar er zijn hier vast wel veel grotere kenners die je van beter advies kunnen voorzien. Het lijkt me in ieder geval een prima instapfiets, al weet ik niet wat je fietsenboer er voor vraagt. Heb je al op beide fietsen gereden?
Ik ben 1.95 en heb een bb-lengte van 95 en rij op een 62 cm met wat spacers. Al zegt dat ook niks, want mijn frame heeft een ietwat andere geometrie.
Maar er zijn hier vast wel veel grotere kenners die je van beter advies kunnen voorzien. Het lijkt me in ieder geval een prima instapfiets, al weet ik niet wat je fietsenboer er voor vraagt. Heb je al op beide fietsen gereden?
Ik ben 36 dus de groei is er wel uit denk ik......
Hij zei juist dat ik vrij lange benen had en dus de zadelpen aardig omhoog moest.
Hij had het over twee weken levertijd, en de 63 die daar stond was ultegra afgemonteerd dus die was een stuk duurder. (geloof dus niet zozeer dat hij vaan 63 af wilde...)
De prijs is trouwens 999,-
Hij zei juist dat ik vrij lange benen had en dus de zadelpen aardig omhoog moest.
Hij had het over twee weken levertijd, en de 63 die daar stond was ultegra afgemonteerd dus die was een stuk duurder. (geloof dus niet zozeer dat hij vaan 63 af wilde...)
De prijs is trouwens 999,-
- de zwarten
- Forum-lid HC
je hebt zeer korte benen. Voor de rest ga ik er niet lang over nadenken, maar met korte benen en dus een kleinere potentiele drop (hoogteverschil stuur/zadel) kom je er WAARSCHIJNLIJK wel uit met een 60.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
De 63 is te groot, dat kan ik me niet anders voorstellen. Ik ben zelf 1.92m en heb een BBL van 93 cm. Ik heb een CAAD4 en een CAAD5, resp 58 en 60 cm. Ze staan nagenoeg identiek afgesteld. Ik zit misschien wat kort maar volgens mij kun jij met die 60 prima uit de voeten.
Sluit schreef:Zit je nog in de groei? Ik zie anders geen reden voor "speling". Denk dat je prima af kan met die 60 cm, en heb een beetje het gevoel dat de FM graag van zijn 63'er af wil, maar ik kan het volledig mishebben.
Wellicht een domme vraag maar wat bedoel je eigenlijk met die spacers?
spacers zijn min of meer ruimteopvullers. Door die te plaatsen bij het balhoofd kan je de zitpositie op de fiets veranderen. Dus je gebruikt een wat kleiner frame en gebruikt dan 1 of meerdere spacers om de fiets op maat te maken. De maximale hoeveelheid spacers bij een carbon-voorvork is niet helemaal duidelijk, daar zijn de experts het niet helemaal over eens. 3 cm, 1,25 of 2 keer de diameter van de voorvork heb ik al eens gelezen, maar pin me daar niet op vast.