Een carbon Red Bull Carbon pro 3000 kost 1499: je krijgt ultegra, aksium wielen en 7,95 kg.
De alu Red Bull pro sl 3000 kost 100 E minder, weegt 7,5 kg, ultegra, en easton circuit wielen. Ik neig toch naar de alu fiets, wat vinden jullie van deze 2 fietsen en de voor- en nadelen van elk?
carbon of alu
De Circuits zijn inderdaad echt betere wielen dan de Aksium's. Het Carbon Pro frame vind ik persoonlijk het minst mooie van de carbon Red Bull's. De Pro SL (alu) daarentegen is echt een mooi frame dat zich allang bewezen heeft. Ik zou daarom ook voor de alu fiets kiezen.
Of je nu een getrainde prof bent of een beginner, 400 gram blijft 400 gram hoor.
Mijn nieuwe fietsje weegt ruim 3kilo minder dan mijn vorige. Ok, hij is wat vinigger, accelereert wat sneller en gaat makkelijker bergop. Maar om nu te zegge dat het een ware openbaring was, dat niet.
Maar die kleine details zullen waarschijnlijk op een rit va 100 km een redelijk groot verschil maken. Volgens mij is iedere gewonnen gram (prof of amateur) goed meegenomen
Mijn nieuwe fietsje weegt ruim 3kilo minder dan mijn vorige. Ok, hij is wat vinigger, accelereert wat sneller en gaat makkelijker bergop. Maar om nu te zegge dat het een ware openbaring was, dat niet.
Maar die kleine details zullen waarschijnlijk op een rit va 100 km een redelijk groot verschil maken. Volgens mij is iedere gewonnen gram (prof of amateur) goed meegenomen
Stockie
Ik neem aan dat je de pro-sl 3000 bedoelt?
Voordeel van carbon is nog dat 't hoogfrequente trillingen wegfiltert. Ik zou zeggen dat Aksium wielen een beetje jammer zijn op deze fiets, dat zie je ook terug in 't gewicht, dus dan lijkt me aluminium inderdaad de beste keuze.
Voordeel van carbon is nog dat 't hoogfrequente trillingen wegfiltert. Ik zou zeggen dat Aksium wielen een beetje jammer zijn op deze fiets, dat zie je ook terug in 't gewicht, dus dan lijkt me aluminium inderdaad de beste keuze.
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
Het wordt winter en de bladeren vallen af. Als je kan leven met Aksium wielen tot volgend voorjaar, kan je intussen nog wat doorsparen voor een set goede wielen. Een set Aksium als training/slechtweerwielen is dan niet verkeerd. Of je verkoopt de aksium wielen onmiddellijk.
Nu zeg ik niet wat ik zou doen, maar wat ook een optie is als je die carbon wilt.
Ik denk trouwens dat de vork en bandenspanning het belangrijkst is ivm de trillingen en comfort. Een carbon vork neemt heel veel impact weg, die anders via je voorwiel en je vork tot bij je handen en je schouders komt. Dus een alu frame + carbon vork + goede bandenspanning is mijns inziens een goede basis voor een comfortabele, maar ook stijve fiets.
Nu zeg ik niet wat ik zou doen, maar wat ook een optie is als je die carbon wilt.
Ik denk trouwens dat de vork en bandenspanning het belangrijkst is ivm de trillingen en comfort. Een carbon vork neemt heel veel impact weg, die anders via je voorwiel en je vork tot bij je handen en je schouders komt. Dus een alu frame + carbon vork + goede bandenspanning is mijns inziens een goede basis voor een comfortabele, maar ook stijve fiets.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
Door de structuur van carbonvezels verschillend toe te passen kun je andere karakteristieken krijgen. Dat brengt niet alleen mogelijkheden in stijfheid of gewicht maar ook schokabsorbatie, comfort niveaus en handling van een fiets kan daarmee aangepast worden. Aluminium heeft dit voordeel niet.
Zo kun je dus een carbon fiets ontwikkelen waar heel goed is over nagedacht en is geproduceerd in tal van stappen met zeer specialistische toepassingen van het materiaal.
Ook kun je er een eenvoudige fiets van maken. Beide kun je een prijskaartje aanhangen. Daarnaast worden uit kostenbesparing de technieken soms samengevoegd en maakt men de vorken van een aluminium frame van carbon vanwege de betere karakteristiek van het materiaal.
Aangezien carbon de trend is is het niet meer dan logisch dat een fabrikant in een lagere prijsklasses een carbon frame in het assortiment heeft. Als ze dat niet doen missen ze een belangrijke klantengroep. Commercieel gezien dus eenvoudig verklaarbaar.
Zo kun je dus een carbon fiets ontwikkelen waar heel goed is over nagedacht en is geproduceerd in tal van stappen met zeer specialistische toepassingen van het materiaal.
Ook kun je er een eenvoudige fiets van maken. Beide kun je een prijskaartje aanhangen. Daarnaast worden uit kostenbesparing de technieken soms samengevoegd en maakt men de vorken van een aluminium frame van carbon vanwege de betere karakteristiek van het materiaal.
Aangezien carbon de trend is is het niet meer dan logisch dat een fabrikant in een lagere prijsklasses een carbon frame in het assortiment heeft. Als ze dat niet doen missen ze een belangrijke klantengroep. Commercieel gezien dus eenvoudig verklaarbaar.