Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

de zin en onzin van een pekelfiets

foosho
Forum-lid

foosho 13 aug 2008 16:21

Nog maar 3 maanden en dan staat de winter weer op de stoep en wordt door velen van jullie de pekelfiets weer uit de oude doos gehaald.

Als je 2 racefietsen hebt, een oude en een nieuwe, lijkt me dit sowieso een goed idee. Nu heb ik maar 1 racefiets en vroeg ik me af of het zinvol zou zijn om een pekelfiets te kopen. Als je een stalen frame hebt, lijkt me dat ook verstandig ivm roest, maar aangezien ik een carbon frame heb, is dit geen issue, de groep zal er wel onder lijden natuurlijk.

Dus mijn vraag is hoe zinvol het is om een pekelfiets te scoren.

Mijn overwegingen so far:

VOOR:
- groep van m'n goeie fiets gaat niet roesten
- als ik door gladheid val is 't de pekelfiets die schade oploopt

TEGEN:
- duurder, ik zal toch een pekelfiets moeten kopen
- moet weer wennen aan de geometrie (zal vast niet exact hetzelfde zijn)
- carbon roest toch niet
- 't onderhoud is ongeveer even duur, de groep van de pekelfiets zal ook onderhouden moeten worden
- m'n huidige fiets fietst fantastisch, ik denk niet dat de goedkopere pekelfiets daar aan gaat tippen

Als ik er zo naar kijken, lijken me de tegens sterker dan de voors, maar ik heb vast wat essentiele dingen over het hoofd gezien...

Roept u maar! :)

wouterf
Forum-lid

Gebruikersavatar wouterf 13 aug 2008 16:26

Het is niet alleen de pekel, maar ook de omstandigheden die over het algemeen slechter zijn. Meer regen, meer vuil op de weg, beide stromen niet zo goed weg als nu en dus maak je je fiets eigenlijk altijd vies. Dan kan het dus wel praktisch zijn om een fiets te hebben die daadwerkelijk 'vies' mag worden ;)

foosho
Forum-lid

foosho 13 aug 2008 16:27

De pekelfiets zal ik ook schoon moeten maken lijkt me.
Van mij mag hij best vies worden, zolang hij maar weer schoon wordt ;)

frankvanboven
Forum-lid

frankvanboven 13 aug 2008 16:29

Ik heb een crossfiets voorzien van spatborden en wegbanden. Ideaal voor in de winter!

Zonde om je kartonnen fiets op te offerten in de bagger.

moustache
Forum-lid

moustache 13 aug 2008 16:35

Ik zit zelf ook met dit dilemma, maar ik heb besloten dat het onzin is.

Voor mij is de geometrie nogal belangrijk en ik ga niet af zitten wisselen, dat gaat mijn rug niet leuk vinden. Daarbij rij ik ook carbon en dat spul roest in geen honderd jaar. Mijn fiets onderhouden doe ik toch al na iedere rit, dus ik zou niet weten waarom ik dat niet in de winter zal doen.

Daarbij nog dit; hoezo pekel? Iedereen heeft het over pekel. Maar winters zoals winters behoren te zijn, zijn er al lang niet meer. Ik denk dat je ondertussen beter kan spreken van een regenfiets.

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 13 aug 2008 16:41

Ik onderhoud de pekelfiets veel minder. Na een rit van 3 uur in de kou en de nattigheid, is het laatste waar ik zin in heb mijn fiets schoonmaken. Dat zou buiten moeten gebeuren, en zelfs met warm water is dat niet fijn, zeker niet als het buiten ook nat, wind en kou is (en soms ook donker). Maar als je de discipline hebt, is 1 fiets niet verkeerd.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

ilgrasso
Forum-lid

ilgrasso 13 aug 2008 16:46

Het voordeel van een pekelfiets (slecht weer fiets) is dat je er spatbordjes en evt. verlichting op kan monteren en die kan laten zitten. Op die manier is een training (of een gewone rit) veel prettiger als het slecht(er) weer is.

Als je op een mooie zonnige vriesdag een lekker stukje wil gaan rijden neem je gewoon je cartonnen racertej.
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.

marz
Forum-lid

marz 13 aug 2008 16:49

En het is niet alleen het frame maar juist de overige onderdelen die wel kunnen coroderen door de pekel en andere bagger.
En duurder, ik vind het in elk geval wel prettig een winterfiets te hebben, ook met gladheid en dergelijke.
My head says it�s time to push it, My heart is going to tell me when

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 13 aug 2008 16:53

Het lijkt mij ideaal, het is dat ik er er geen ruimte voor heb.... Ik zou er een echte comfortracer (vork, stuurlint, carbon stuur, lage wielen). Tevens zou ik één crossrem monteren en een goedkope groep (105 of Veloce).

lvm
Forum-lid

lvm 13 aug 2008 16:56

Perfect excuus om een crossertje aan te schaffen toch ? Met wegbanden erop tevens een volwaardige wegfiets

robbebopper
Forum-lid HC

Gebruikersavatar robbebopper 13 aug 2008 17:28

Ik vind het persoonlijk een stuk prettiger om met slecht weer (ook in de zomer overigens) op mijn oude fiets te rijden. Mijn goeie gebruik ik lekker bij droge omstandigheden (ook in de winter!).
En bij mij in Helmond is de gemeente volgens mij als de dood om aansprakelijk te worden gesteld voor geleden schade door schuifpartijen. Ze strooien bij iedere min (-) op teletekst.
Zout heeft daarbij de vervelende eigenschap om vocht vast te houden en aan te trekken. Dus zelfs bij droog vriesweer is het hier nog vaak nat op de weg.

Een hele fijne manier om een "pekelfiets" te "krijgen", is een nieuwe fiets te kopen. De "oude" degradeert dan vanzelf;)

Plaats reactie